10 kasulikku nippi, kuidas ökonoomsemalt sõita!

Kuidas ökonoomsemalt sõita?Foto: Shutterstock

Säästev sõidustiil ehk teisisõnu ökosõit pole hea ainult sinu rahakotile, vaid ka keskkonnale. Anname kümme soovitust, kuidas järgmise paagitäiega kuni 15 protsenti rohkem kilomeetreid läbida! 

Rehvirõhk 

Rehvirõhku soovitame kontrollida minimaalselt kord kuus ja kindlasti enne pikemat autosõitu. Infot selle kohta, kui suur rõhk sinu auto rehvides olema peaks, leiad näiteks kütuseluugi siseküljelt või juhiukse lähedal asuvalt kleebiselt. 

Kui rehvirõhk on liiga madal, on kontaktpind suurem ja seetõttu suurenevad ka veeretakistus ja kütusekulu. Alarõhuga pikalt sõites esineb ka rehvi mõlemal küljel suuremat kulumist kui keskel. Ülerõhuga sõites kuluvad rehvid, vastupidi, keskelt kiiremini kui servadest. 

Rehvid on väga olulised 

Lisaks optimaalsele rehvirõhule on kütusekulus määravaks teguriks ka õiged rehvid. Näiteks, mida väiksem on rehvide kontaktpind teega (kitsad rehvid), seda väiksem on veeretakistus ja sealjuures ka kütusekulu. Järgnevalt paar nüanssi, mida rehvide valimisel silmas pidada. 

  • Rehvimuster. Mida rohkem on rehvil pikisuunalisi sooni, seda ökonoomsemad need on. V-muster juhib rehvide alt paremini vett ära ning seetõttu parandavad märgades oludes pidamist, kuid veeretakistus on neil suurem. 
  • Rehvisegu. Kõvema rehviseguga rehvid on ökonoomsemad, kuna veeretakistus on väiksem kui pehme seguga rehvide veeretakistus sama suure kontaktpinna puhul. Kuid oluline on teada, et suurem veeretakistus tähendab ka paremat pidamist teel. 

Regulaarne hooldus 

Auto tehniline seisukord on säästliku sõidu juures väga oluline. Näiteks, kui auto “kisub” emmale-kummale poole, on see vihje, et vastava poole ratastel on takistus suurem kui teisel poolel. Sellisel juhul tuleks auto esimesel võimalusel viia sillastendi. Hea indikaator, kas neljarattalise sillad on reguleeritud, on see, kui sirgelt sõites on auto rool otse. 

Kütusekulu võivad lisaks veermikule mõjutada ka erinevad andurid ja filtrid. Näiteks katkine õhufilter võib takistada mootori normaalset tööd ning suurendada kütusekulu. 

Mootor 

Mootor on sinu neljarattalise süda. Kui mootoriga on kõik korras, on see ka efektiivne ja ökonoomne.

Mitmeid mootori toite- ja heitgaasi probleeme aitavad ennetada kütuselisandid. Näiteks Liqui Moly valikust leiad sobivad tooted nii bensiini- kui diiselmootorile. On ka õlilisandeid, mis võivad vähendada kütusekulu. 

Jõuülekanne 

Jõuülekande osad on komponendid, mis kannavad mootoris tekitatud mehaanilise energia edasi ratastesse. Jõuülekande võimsuse kadu arvestatakse 10–20 protsenti, sõltuvalt sellest, millise veoskeemiga (kas auto on esi-, taga- või nelikveoline) on tegemist. 

Esiveolistel autodel on jõuülekande kaod kõige väiksemad ja nelikveolistel kõige suuremad. Ehk mida rohkem on liikuvaid osi, seda suurem on energiakadu jõuülekandel. 

Parima ökonoomsuse saavutamiseks peavad süsteemi kõik komponendid olema parimas võimalikus korras ning hooldatud. On oluline, et käigukasti ja diferentsiaalülekannete õlid oleksid õigeaegselt vahetatud – selle kohta leiad infot auto kasutusjuhendist. 

Veel mõned soovitused ökosõiduks

  • Sujuv sõit. Võtmesõna ökosõidu tegemisel on “sujuv”. Väldi järske kiirendamisi ja ebavajalikke manöövreid. Näiteks kui märkad, et foor hakkab punaseks minema, ei tasu kiirendada mõttega, et ehk jõuad üle. Selle asemel võta hoog aegsasti käiguga pidurdades maha ja parimal juhul ei pea sa autot seisma jätmagi, vaid saad juba varsti rohelise tulega edasi liikuda. Samuti jälgi piirkiirust. Näiteks 90 alas 100ga sõites ei võida ajas eriti palju. Maksimaalse lubatud kiirusega sõites säästad kütust ja ennetad ka potentsiaalset liiklustrahvi. 
  • Ebavajalik autost välja. Eemalda autost üleliigsed asjad ja katuselt pakiraamid, suusaboksid jms, kui neid vaja ei ole – see kõik mõjutab kütusekulu. 
  • Kasuta vähem kliimaseadet. Kas teadsid, et A/C võib tunnis kasutada 0,2–0,4 liitrit kütust. Ei tundu märkimisväärne, kuid pikapeale saab sellest tuntav kulu. 
  • Väldi ummikuid. Võimalusel sõida seal, kus on vähem ummikuid. Isegi kui see tähendab pikemat teed, säästad aja jooksul sellega kütust ja loomulikult ka aega! 
  • Kas saaks ka teisiti liigelda? Parim “kütuse säästunipp” on muidugi auto mitte kasutamine. Suvel on hea liigelda ka jalgsi või rattaga. Kui sõita paari kilomeetri kaugusele poodi vahel rattaga, on kütuse kokkuhoid kuu lõpuks üsna hea. 

Allikas: Autoekspert

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.