Üllatav – Euroopat vallutavad mitte Hiina, vaid hoopis Korea elektriautod

Korea margid on pandeemia ajal saavutatud positsioone hoidnud ning neid veelgi tugevdanud.Foto: Shutterstock

Hiina autotootjad tunnevad suurt huvi Euroopa turu vastu ja soovivad siin laiemalt kanda kinnitada. Ikka ja jälle räägitakse, kuidas „hiina auto vallutavad Euroopat“, kuid automüügi tulemustele otsa vaadates selgub midagi muud – eurooplased eelistavad hoopis Lõuna-Korea automarke.

Korea tootjad tugevdavad oma positsioone

Euroopa autoturule on mõne aastaga lisandunud mitmeid suuri Hiina autotootjaid ja praegu on Hiina tootjaid siin esindatud enam kui kümmekond. Laiemalt on tuttavaks saanud sellised margid nagu BYD, Geely ja Great Wall Motors, aga on ka täiesti uusi nimesid nagu näiteks Xpeng. Hiina sõidukite müük kasvab jõudsalt, kuid vaatamata hoogsale kasvule ilmneb laiemat pilti vaadates, et Hiina autode osakaal on siiani vaid nagu piisk meres.

Väljaanne Automotive News kirjutab, et eelmise aasta lõpus hõlmasid kõik Hiina margid kokku Euroopas vaevu 3% turust. Euroopas valitsevad jätkuvalt kohalikud tootjad, oma niši on leidnud Jaapani tootjad, aga Korea tootjate turuosa laieneb kiirelt. Näiteks Hyundai-Kia kontsern oli ainus, kelle müügitulemused pandeemia järel ei langenud, vaid kasv jätkus. Kia pääses esimest korda Euroopa populaarsemate markide esikümnesse, positsioneerudes 9. kohale.

Automaailma turu-uuringutele keskendunud JATO Dynamicsi hinnangul oli 2023. aasta edukas peaaegu kõigile Euroopas tegutsevatele tootjatele, sest turg hakkas taastuma ja uute autode tarned normaliseerusid. Tootjate müüginäitajad jõudsid tagasi 2019. aasta pandeemiaeelsele tasemele ja jätkasid kasvu.

Samas on Korea margid pandeemia ajal saavutatud positsioone hoidnud ning neid veelgi tugevdanud. Eelmisel aastal müüs Hyundai Euroopas 534 000 uut sõidukit ja kasvas 3,1 protsenti ning 572 000 uut sõidukit müünud Kia kasvas 5,4 protsenti. Eestis registreeriti 2023. aastal 1716 Kia sõidukit, mis on 6,4% enam võrreldes 2022. aastaga.

Kia EV6Foto: tootja

Tootjad, kes on teinud kõige rohkem edusamme

Eesti autoportaali Accelerista peatoimetaja Veli Rajasaar ütleb, et kui praktilisest vaatenurgast olid Korea autod Euroopa turule tulles naljanumbriks, siis viimased kümmekond aastat on Korea tootjad väga tugevalt kvaliteeti panustanud, teistelt tootjatelt spetsialiste üle ostnud ja teevad laias laastus edukalt seda sama, mida tegid Jaapani tootjad Euroopasse tulles.

„Vastupidavusindeksite järgi on Korea sõidukid kõigile teistele järgi jõudnud ja isegi möödunud Saksa markide paljukiidetud vastupidavusest. Müüginumbrid tõestavad veenvalt, et Korea tootjad on oma mainet parandanud tarbijatele arusaadaval viisil ja loomulikult meelitab ostjaid ka pikk garantii. Elektriautodest rääkides, siis viis aastat tagasi oli 800V arhitektuur niinimetatud ülemise riiuli markide, nagu Porsche ja Audi, pärusmaa, aga nüüd on 800V süsteemi eelised, sealhulgas kiire laadimine, saadaval palju laiemale ostjaskonnale,” ütleb Rajasaar. 

Korea autode trumpideks olid varem madal hind ja külluslik varustus. Viimasel kümnendil on lisandunud nimekirja kvaliteet. Kia andis selle kinnituseks esimesena Euroopas oma kõigile uutele mudelitele enneolematu 7-aastase garantii. Rohkem kui 20 aastat tagasi teekonda alustanud Kia Sportage meelitas toona ostjaid eelkõige väga ahvatleva hinnaga. Täna on Sportage tehnoloogiliselt arenenud ja mugav ning kuulub enim müüdumate pereautode sekka.

Korea tootjad on elektriautode turul liidrite seas. Enamik tootjaid arendab 400V elektrisüsteemiga elektriautosid, ent Hyundai-Kia E-GMP platvorm on kohandatud 800V elektrisüsteemiga. Nii Kia EV6 kui ka ülimalt mahuka seitsmekohalise EV9 laadimiskiirusele suudavad konkurentsi pakkuda vaid Porsche elektriautod, kusjuures jõudluse poolest Korea autod isegi ületavad neid.

Kia EV9Foto: tootja

Kia nopib auhindu

Korea autotootjate edusammud kajastuvad ka Euroopa ekspertide hinnangutes. 2022. aastal valiti Euroopa aasta autoks Kia EV6, 2024. aastal võitis Kia EV9 ajakirja Top Gear aasta pereauto tiitli ning jõudis väga mainekal Euroopa aasta auto konkursil seitsme finalisti hulka.

Briti ajakirja What Car? aasta-auhindade jagamisel kindlustas Kia võidu neljas kategoorias. Väljaande What Car? valik eristub sellega, et hinnatakse korraga mitte ainult eelmisel aastal turule tulnud uusi mudeleid, vaid kõiki hetkel saada olevaid uusi mudeleid. Nii valitigi Kia Sportage teist korda järjest aasta pereautoks.

Kia EV6 on tunnistatud parimaks elektriliseks linnamaasturlikuks pereautoks, uus EV9 aga parimaks seitsmekohaliseks. Ja vähe sellest! – mark pälvis auhinna parima haagiste vedamiseks sobiliku mudelivaliku eest.

„Kia edu aluseks on eelkõige head platvormid ja head autod. Kuid Korea tootjat tuleb kiita ka selle eest, et tehnoloogia ja vastupidavuse arendamise kõrval ei ole jäetud unarusse sõidumõnu, heaks näiteks sobivad kas või Kia EV6 GT või kohe saabuv Hyundai Ioniq 5 N,” ütleb Accelerista portaali peatoimetaja.

Nende uudiste avaldamist võivad olla toetanud loos mainitud tootjad.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.