Hea teada: miks osa autosid vajab AdBlued?

Uuematel SCR-tehnoloogiaga sõidukitel on kütusepaagi juures eraldi AdBlue paak.Foto: Shutterstock

Kui sõidad diiselmootoriga autoga, siis oled ehk tähele pannud, et mõnes tanklas müüakse diislitele mõeldud AdBlue märgisega lisaainet. Mis see AdBlue õigupoolest siis on?

Alustama peab sellest, et diiselmootoritest eraldub kütuse põledes erinevaid keemilisi ühendeid, mis jõuavad edasi atmosfääri. Kõige rohkem oleme kuulnud eeldatavasti lämmastikoksiidist ja süsinikoksiidist, mis ümbritsevale keskkonnale kõige suuremat mõju avaldavad.

Autotootjaid soovivad kahjulikke mõjusid pidevalt vähendada ning on selleks loonud heitgaaside puhastamise selektiivse süsteemi (Selective Catalytic Reduction ehk SCR-tehnoloogia).

Nimetatud SCR-tehnoloogia eesmärk on eemaldada lämmastik- ja süsinikoksiide teistest heitgaasidest. Selleks ongi vaja heitgaasidesse lisada väikeses koguses vedelikulahust ehk AdBlued.

AdBlue on karbamiidi vesilahus ja kokkupuutel kuumade heitgaasidega eraldab see ammoniaaki, mis aitab omakorda kahjulikku lämmastikoksiidi lagundada kahjututeks aineteks – lämmastikuks ja auruks.

Üha enam sõiduautosid vajab AdBlued

Kõige enam kasutavad AdBlued raskeveokid ja bussid, neil on SCR-tehnoloogia olnud kasutusel juba viimased paarkümmend aastat. Ka mõni sõiduautotootja, näiteks Mercedes, on sellist tehnoloogiat pikemalt kasutanud. 

Kuna normid aina karmistuvad, nõuavad 2014. aastal vastu võetud heitgaasi saasteainete vähendamise normid, et uued autod toodaks 56% vähem ohtlikke oksiide. Seetõttu vajab nüüd ka enamik uusi diiselautosid AdBlue kasutamist.

Uuematel SCR-tehnoloogiaga sõidukitel on kütusepaagi juures eraldi AdBlue-paak, mille mahutavus on enamikel sõiduautodel 5-20 liitrini. Vanematel sõidukitel võib see asuda ka näiteks kapoti all. Uuemad sõidukid peaksid AdBlue kulumise kohta ka armatuuris infot edastama.

Liiter lisaainet 1000 km kohta

AdBlue kulu sõltub olenevalt auto vanusest ja suurusest, kuid see on alati suhteline kütusekuluga. Tüüpiliseks peetakse liitrit AdBlue’d umbes 1000 km kohta, kuid vanematel sõidukitel ja veokitel võib see olla isegi oluliselt rohkem.

AdBlue lisamine ja paagi täitmine on sarnane kütuse tankimisele. Osades tanklates on võimalik seda ka otse püstolist tankida ja enamikes tanklates müüakse seda ka lihtsalt kanistrites. AdBlue lisaainet saab tankida mugavalt püstolist Neste jaamades üle Eesti. Täpsema nimekirja tanklatest leiad SIIT!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.