Veebis on kaart, mis ennustab, kas ja millal Eesti teed libedaks muutuvad

Kuigi teedel valitsevat ilma võib ennustada mitmeti – Eesti ilmateenistuse abiga, Waze’ist, maanteeameti teerakendusest, aknast välja vaadates, kasvõi seapõrnalt – on proffidele mõeldud teine lahendus.

Teede Tehnokeskus, mis tegeleb muuhulgas nii tee-ehituse mõõtmise ja intelligentsete transpordisüsteemidega, ongi loonud Eesti teeinfokeskuse, mis annab üllatavalt põhjaliku ülevaate teede seisukorrast.

Veebis avalikult väljas olevalt kaardilt näeb tee seisukorda erinevates mõõtepunktides: kas tee on libe, märg, niiske, kuiv, soolatud või ei. Samuti näeb ilmainfot nagu õhutemperatuur, sademed, tuule kiirus jne.

“Teeinfokeskuse kaardilt näeb infot, mis pärit peamiselt ava-andmetest,” ütles Geeniusele ettevõtte intelligentsete transpordisüsteemide projektijuht Märt Puust.

Peale avalike andmete näevad aga Teede Tehnokeskuse kliendid, kelleks on näiteks Eesti teehooldusettevõtted, veel detailsemat pilti Eesti teedest.

Bussi rattakoopasse peidetud teesensor

Teehooldajad näevad ära näiteks igas mõõtepunktis oleva tee kareduse näitaja, jäätumise temperatuuri, isegi soola koguse teel. Andmed pärinevad vastavatest sensoritest.

Peale fikseeritud mõõtepunktide tulevad Puusti sõnul andmed teeinfokeskusse ka liikuvatest mõõtepunktidest. Näiteks on koostöö korras kinnitatud Lux Expressi bussi rattakoopasse optiline sensor, mis jälgib Tallinn–Tartu liinil sõitva bussi marsruudil tee seisukorda ja tuvastab, kui tee on kuiv, niiske, märg või hoopis libe. Viimane annab selge signaali, et tee vajab libedusetõrjet.

Lisaks jooksevad teeinfokeskusse sisse isegi Waze’i kasutajate märguanded, kui teel on mingi oht.

Tuleviku ennustamine, vähemalt 48 tundi

Peale erinevate andmepunktide info koondamise on teeinfokeskus loonud ka intelligentse süsteemi tuleviku ennustamiseks.

Nimelt kogutakse järgmise 48 tunni prognoosid Soome, Rootsi, Norra ja Eesti ilmateenistustelt. See info sobitatakse teeinfokeskuse prognoosimudelitega ja nii tekib kaardile (küll vaid sisselogitud kasutajatele, mitte avalikult nähtavalt) ajatelg, mida saab nihutada tulevikku.

Niimoodi saab võtta ühe teeilmajaama punkti (antud pildil on tegu Kanama ristiga), kus näeb mitmeid erinevaid andmeid viimase 24 tunni kohta ja prognoosi. Pildi allservas olev punane riba tähendab, et tee seisund hakkab lähitundidel halvenema.

Just see on Puusti sõnul teehooldajatele märgiks, et tuleb hakata libedust tõrjuma. “Näites prognoositavat lumesadu küll “kinni püüda” ei saa, kuid õigeaegse libedusetõrjega on võimalik vähendada kaasnevat libedust ja lume “kinni sõitmist” teepinnale,” selgitas Puust.

Nimelt on tee soolamisel väga oluline õige ajastus: kui soola panna teele enne lumesadu liiga vara, lendab see liikluse toimel teelt, liiga hilja pannes sõidetakse enne lumi tee peale kinni ja pärast selle eemaldamiseks kulub soola kordades rohkem.

“Selliseid prognoose uuendame üks kord tunnis kõigi teeilmajaama punktide kohta, milliseid on Eestis kokku 67,” lisas Puust.

 

Muudetud 9.02: täpsustatud pealkirja, et libeduse ennustamise funktsioon kaardis ei ole avalik, see on mõeldud vaid sisselogitud kasutajatele.