Patrullitalituse juht Juhan Jevonen: Et jõuda õigel ajal kohale, tuleb õigeaegselt välja sõita, mitte riskida enda ja teiste eludega

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Toomas Huik/PM/Scanpix

Ida-Harju politseijaoskond patrullitalituse juht Juhan Jevonen kirjutab sellest, miks kiiruse ületamine tegelikult midagi ei aita.

Suvel reisitakse ja sõidetakse autodega rohkem üle Eesti ja väljapoole riiki. Tihti pikk maanteesõit tundub üsna tüütuna ja tahetakse kiiremini jõuda sihtpunkti ja selle tõttu ületatakse ka mingil määral kiirust, kes rohkem ja kes vähem. Kindlasti on seadusekuulekaid liiklejaid, kes arvestavad enda ja teiste ohutusega. Liikluspilti vaadates näeme aga, et võrreldes eelmise aastaga on liiklusolukord ühel või teisel teel muutunud ja mitte alati paremuse poole.

Erinevate riikide liiklusõnnetuste statistika põhjal peetakse kiirust peamiseks liiklusõnnetuste põhjustajaks umbes 10% puhul kõigist õnnetustest ja umbes 30% puhul surmaga lõppenud õnnetustest. Nii kehtestatud piirkiiruse ületamine kui ka liiklusoludele ebasobivalt valitud sõidukiirus on olulised õnnetusi põhjustavad tegurid. Suurendades kiirust 1% võrra, suureneb õnnetusse sattumise tõenäosus 3 % võrra.

Eesti ei erine teistest Euroopa riikidest ja kiiruseületamine on üks massilisemaid õigusrikkumisi Eesti teedel, mis moodustab vähemalt 1/3 kõikidest liiklusalastest väärtegudest.

Andmed 01.01 – 07.06.2018

Andmed aseisuga 07.06.2018 2015 2016 2017 2018
Kiiruse ületamiste osakaal % 38,5 40,94 37,89 38,69

Kiiruse kasvades halveneb ka auto juhitavus. Paraku on meie teedel palju õnnetusi, kus möödasõidul juhitavuse kaotamise tõttu sõitis auto teelt välja. Aastatega on suurenenud ka ühesõidukiõnnetuste arv, mille üheks põhjuseks lisaks autojuhi seisundile on ka teeoludele sobimatu kiirusevalik.

Miks see ohtlik on?

Suuremate kiiruste juures on raskem õigeaegselt reageerida ja õnnetust ära hoida. Reageerimisaeg on see, mida juht oluliselt muuta ei saa. Ohu märkamisest, nt laps või loom jookseb ootamatult teele, kuni jala piduripedaalile vajutamiseni tähelepanelikul juhil kulub vähemalt 0,8-1 sekund. Kui tähelepanu on hajunud – juht räägib telefoniga, laps nutab autos, vahetab muusika kanalit–, siis reageerimisaeg võib ulatuda kuni 3 sekundini. Kiirusel 90 km/h läbib auto 1 sekundi jooksul umbes 25 meetrit.

Kiiruse kasvuga suureneb ka pidurdusteekond. Sõites 90 km/h piirkiiruse asemel kiirusega 100 km/h, pikeneb pidurdusteekond keskmiselt 22%. Kiiruse kasvuga 2 korda pidurdusteekond suureneb 4 korda.

Pidurdusteekonda mõjutab ka teekatte. Märjal teekattel pidurdusteekond võib olla kuni kaks korda pikem. Tugeva vihmasaju korral suuremal kiirusel võib tekkida vesiliug. Sattudes vesiliugu sõiduk ei ole juhitav. Kõige tulemuslikum meetod vesiliu vältimiseks on kiiruse vähendamine.

Sõidukiirusel on oluline mõju liiklusõnnetuse tagajärjel saadud vigastuste raskusastmele. Kuigi paljudele autojuhtidele võib tunduda kiiruseületamine väikese riskina, siis eriti oluliseks muutub kiirus kokkupõrkehetkel jalakäijate ja jalgratturitega.

Kui kiirusel 50 km/h liikuva auto kokkupõrkel jalakäijaga on hukkumise tõenäosus jalakäijale 40%, siis 60 km/h kiirusel on hukkumise tõenäosus jalakäijale juba 70%. Mõtlemapanev, mis?

Sajakilomeetrisel distantsil on piirkiirust +10km/h ületades maksimaalne ajavõit vaid 7 minutit. Kiiruseületamine tähendab ka mitmete möödasõitude tegemist kaasliiklejatest. Möödasõit on üks ohtlikemaid manöövreid liikluses. Oluliselt pingevabam on sujuv sõit piirkiirusel, lisaks on see ka auto- ja kütusekulusid arvestades säästlikum.

Sõidukiiruse ja ajavõidu kalkulaatori leiad siit.

Keskmine ei kasva

Kui suurendada maksimaalset sõidukiirust kiirust 10 km/h võrra, siis keskmine sõidukiirus suureneb ca 2,5 km/h võrra. Kas see tasub ära enda ja teiste liiklejate riski seadmist.

Sõidukiiruse suurenedes juhi vaateväli kitseneb ja oluline info võib märkamata jääda. Seistes on inimese nägemisväli enda ette ja külgedele ligikaudu 180 kraadi. Kiirusel 30 km/h on nägemisväli vähenenud juba 140-150 kraadini. Kiirusel 60 km/h on see ahenenud umbes 60 kraadini ning 120 km/h kiiruse juures vaid 10-15 kraadi!

Juhid ületavad piirkiirust sageli ja seda ei peeta oluliseks rikkumiseks. 2014. a sõidukiiruse teemalise küsitlusuuringu andmetel ületab enda hinnangul linnadevahelistel põhiteedel kehtestatud piirkiirust 81% vastanud juhtidest. Kiiruse ületamine jääb enamasti vahemikku 1-10 km/h. 9% juhtidest ületab lubatud piirkiirust rohkem kui 10 km/h.

Ka linnades ja asulates ületavad juhid enda hinnangul kiirust sageli ja seda teeb enamik vastanutest (64%).

Et jõuda õigel ajal kohale, tuleb õigeaegselt välja sõita ja mitte riskida enda ja teiste eludega. Teid oodatakse koju tervete ja elusatena! Ohutut liiklemist!

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.