Jahe sügishommik. Lõdised autos juba mitmendat kilomeetrit ja mõtled, miks salong ometi soojaks ei lähe – milles võib asi olla?
Kuidas auto soojapuhur töötab?
Enamik autosid kasutab salongi soojendamiseks jahutusvedelikku: see soojendatakse kõrge temperatuurini, mille tulemusena puhutakse salongi soe õhk. Seetõttu tulebki salongi esialgu vaid jahedat õhku, kuna mootor pole jõudnud jahutusvedelikku veel piisavalt soojendada.
Kui salong ei lähegi soojaks
Diiselmootoriga sõiduki salongi soojenemine võib bensiinimootorist võtta pisut kauem aega, kuid üldjuhul peaks mõne kilomeetri jooksul hakkama õhukanalitest juba soojemat õhku tulema. Põhjuseid, miks auto ei puhu sooja, on mitu ja neist õige väljaselgitamiseks on kõige mõistlikum pöörduda teenindusse. Mõned levinumad põhjused on:
- Jahutusvedeliku tase on liiga madal. Kui jahutusvedeliku tase on liiga madal, puhub salongi ainult külm õhk. Esimesel võimalusel tuleks jahutusvedelik normi piiri valada ja seejärel kontrollida, kas soojapuhur töötab. Kindlasti tuleks lasta spetsialistil uurida, miks jahutusvedeliku tase üldse langes. Üks variant on radiaatori lekkimine.
- Vigane termostaat. Katkine termostaat võib põhjustada erinevaid probleeme. Näiteks võib see kinni jääda, mis tähendab, et jahutusvedelik ei jõua radiaatorini. See võib aga viia mootori ülekuumenemise ja kuluka remondini.
- Kui ei puhu üldse õhku. Kui salongi ei tule ei sooja ega külma ehk ventilaator ei tööta üldse, võib probleem olla ventilaatori mootoris.
- Ummistunud salongifilter. Kui salongifilter on ummistunud, ei pruugi soe õhk salongi jõuda.
Enne kargeid talvehommikuid tasub igal juhul kontrollida, kas auto salong läheb mõistliku ajaga soojaks.
Hooldus ei ole ainult õlivahetus
Selleks, et ennetada kulukaid remonte, tuleks autot regulaarselt hooldada. Hooldusvälba sisse kuulub aeg-ajalt lisaks õlivahetusele ka filtrite ja jahutusvedeliku vahetus. Autoeksperdi teenindusnõuniku Leho Mägismaa sõnul võib just ummistunud salongifilter olla põhjus, miks auto enam sooja ja külma ei puhu.
Info, millal sinu autol üht või teist asja vahetama peab, leiad sõiduki hooldusraamatust.
Üldjuhul visatakse hoolduse käigus autole n-ö pilk peale ja teavitatakse, kui kusagil on lekked või mõni muu probleem, mis vajaks kiirelt tähelepanu.
Auto eelsoojendi on talvel asendamatu
Selleks, et sinu talvehommikud oleksid võimalikult muretud, tasub autole paigaldada eelsoojendi. Autoeksperdi valikust leiad Webasto ja Calixi komplektid. Mõlemad teevad salongi mõnusalt soojaks, kuid ühe või teise kasuks otsustamisel tuleks lähtuda sellest, kus elatakse. Esimene neist on täielikult juhtmevaba (kasutab mootorikütust), teine aga vajab vooluvõrku ehk sobib ideaalselt eramaja elanikule.
Kui eelsoojendi on autol juba olemas, tasub nüüd kindlasti kontrollida, kas see toimib korrektselt – mitu kuud pole see suure tõenäosusega ju kasutust leidnud.