Kui näiteks 80 kilo kaaluv inimene on bussis, mis sõidab 50 kilomeetrit tunnis vastu betoonseina, siis kokkupõrke hetkel kaalub see inimene üle 3000 kilo. See kolmetonnine mass lendab esiistmel istujale otse selga.
Mida rohkem on sõidukis kinnitamata inimesi ja ruumi “lendamiseks”, seda suuremad võivad olla vigastused nii turvavööga kinnitamata reisijal endal kui ka kaasreisijatel, kellele ta otsa paiskub.
Bussis võib kaasreisija tähelepanu turvavööle juhtida
Eksperdi sõnul võiksid bussiga sõitjad ka ise rohkem tähelepanu pöörata, kas kaasreisijatel on samuti turvavöö kinnitanud. “Naabrile saab ju viisakalt ja sõbralikult meelde tuletada, et te vist unustasite oma turvavöö lahti, palun pange see kinni,” kutsus Okas inimesi üles.
Maanteeameti statistika andmetel juhtus 2016. aastal bussi osalusel 107 inimkannatanuga liiklusõnnetust, milles hukkus 8 inimest ja viga sai 186. Käesoleval aastal on toimunud 54 õnnetust bussidega, mille käigus on kannatada saanud 62 sõitjat ja hukkunud üks bussijuht.
Valdav enamik bussidega õnnetusi juhtub linnades ja on sellised, mil sõiduki ootamatu manöövri tulemusel mõni reisija kukub – näiteks Tallinnas oli eelmisel aastal selliseid õnnetusi 45.
Süles istuvat last ei jaksa täiskasvanu õnnetuse korral kinni hoida
Ka laste kinnitamine bussis turvavööga on väga oluline ja seaduse silmis kohustuslik. Bussis võib täiskasvanu ühte alla 3-aastast last süles sõidutada, kui vanemal endal on vöö kinni ja ta ei istu bussis esiistmel. Aga siinkohal tuleb rõhutada, et kui juhtub õnnetus, ei jaksa täiskasvanu last süles kinni hoida.
Turvavöö kinnitamise olulisuse teadvustamiseks bussides viivad Politsei ja Piirivalveamet, Maanteeamet, Lux Express, Simple Express ning Tallinna bussijaam novembris läbi ühise teavituskampaania. Kampaania juhib tähelepanu, et lisaks professionaalsele bussijuhile, tehniliselt korras bussile, liiklusseaduse ja teeolude järgimisele, tagab sõitja turvalisuse tema enda käitumine.