Mart Parve: mis teeb autost investeerimisobjekti?

Sõbra FB seinalt jäi silma huvitav üleskutse: “Kogu autosid! Klassikalised (ilmselt siis sisepõlemismootoriga – M.P.) autod vs elektriautod on varsti nagu mehhaanilised vs kvartskellad.” Oma iva tundub siin olevat küll. Seda enam, et kui mehhaanilisi kellasid siiski toodetakse jätkuvalt, siis sisepõlemisautode seeriatootmine, vähemalt arenenud turgude jaoks, lõppeb mingil hetkel sootuks ära. Nappus pumpab alati hinda üles, kui mingitki nõudlust on.

Kuid kas see tähendab, et kui ostad suvalise 2017. aasta Renoopel Disastra, siis pakid selle laonurka ning jääd rahulolevalt vaatama, kuidas pensionisamba väärtus läbi lae tõuseb? Vaevalt.

Vaatasin korraks eBayst, mida vanade mehhaaniliste kellade hinnad teevad. Kui mitmeid kümneid tuhandeid eurosid või isegi rohkem maksvad haruldased eksoodid elavad oma elu, siis tavalisemad, uuena alla 10 000 euro maksnud luksuskellad kaotavad 10-20 aastaga poole oma väärtusest, ning odavamad veelgi rohkem. Ei kõla nagu suurepärane investeering.

Arvan, et tavaliste autodega läheb samamoodi – elektriautode ajastul (millal see ka ei tuleks) saad oma Disastra maha müüa ligikaudu vanaraua kilohinnaga. Kuid teisalt on mõned autod lausa ropult hinda läinud, ning mitte ainult eksoodid.

80ndate aastate E30-kerega 3. seeria BMW-st on saanud kultusauto, mille vähesõitnud, hästisäilinud isendid maksavad peaaegu 2 korda rohkem kui algne ostuhind. Samaväärses korras ajastukaaslaseid Audi 80 antakse aga ära poolmuidu. BMW Z8 oli mitte-päris-superautode klassis oma tootmise ajal pigem “ohutu veidrus”, kuid nüüd lähevad ka omajagu läbisõitnud isendid kaubaks rohkem kui kahekordse hinnaga. Uuena Z8-ga sarnast hinda maksnud Ferrari Mondial on aga oma hinnas 5 korda kaotanud*.

Kuidas täna ennustada, milline auto tulevikus hinda läheb? Kui kindlalt teaks, jookseks juba autosalongi või -platsi poole. Kuid päris sageli vaatan uusi mudeleid just selle pilguga, kas neis on seda ajatut, tõelist väärtust. Midagi sellist, mida hinnatakse ka 10, 20 või 50 aasta pärast. Ning taban ennast mõttelt, kas selliseid tänapäevases turundus- ja optimeerimismaailmas enam tehaksegi.

* Kõik hinnavõrdlused on inflatsiooniga korrigeeritud.