Teekatte iseloomu ja rehvide pidamise reservi hindamine on minu kogemuse järgi kõige vastikum ülesanne üldse, sest muutujaid on kohutavalt palju. Prooviks selles rägastikus väikese süsteemi luua.
Ilmselt on siililegi selge, et suvel ja talvel on pidamise vahe kolossaalne – nt siledal jääl on talvised pidurdusteekonnad kuni 10 korda pikemad! Ehk 90 km/h libedal kõrvalteel sõites muudad sa auto rongiks, mis heal juhul suudab täielikult peatuda 300-400 meetriga! Mõtle korraks sellele numbrile, enne kui talvel perega maale minnes masina “lubatud” kiiruseni piitsutad.
Kuidas hinnata suviseid teeolusid?
Kevadest-sügiseni on tee pidamisest üldjuhul üsna lihtne aru saada:
Rusikareegel – kui tee mingil põhjusel läigib, tuleb alati ettevaatlik olla. Äkki on just vihmasadu lõppenud? Märjal asfaltkattel tuleb arvestada, et pool rehvide pidamist on kohe läinud ja tavaline 40 meetrine pidurdus võtab aega 60 meetrit või isegi rohkem. Sama kehtib kurvikiiruste kohta.
Kerge vihm tähendab kindlasti märga teed ja siis tuleb vastavalt ettevaatlikumalt käituda, arvestades vähenenud pidamist. Vihmasel maanteel muutub olukord eriti ohtlikuks, kui sõiduradade vagudesse koguneb piisavalt vett, et tekivad seisvad loigud.
Seisev vesi on 90-se kiiruse pealt eluohtlik vastane!
Tundmatu sügavusega veelompi maanteekiirusel sisse sõites tõstetakse auto ratas teepinnast lahti ning igasugune juhitavus on kadunud. Täpselt nagu kiilasjääl! Seega – kui teevaod on seisvat vett täis, kohenda enda sõidutrajektoori nii, et sa ei sõidaks seisvates veeribades, vaid vagude harjal. Üksikuid lompe ei pea sirgel teel kartma, aga kurvieelne suur seisev lomp millesse suure “Hurraaga!” sisse sõita, võib tähendada lihtsalt kraavisõitu.
Pidamist vähendab oluliselt ka igasugune muu teelesattunud kõrvaline materjal nt liiv, kruus, muld, sügisesed lehed, lehmasõnnik ja tont teab mis veel. Kui silmad lahti hoida ja teadvustada, mis sul rataste alt parajasti läbi jookseb – on kõik hästi.
Kruusateele satutakse harvem, aga ka seal on pidamist oluliselt vähem kui asfaldil. Ott Tänaku kangelastegudest inspireeritud esimene kurv võib jääda ühtlasi su viimaseks. Eriti petlik on kõval alusteel peal hõljuv väikeste kruusakivide kiht, mis kohati teeb pidamise sama libedaks nagu talvel.
Kuidas hinnata talviseid teeolusid?
Talvel läheb teedeolude pilt eriti kirjuks, toon ära väikese valiku parimatest paladest:
- Puhas kuiv asfalt, mille pidamine on pea sama hea kui suvel.
- Musta jääga kaetud asfalt, mis näeb välja nagu nr 1., aga pidamine on täiesti olematu.
- Värskelt soolatud, sahatud ja märg asfalt, mis peab umbes samahästi nagu suvine märg asfalt.
- Värskelt soolatud asfalt, mida katab paks lörtsikiht. Sõna otseses mõttes “killer-combo”. Miskipärast arvavad paljud, et sellel teel võib sõita nagu suvisel märjal maanteel. Tegelikkuses ei suuda ükski talverehv suures lörtsis üle 70 km/h sõites mitte mingisugust kindlat juhitavust säilitada, kuna lörts on rehvile oluliselt hullem kui vesiliug.
- Värskelt sadanud lumega kuiv asfalt. Palju silmailu ja mõõdukas talvine pidamine.
- Värskelt sadanud lumega kaetud jäine asfalt. Palju silmailu ja olematu pidamine.
- Kinnisõidetud lumega sahatud tee – talverehvidega üsna hea pidamine.
- Ärasõidetud krobelise jääga kaetud soolamata asfalt, kah täitsa hea pidamine.
- Suvaline kombinatsioon kõigest eelnevast.
Nagu näha, ei saa talvel mitte kunagi usaldada seda, mida su silmad näevad, sest liiga palju on väga ohtlikke muutujaid mängus. Ainus usaldusväärne viis talviseid teeolusid hinnata on neid visuaalselt kriitiliselt hinnata, rooli- ja istmikutunde kaudu ning lõpuks päriselt piire testida. Kui rool on muutunud kahtlaselt kergeks ja uimaseks on see esimene märk, et tee on väga libe.
Kuidas siis ohutult kontrollida maanteel sõites teeolude iseloomu? Soorita lühike, kiire ja tugev pidurdus ning saabubki selgus, kas sõidukiirus vastab teeoludele. Enne veendu, et läheduses pole teisi liiklejaid.
Talv on väga hea aeg õppida enda ja oma autot võimeid tundma libedates tingimustes ja see on väga lõbus! Leia liiklusele suletud suur plats ning proovi julgelt läbi kõik suvised harjutused. Ainult veidi aeglasemalt. Enesekindluse kasvades, lülita välja stabiilsuskontroll ja proovi veel!
Head sõitu!