Tallinnas sõitis soomlaste isejuhtiv “auto”

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Foto: Ronald Liive

Tallinnas neljapäeval toimunud isejuhtivate sõidukite seminari kõrval võttis Telliskivi loomelinnakus hoo üles neljarattaline masin, mis sõitmiseks inimese abi ei vaja.

Tegu on soome ettevõtte Sensible 4 elektrilise kergliikuriga, millel on neli ratast ja kaks istekohta.

Ametliku liigituse kohaselt on tegu 4. taseme isejuhtiva sõidukiga. Kui kõige kõrgema ehk 5. taseme sõidukid peaksid liigituse kohaselt suutma sõita täielikult autonoomselt igal pool, siis 4. taseme sõidukid nagu see on autonoomsed teatud keskkondades – näiteks linnatänavad või piiratud territoorium.

Sensible 4 masin orienteerub linnaruumis tänu erinevatest sensoritest saadavale infole, mida töötlevad masinas olevad tehisintellekti algoritmid.

Soomlaste sõnul on masina eripära see, et erinevalt paljudest teistest maailmas katsetamisel ja arendamisel olevatest isejuhtivatest sõidukitest on Sensible 4 liikur loodud põhjamaade keskkonda. See tähendab, et lumi ja libedus ei ole liikumisel takistuseks.

Firma juht Harri Santamala rääkis Tallinnas toimunud üritusel, et Sensible 4 sõiduk jälgib pidevalt ümbrust 360 kraadi ulatuses kuni 200 meetri kauguseni. Masin ei ole sõltub teekattemärgitusest, vaid jälgib nii ümbritsevaid liikuvaid ja paigaolevaid takistusi.

“Kasutusel on hulk erinevaid sensoreid, nagu on moekas öelda, sensor fusion. See tähendab, et lidar või radar registreerib liikumise, kaamera tuvastab objekti, seejärel prognoositakse, mida objekt teeb. Kui näiteks tegu on inimesega, siis ta võib eeldada, et ta võib teatud kiirusega liikuda,” rääkis Santamala.

Auto sensoritest avanev pilt:

Ta rõhutas, et tegu on miinimumtootega, mis on arendamises – näiteks uksi tüüpiliselt autol küljes polegi, need on lisavarustuses.

Staažikad autoehitajad

Firma taga on aastakümneid robootika ja isejuhtivate autode arendamisega tegelenud insenerid ja teadlased. 1993. aastal panid nad tööle Mercedes-Benz G-klassi, mida juhtis videotuvastuse ja digitaalsete kaartidega arvuti.

Tallinnas esitleti täna isejuhtivate sõidukite töörühma raportit, milles on hulk soovitusi, kuidas Eesti sellisteks sõidukiteks valmistuma peaks. Lisaks on Eestis töös juba 10 projekti, mis uudse tehnoloogia reaalsuseks teevad.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.