Kõik, mida pead teadma: novembrist on äpitaksod seaduslikud, aga muutused on suured

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Eero Vabamägi/PM/Scanpix

Alates novembrist jõustuvad ühistranspordiseaduse muudatused, mis võimaldavad osutada platvormipõhist taksovedu ehk annavad õiguslikud raamid sellistele teenustele nagu täna pakuvad näiteks Uber ja Taxify.

“Muudatuste tulemusel tekib Eestis paindlik ja erinevaid huve arvestav tasakaalustatud taksoregulatsioon, mis samas ei tee kompromisse sõitja õiguste suhtes,” selgitas MKM-i veondus- ja liiklustalituse juhataja Hindrek Allvee.

Seadus sätestab eraldi taksoveoliigina infoühiskonna teenuse vahendusel osutatava sõitjateveo, mille puhul nii tellimine kui ka hinna arvestamine peab toimuma läbi IT-platvormi ehk näiteks äpi kaudu.

Lisaks jõustuvad muudatused, mille tulemusel kaotatakse taksojuhi ametikoolitus kohustus. Samuti annab seadus võimaluse osutada taksoveoteenuseid kogu Eesti territooriumil, arvestades iga omavalitsuse territooriumil kehtestatud nõudeid.

Mis vahe on nüüd taksodel ja sõidujagajatel?

Nüüdsest eristatakse kahte erinevat liiki taksovedu:

  • traditsiooniline taksovedu, kus hinda arvestatakse taksomeetri abil ning takso peab olema varustatud seaduses sätestatud taksotunnustega, milleks on taksomeeter, printer, plafoon, hinnakiri ja kaubamärk taksol;
  • platvormipõhine taksovedu, kus tingimuseks on, et takso tellimine ja hinna arvestamine peab toimuma infoühiskonna teenuse vahendusel ning muid kohustuslikke taksotunnuseid sõidukil olema ei pea.

Millised load hankida tuleb?

Mõlema taksoveoliigi puhul peavad olemas olema need kolm luba:

  • taksoveo korraldajal ehk vedajal peab olema taksoveoluba. See annab õiguse korraldada taksovedu;
  • sõiduauto juhil peab olema teenindajakaart. See annab õiguse töötada sõidukijuhina taksoveol;
  • sõidukil peab olema sõidukikaart. See tõendab õigust kasutada sõidukikaardile kantud sõidukit taksoveol.

Kõiki lube annavad jätkuvalt välja kohaliku omavalitsuse üksused. Taotlus loa saamiseks tuleb esitada kas paberkandjal või elektrooniliselt kohaliku omavalitsuse üksusele. Elektrooniliselt on võimalik lube taotleda majandustegevuse registri veebilehe kaudu aadressil https://mtr.mkm.ee.

Taksoveoluba on võimalik taotleda juba praegu. Platvormipõhise taksoveo teostamiseks vajalikku juhi teenindajakaarti ja sõidukikaarti on võimalik taotleda alates 1.11.2017. a.

Lubade menetlusaeg kohalikus omavalitsuses on 7 päeva. Lubade taotlemisel kaasnevad riigilõivud järgmiselt:

  • taksoveoluba – 64 eurot
  • teenindajakaart – 38 eurot
  • sõidukikaart – 20 eurot

Taksojuht, kel on olemas kehtiva seaduse kohane teenindajakaart, ei pea taotlema uut teenindajakaarti.

Milline inimene tohib sõidujagajaks hakata?

Teenindajakaardi taotleja peab vastama hea maine nõudele, mis tähendab, et ta ei tohi olla karistatud ühistranspordiseaduses (§ 57) sätestatud süütegude eest. Samuti peab isikul olema vähemalt B-kategooria mootorsõiduki juhtimise õigus (välja arvatud esmane või piiratud juhtimisõigus).

Milline peab olema auto?

Sõidukikaardi taotlemiseks peavad olema täidetud järgmised nõuded:

  • taotlejal peab olema kas taksoveoluba või teenindajakaart – olenevalt sellest, kas isik soovib tegutseda nii vedajana (vedude korraldajana) või ainult sõidukijuhina või mõlemana;
  • sõiduk peab olema kantud liiklusregistrisse ja selle viimasest tehnoülevaatusest ei tohi olla möödas rohkem kui 12 kuud
  • taotleja peab olema sõiduki omanik või kasutaja kas registreerimistunnistuse alusel või kasutama sõidukit kasutuslepingu alusel.

Lisaks peab teenindajakaardi taotleja, kes ei ole ise vedaja ja ei oma taksoveoluba, näitama sõidukikaardi taotlemisel ära vedaja taksoveoloa numbri, kellega lepingulises suhtes olles ta taksovedu teostama hakkab.

Kas bussirajal tohib sõita?

Ühistranspordirada võib platvormipõhist taksovedu osutava taksoga kasutada ainult juhul, kui parasjagu veetakse reisijat ja sõidukile on paigaldatud plafoon ning sõiduki parempoolsel välisküljel on nähtav vedaja nimi või kaubamärgiseaduse § 5 tähenduses õiguskaitset omav vedajale kuuluv või talle lepingu alusel kasutada antud kaubamärk. Kui sõidukile plafooni ja vedaja kaubamärki ei ole, siis ei tohi platvormitakso ka ühistranspordirada kasutada.

Veelgi informatsiooni leiad siit.

Märksõnad: , , , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.