Miks ei tohi tänapäevastel autodel paaki täiesti tühjaks sõita?

Foto: Sander Ilvest, Postimees / Scanpix Baltics

Hajameelsusest või halbade olude kokkulangemisest tingituna võib juhtuda, et kütus paagis lõppeb enne, kui saabub esimene tankla.

Vanasti, nagu ikka, oli lihtsam. Tõmbasid sõbraliku möödasõitja paagist voolikuga natuke endale (sest voolik oli ka ju kõigil kaasas), pumpasid mootori küljes asuva kangikesega “kütuse üles” ja sõitsid rõõmsasti, bensiinimaitse suus, järgmise tanklani.

Tänapäeval on meil kõik palju parem, aga ka keerulisem. Küsisime City Motorsi töökoja juhatajalt Kristjan Kütilt selgitusi, mis võib tänapäevase autoga juhtuda, kui paak täiesti tühjaks sõita ning mida silmas pidada.

Mis tekitab probleemi?

Enamik uusi müügis olevaid autosid on varustatud „Start-stop“ süsteemiga ning seetõttu on kõigil sõidukitel paagisisene kütuse etteandepump. Kuna paagis olevat pumpa jahutab kütus, siis sõltub paagis oleva kütuse kogusest selle pumba eluiga.

Pikemas perspektiivis tähendab see seda, et pidevalt madala kütusetasemega sõites kulub pump kiiremini. Lühiajaliselt sellega üldiselt probleeme kaasne.

Kas autot iseseisvalt käima enam ei saa pärast?

Tavaliselt saab auto peale kütuse lisamist tee ääres ka ise käima. Piisab pärast kütuse lisamist paaril korral süüte sisse ja väljalülitamisest ning auto peaks käivituma.

Tavaliselt on süüte sisselülitamisel hoolikalt kuulates kuulda ka elektrilise pumba töötamise häält. Kui auto peale mitut katset aga ei käivitu (seda kas siis õhukorkide tõttu kütusesüsteemis või mõnel teisel põhjusel), siis peaks kindlasti pöörduma firma esindusse.

Osadel autodel on ka tänapäeval olemas käsipump, mille abil kütus mootorini pumbata.

Kas on mingit vahet ka diisel- ja bensiinimootoriga autodel?

Üldiselt on kütuse lõppemisega ja sellele järgneva auto uuesti käivitamisega suurem tõenäosus kahjustada diiselmootori kütusesüsteeme. Diiselmootori kütusesüsteemis olev kütus pumbatakse suure rõhu alla kõrgsurvepumbaga, mida määrib kasutatav kütus.

Kui kütust pole või kasutatakse ebakvaliteetset mootorikütust, siis võib pump ning teised kütusesüsteemi komponendid saada kahjustada.

Samuti on sarnase kõrgsurvepumbaga varustatud ka otsepritsega bensiinimootori kütusesüsteemid, mille eluea määrab kasutatav kütus ning selle kvaliteet.