Uku Tampere: Tesla veokite puhul ei ole piiratud sõiduulatus nõrkus, vaid hoopis pluss

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.
Kaugsõidu veokite puhul on kõige kriitilisem see, et juhid peaks kinni ööpäevasest töö- ja puhkeaja reeglitest. Elektriveokiga võiks see lihtsam olla. Foto: Peeter Langevits.

Elektriautonduse arenguga lahutamatult kaasas käiv probleem on nende sõidukite sõiduulatus, eriti selle võrdlus diislit ja bensiini rüüpavate sõidukitega.

Sõiduautode puhul ma saan sellest murest aru, sest tuleb täitsa ette, et ühe päeva jooksul on vaja korraga sõita rohkem kilomeetreid kui isegi paremate elektriautode akud täna lubavad. Kuid see arutelu on kandunud üle ka värskelt avalikustatud Tesla veokile hinnangute andmisesse ning peamiselt räägitakse ikka ja jälle sellest, kuidas äsja välja kuulutatud veoki 500 miiline ehk umbes 800 kilomeetrine sõiduulatus on justkui halb ja mõttetu.

Sellised arutelud tekitavad imestust, sest mitte ükski “rekka” ei tohigi päevas nii palju läbi sõita. Ok, teoreetiliselt tohib, aga praktikas on liiklus, laadimised, kiirusepiirangud jms ning selleks, et 800 km päevas sõita, peab ikka tõsiselt väänama.

Reeglid on paigas

Nii Euroopas kui ka Ameerikas, tõsi küll, natukene erineval kujul, on seadustega ette nähtud töö- ja puhkeaja reeglid. Nende kohaselt tohib raskeveoki juht juhtimisega tegeleda 9 tundi päevas, erandkorras võib seda aega paaril korral nädalas natukene pikendada. Kui päevane sõiduaeg on täis sõidetud, siis peab rekkajuht 11 tundi puhkama, lühendatult 9 tundi.

Töö- ja puhkeaja reeglid on transpordiettevõtjate, rekkajuhtide ning ka järelevalveorganite jaoks üks kesksetest teemadest. Meeletu ressurss kulutatakse selle peale, et nende reeglite järgi toimida ning järelevalve poole pealt, et nende reeglite järgimist kontrollida.

Kui aga auto sõiduulatus ongi selline, et ta ei saagi korraga sõita rohkem, kui seaduses ette nähtud piirid, siis kaob vähemalt mingi osa kogu sellest ressursikulust ära. Ja igasugune sääst on tähtis, eksole.

Isegi kui raskeveok saab kõik need 9 tundi jutti sõita maksimaalse kiirusega 89 km/h, millisel juhul kipub lubatud sõiduulatusest puudu jääma, siis ikkagi peab juht iga nelja ja poole tunni tagant tegema vähemalt 45-minutilise puhkepausi.

Ja kui uskuda Tesla veoki avalikustamisel räägitud, siis õige laadija otsas suudab ta 30-minutiga endasse laadida nii piisavalt elektrit, et järgmised 4,5 tundi igal juhul hakkama saada.

Sõiduulatus ei tohikski olla suurem?

Mina vaatan asjale selle nurga alt, et raskeveokil ei peagi või ütleks lausa, et ei tohigi olla sõiduulatust korraga rohkem kui see 500 miili ühe laadimisega. See on hoopiski hea, sest sunnib veokijuhte pidama 45-minutilist pausi ning samuti ka igapäevast puhkepausi.

Tõsi, täna on probleemiks täielikult puuduv laadimistaristu. Kuid vaadates seda, millise kiirusega elektriautode laadimisvõrk viimase paari aastaga kasvanud on, siis on see ainult aja küsimus, kui me leiame iga nurga pealt ja igast parklast piisavalt laadijaid.

Ja selge on ka see, et üleminek elektriveokitele ei toimu päevapealt, isegi mitte aasta ega dekaadi jooksul. Siin tuleb lihtsalt mõttemaailma nii palju muuta, et mitte tõrjuda uut ning kui elektriveokid avasüli vastu võtta ja nad reaalselt siia teedele tekkima hakkavad, siis küll tuleb ka taristu kaasa.

Ma näen elektriveokites leevendust veel ühele probleemile. Kesk-Euroopa on veokitest üle koormatud, napib parklaid, puhkekohti ning neid parklaid oleks hädasti juurde vaja. Kusagilt käis läbi, et kui ainuüksi Saksamaale tekitataks üleöö juurde 30 000 rekka parkimiskohta, siis väga tuntavat leevendust see massilisele parkimisprobleemile ikka veel ei tooks.

See lahendaks veel ühe probleemi

Kui elektriveokid lõpuks tulevad ja hakkavad välja vahetama diiselkütusel suristavaid rekkaid ning rajatakse elektriveokite laadimisvõimalustega uued parklad, lisaks olemasolevatesse parklatesse elektriveokite vastuvõtmisvõime loomisele, siis leevendab see samal ajal mõnevõrra ka meeletut ruumipuudust tänastes parklates.

Seega, ma ei oska siin Tesla elektriveoki teemas näha mitte midagi muud kui ainult positiivset ja hulka võimalusi. Lõppkokkuvõttes ei olegi elektriliste kommertssõidukite juures nii oluline nende maksimaalne sõiduulatus kui see, et nad suudaksid koormaga kiirteel sõita järjest see seadusega ette nähtud 4,5 tundi.

Siis kiirlaadijaga nii palju surtsu juurde võtta, et sõita järgmised 4,5 h öömajani, kus 11 tunni jooksul saab kõik akud jälle pilgeni täis „tankida“. Ja lisaboonusena saaks tõmmata lõdvemaks ka töö- ja puhkeaja reeglite järgimise kontrolli, sest esiteks tagab auto ise selle, et korraga liiga palju sõita ei saaks ning teiseks jääb igast laadimisest ju jälg, mille abil liikumisi tõendada saab.

Ja kui keegi tahab kahe juhiga non-stop suristada, siis 45-minutilistest pausidest ei pääse mitte kuidagi. Ning tegelikult ei taha keegi ju sedagi, et üleväsinud sõiduautojuhid mööda teid vuraksid. Sõiduautode sõiduulatus toimib samamoodi sunnivahendina. Sunnib juhte puhkama ja pause tegema. Igati positiivne.

Märksõnad: , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.