Maanteeameti eksamid muutuvad oluliselt: teooria- ja sõidueksameid tulevad reaalsele elule lähemale

Maanteeameti sõidueksami auto. Foto: Ronald Liive

Maanteeametil on kavas uuest aastast muuta teooria- ja sõidueksameid. Muudatuse käigus vähendatakse teooriaeksamil tehniliste küsimuste osakaalu ja Sõidueksami puhul hakatakse senisest rohkem hindama eksaminandi kompetentsust ning harjutuste osas kaotatakse ära katsete arv.

Keerulised tehnilised küsimused kaovad ära

Maanteeameti eksamiosakonna juhataja Tarmo Vanamõisa sõnul kuulutab amet peagi välja hanke uute teooriaküsimuste tarbeks. Hanke tulemusena võtab maanteeamet kasutusele uued teooriaküsimused, milles on märgatavalt vähendatud seni paljudele autokoolis käijatele peavalu valmistanud tehnilisi küsimusi.

Vanamõisa ei osanud öelda täpset tehniliste küsimuste osakaalu, kuid rõhutas, et kõige olulisemad jäävad endiselt alles. Koos uute küsimustega muutub ka teooriaeksami ülesehitus. Kui praegu võib küsimustel olla mitu õiget vastust, siis uuest aastast alates on valikvastustega küsimustel vaid üks õige vastus.

“Tehniliste küsimuste osakaal saab olema väga minimaalne. On asju mida juht peab teadma, näiteks mida märgutuled armatuuris tähendavad. Jäävad alles tehnilised küsimused, mis on autojuhi jaoks igapäevaselt vajalikud. Küsimustes on rohkem olukordade lahendamist, psühholoogia ja käitumise osa,” ütles Vanamõisa.

Eksamiosakonna juhataja kinnitusel on uutes teooriaküsimustes rohkem situatsioonide lahendamist. Eesmärk on see, et inimene mõtleks ja ei vastaks küsimustele automaatselt.

Tehniliste küsimuste osakaalu hakkas maanteeamet vähendama juba selle aasta algusest.

Sõidueksamil ei ole enam katsete arvu

Muudatusi ootab ees ka sõidueksam, mille osas on maanteeamet näinud vaeva juba 1,5 aastat. Selle aja jooksul on amet töötanud välja uued harjutused, mida on koos autokoolidega lihvitud ning katsetatud. Sõidueksamite uus kord ning harjutused on parasjagu ministeeriumis kooskõlastamisel.

“Harjutuste valik läheb suuremaks ja igapäevasemaks. Harjutustes arvestatakse nendega, mida juhid igapäevaselt kasutavad.”

Lisaks uutele harjutustele kaotab maanteeamet ära katsete arvu. Vanamõisa kohaselt ei lähe teooria- ega sõidueksam lihtsamaks vaid hoopis loogilisemaks. Uue korra järgi hakatakse rõhume inimese kompetentsile.

“Täna on parkimisel kaks katset, kui ära ei tee, siis on harjutus sooritamata. Uue korra järgi oleks aega 10 minutit ja katsete arv ei ole piiratud. Samas on see aeg kasutada kahe harjutuse peale ehk sooritaja peab arvestama, et ta peab selle aja sees jõudma kaks harjutust tehtud.”