Mazda uus tehnoloogia annab sisepõlemismootoritele armuaega

Foto: Tanel Meos

Me ei tea, kas automootorite tulevikku valitseb elekter, vesinik või hoopis hõljukautod. Sisepõlemismootor tundub olevat ilmselgelt kaotaja. Mazda on aga kasutusele võtmas uudset Skyactive-X mootoritüüpi, milles kasutatav tehnoloogia võib dinosaurustest tehtud vedelikule kõvasti ajapikendust anda.

Aastaid arenduses olnud ja teisipäeval avaldatud uus mootor on Mazfa väitel isegi keskkonnasäästlikum kui elektrimootor. Seda siis well-to-wheel ehk puurkaevust auto rattani arvestuses, mis tähendab kogu tsüklit alates energiaallika maa seest väljavõtmist kuni selle energia rakendumist auto rataste liikuma panemiseks.

Bensiinimootor, mis on sama ökonoomne nagu diisel

Hästi lihtsustatult öelduna – Mazda on tööle saanud bensiinimootoris tehnoloogia, mis kasutab diiselmootori lahendust, kus kütus pannakse plahvatama rõhu abil. See toob kaasa diislitele omase ökonoomsuse (kuni 30% võrreldes praeguste bensiinimootoritega) aga palju puhtamalt. Heitmed on diiselmootorite suurim miinus, mis nende ökonoomsusest saadava keskkonnahoiu ära nullib. Sarnast süsteemi on ka teised autofirmad üritanud arendada, kuid nüüd on jaapanlased väidetavalt sellega hakkama saanud.

Natuke detailsemalt tähendab see seda, et silindris oleva õhu ja kütuse segu plahvatus ei toimu mitte küünlast tuleva sädeme abil, vaid see saavutatakse kõrge rõhu all iseenesliku plahvatuse teel. Selline tehnoloogia ei ole midagi väga uut, aga sellega kaasneb väga palju seni lahendamata probleeme. Üks neist on plahvatuse toimumise hetke kontrollimine. Süüteküünla puhul on seda lihtne ajastada, iseenesliku plahvatuse korral palju keerulisem. Eelisteks palju suurem efektiivsus ja puhtam põlemine.

Mootor plaanitakse kasutusele võtta 2019. aasta jooksul. Suur rõhk saab olema arenevate regioonide turgudel. Samas ei plaani Mazda maha jääda ka elektriautode võidujooksus, kuid nende tootmine ja müük keskendub regioonidele, kus elektrit tootmine taastuvenergia abil on arenenum.