Aasta kõige pimedam aeg on käes ning helkurita õues enam hakkama ei saa. Seda tasub meeles pidada ka linnas liigeldes. Pisike helkur võib hoida ära väga kurvad õnnetused. Kontrolli kindlasti kõik oma helkurid ja riietel olevad helkurribad üle, kas need ikka päriselt valgust peegeldavad.
Kui jalakäija näeb tuledega autot juba kaugelt, siis autojuht märkab helkurita või muu valgusallikata inimest alles umbes 30 meetri kauguselt. Seega on oluline, et jalakäija teeks kõik endast oleneva, et ta oleks autojuhile varakult nähtav.
Linnas 50 km/h liikudes kulub pidurdamiseks kuiva ilmaga umbes 28 meetrit. Sügisel-talvel on aga kuivasid olusid harva. Maanteel liigub auto 90 km/h ja seal on peatumisteekond vähemalt kaks korda pikem.
Kuidas kontrollida, kas helkur töötab?
Kõiki helkureid ja nende omadusi tasub aeg-ajalt kontrollida, sest ükski asi pole igavene. Kodustes tingimustes on kõige lihtsam viis helkurit kontrollida mobiiltelefoni või fotoaparaadiga. Võta mobiiltelefon ja tee riietest välguga foto. Kui helkurid ei ole selgelt eristatavad, siis ei peegelda nad valgust enam korralikult. Kui helkur eristub väga selgelt, on tegemist korraliku helkuriga ning võid seda edasi kasutada.
Hele riietus ei asenda helkurit
Tumedad riided on muidugi kõige halvem variant, mida pimedas kanda, kuid ega ka heledad riided asenda helkurit täielikult. Tumedates riietes jalakäijat, kes kannab korralikku helkurit, märkab autojuht üle kahe korra kaugemalt kui jalakäijat, kelle lemmikvärv riietevalikul on valge, aga kes helkurit ei kanna.
Meeles tasub pidada, et ka riietele peale õmmeldud helkurembleemid ja -ribad ei asenda päris helkurit. Helkurribad ja -embleemid kuluvad aja jooksul ning nende helkimine väheneb, mistõttu on oluline kasutada igasuguste riiete juures korralikku helkurit.
Ka autojuhid peavad olema tähelepanelikud
Pimedal ajal peavad olema tähelepanelikud nii jalakäijad kui ka autojuhid – isegi linnaliikluses on juhil pimedal ajal, eriti vihma- või lumesajus, keeruline jalakäijat märgata. Halbade ilmastikuolude korral on sõidukijuht esmajärjekorras keskendunud tee jälgimisele ning seetõttu on nii mõnigi autojuht kogenud, et jalakäija võib sellises olukorras ilmuda ülekäigurajale ootamatult „eikusagilt“.
See tähendab, et nii jalakäijad kui autojuhid peavad libedal ja pimedal ajal olema liikluses eriti ettevaatlikud ja tähelepanelikud. Ülekäigurajale lähenedes tasub autojuhil hoog maha võtta ka siis, kui eemalt kedagi ei paista. Parem karta, kui kahetseda.
Samamoodi peavad jalakäijad mitu korda kontrollima, kas lähenev sõiduk on teda märganud ning saab teed ohutult ületada. Kui on mitmerealised sõiduteed, siis tuleb veenduda, et ka järgmisel rajal sõitev auto peatub.
Kui sul mingil põhjusel helkur puudub, saad õnnetuse vältimiseks teha järgmist:
- kõndida autode liikumisele vastassuunas;
- hoiduda auto lähenedes võimalikult sõidutee äärde;
- võimaluse korral kasutada taskulambi (või näiteks mobiiltelefoni) valgust
Kuhu helkur kinnitada?
Helkur tasub kinnitada autotuledega samale kõrgusele maapinnast ehk umbes 50–80 cm kõrgusele ning sellele küljele, et see jääks jalakäija ja auto vahele. Eriti hea on, kui paned riietele mitu helkurit – siis oled autodele veel paremini nähtav. Maantee ääres kõndides on soovitatav mõelda helkurvestile, et end autojuhtidele võimalikult hästi märgatavaks teha.
Lapsevanematel tuleks kindlasti üle kontrollida, kas nende laste riietel on sobivad ja kvaliteetsed helkurid küljes, et nad ohutult ja turvaliselt õhtul koju tagasi jõuaks. Ja kindlasti tuleb üle korrata ohutusreeglid: pimedas on oluline mitu korda kontrollida, kas lähenev autojuht on teda märganud.