Miks kereremondi arved nii kallid on? Automüüjate sõnul tuleb hind tööjõumaksudest ja kvaliteetsetest varuosadest

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Scanpix/Postimees/Eero Vabamägi

Sõidukite keretöödega remonti sattunud autojuhid on märganud, et kindlustusele esitatavad arved tunduvad kahtlaselt suured võrreldes sellega, kui sama töö ise tellida. Geeniuse kolumnist Uku Tampere kirjutas arvamusloos näidetest, kus plekimõlkimise parandamiseks küsiti kindlustuselt 10 200 eurot, kuigi sarnase töö võiks teha kuni paar korda odavamalt.

Tarbija jaoks on probleem see, kui selliste ülepaisutatud arvete järel tõstetakse kindlustusmakseid ehk lõpuks maksab kõik kinni ikkagi tarbija.

Autode müügi- ja teenindusettevõtete Eesti liit (AMTEL) põhjendab hinnaerinevusi seoses ümbrikupalkadega.

“Hea plekimees küsib (kuupalgana – toim) pea 1500 eurot kätte ning firma maksab sellelt 1200 eurot riigi makse. Vähem korrektses firmas makstakse keskmist töötasu 400-500 eurot, kuid ega seal ei tööta plekksepp 400-500 euro eest – ta küsib ikka 1500 kätte ning sealt jäävad tuhande euro pealt maksud maksmata. Sealt tulevad hinnavahed ja need võivad olla küllaltki suured,” selgitas AMTELi tegevjuht Arno Sillat hinnaerinevusi remonditöökodades.

Kindlustusseltsid on kahjumis, töökojad saavad ka vähe raha

Sillat tõdes, et kindlustusseltsid väidavad, et nad on liikluskindlustuse kahjudega ehk siis vastutuskahjudega täna miinuses. “Samas pole töökojad rahul, sest nemad saavad väga madalat tunnihinda.”

Lisaks mustale palgamaksmisele mõjutavad remonditööde hinda investeeringud, mida üks töökoda on teinud ja teine pole. “Täna on näiteks keelatud EL-is värvida autosid lahustipõhiste värvidega. Ühed on investeerinud, et vastata reeglitele ning see kes ei ole, siis loomulik, et tema üldkuludes on vähem ridu.”

Sillati arvates võib kergema esinurga avarii remont maksta umbes 10 000 eurot. “Ma eeldan, et tegemist on garantiilise autoga, seal on firma esinduses originaaldetailidega vahetus koos kõigi etteantud protsesside läbiviimisega.”

Tema sõnul sõltub detaili hinnavahest väga palju, sest väga paljudele autodele toodetakse B-grupi detaile, mis võivad olla on väga madala kvaliteediga ning siis ongi hinnavahe kordades.

“20-40% odavam hind võib olla veel kvaliteet, aga neli korda odavam hind ei ole kindlasti enam kvaliteet,” märkis Sillat. AMTEL kogub infot töökodade kohta, mis kasutavad odavaid detaile ja teevad ebakvaliteetset tööd, sest see on väga ohtlik heausksete klientide suhtes.

Oluline on auto taastada turvaliselt

AMTEL teeb koostööd tarbijakaitseametiga, et tarbijaid informeerida nende õigustest. “Esiteks tuleb auto tuleb taastada avarii järgselt kindlustuse poolt mõistlike kulutustega avariieelsesse olukorda. Teiseks, inimesel on tegelikult õigus endale töökoda valida. Kui see on ebamõistlikult kallis, siis kindlustus võib nõuda vaheraha.”

“Oleme teinud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile juba ammu ettepaneku, et raske avarii järel peatatakse ülevaatus mõlemal avarii osapoolel ja ülevaatuse õiguse saab tagasi ainult siis, kui avarii järgne taastamine on toimunud tunnustatud töökojas. Või siis, kui klient tõestab ülevaatuspunktis, et ta on ostnud turvapadja ja muu vajaliku varustuse. Sedasi saab süsteemi korda,” lausus Sillat.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.