Eksperiment: kas saan auto tarkvarast käivitada lisavarustuse, mille eest esindus küsib raha?

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Ronald Liive.

Seda, et mõnd telefoni, arvutit, mängukonsooli või muud elektroonikaseadet saab tarkvaraliselt modifitseerida, ei tohiks suur saladus olla. Kas teadsite ka seda, et sama annab teha ka tänapäevaste autodega?

Soetasin hiljuti autoesindusest täiesti uue auto. Ma tean, et kui ebamõistlik ja rahakotivaenulik see on, aga las ma kogen selle omal nahal läbi. Uusi asju soetades kogen alatihti tõsiasja, et esimesed paar nädalat olen väga tuhinat täis ning loen selle asja kohta väga palju.

Muuta saab väga paljusid asju

Nõnda sattusin ühel õhtul veebifoorumi otsa, kus räägiti võimalusest auto tarkvaraliseks modifitseerimiseks. Nimekiri võimalustest on väga lai.

Põhimõtteliselt saab autol tarkvaraliselt muuta kõike, näiteks käedvaba süsteemi mikrofoni tundlikust, sisevalgust, tulesid, parkimisabi vahemaad jne jne. Nimekiri on pea, et lõputu.

Valvas silm märkab nimekirjas ka funktsioone, mille eest autoesindus küsib autot tellides suurt raha. Guugeldades leiab mitmeid auto töökodasid, mis pakuvad VAG grupi autode tarkvaralist modifitseerimist.

Üldjuhul kasutatakse selleks VCDS nimelist tarkvara. Oma olemuselt tundub töö lihtne, auto OBD-porti ühendatakse kaabel, mille teine ots käib USB abil arvutisse. Kes otsib, see leiab ka juhtmevaba variandi, mis ühendub nutitelefoniga.

Tarkvaras muudetakse mõned nullid ühtede vastu või ühed nullide vastu, vastavalt siis, kas soovitakse funktsiooni aktiveerida või deaktiveerida.

Auto tarkvaraline modifitseerimine ei mõjuta garantiid

Olgem ausad, selline autos ringi suramine teeb ettevaatlikuks ja paneb kahtlema, et kas see on ikka lubatud. Mul ei õnnestunud guugeldades ühtegi konkreetset vastust leida. Käisin nõu küsimas ühest töökojast, kust sain kinnituse, et selline võimalus on enamikel autodel olemas aga kuna nad isiklikult ei olnud seda proovinud teha ei osanud nad mind rohkem aidata.

Kuna internetist infot ei leidnud, siis uurisin ajakirjanikuna otse autoesinduse käest, et kas ja kuidas see ikkagi garantiid mõjutab. Minu üllatus oli suur, kui Auto100 järelteeninduse juht Matis Sepp sõnas telefonitsi selge ja konkreetse häälega, et seni kuni ei hakata keelatud asju tegema, siis on auto tarkvaraline modifitseerimine lubatud ning garantiid see ei mõjuta.

Sepp tõi välja paar asja, mille muutmine on tehase poolt keelatud. Nendeks on start/stop süsteemi deaktiveerimine ja tagaluugi sulgemine salongist. Kahjuks ei osanud ta täpset lubatud ja keelatud võimaluste nimekirja välja tuua aga andis mõista, et kõik mis puudutab mootorit peab jääma samaks ning muid väiksemaid asju võib vabalt muuta. Isiklikult pakub mulle huvi see, et päevatulede põlemise ajal töötaksid ka tagumised gabariittuled.

Julgust andis juurde ka see, et Auto100 pakub klientidele auto tarkvaraliselt modifitseerimist teenusena ning järelteeninduse juhi kinnitusel võib klient seda teostada ka mõnes muus  töökojas. Ainsaks eripäraks pidavat olema see, et kui auto ühendatakse hoolduse raames tootjapoolse tarkvaraga, siis deaktiveeritakse kõik funktsioonid, mis ei olnud sel tehasest väljudes aktiveeritud.

Hakkame eksperimendiga pihta

Mul on hea meel, et sain esinduselt kinnituse, et võin oma autol lasta töökojas funktsioone muuta. Olen veel siiani hämmelduses sellest.

Kogun end veidi ning lähen otsin välja töökoja, mis on seda nõus tegema ja ei küsi väga suurt summat. Antud eksperimendi mõte on teoorias teostatav proovida reaalse auto peal praktikas läbi ning jagada kogemust lugejatega. Hoian teid kursis.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.