ERC vs WRC – mille poolest erineb autoralli EM-sari MM-sarjast?

ERC rallidel annavad tooni Rally2 autod, mille roolist võib leida ka eestlaseid, näiteks Georg Linnamäe.Foto: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Kuigi sel aastal ei toimu Eestis WRC-etappi, ei tähenda see kindlasti mitte seda, et Rally Estonia ära jääks. WRC-etapi asemel jõuab siia sel suvel hoopis Euroopa meistrivõistluste ehk ERC-etapp.

Kokku kuulub 2024. aasta ERC-sarja arvestusse 8 etappi, millest kolm sõidetakse kruusal ning viis asfaldil. Kaheksa-aastase pausi järel on ka Delfi Rally Estonia taas ERC kalendris.

Kruusateedel sõidetav Rally Estonia toimub 5.–7. juulini. Selle ralli teeb eriliseks hüpete ja teravate trampliinide rohkus, millega peavad rallisõitjad arvestama ning mis võiksid teoorias kohalikele sõitjatele eelise anda.

Mis vahe on aga WRC-l ja ERC-l ning miks tasub ka viimast oma silmaga vaatama minna?

Võrreldes WRC-rallidega on ERC võistlused lühemad. WRC-rallidel jääb ühe etapi katsete kilometraaž 300 km juurde, ERC-rallidel aga enamasti 200 km lähedale. Ungaris sõidetud hooaja esimese etapi katsete kogupikkus oli näiteks 192 km. Võistlusmääruse järgi peaks ERC võistlustrassi pikkus jääma 180 ja 210 km vahele, WRC oma aga 300 ja 350 km vahele.

Teine suur vahe on kindlasti autodes: kui WRC fookuses on Rally1 autod, ehk rallimaailma tippmasinad, siis ERC etapid on Rally2 autode pärusmaa. Kui WRC-sarjas võistlevad autod, mis on ehitatud spetsiaalselt WRC-sarja silmas pidades, siis Rally2 autodele kehtib rohkelt reegleid.

Rally2 autosid arendavad ja ehitavad küll rallitiimid, kuid Rally2 autode šassiid ja mootorid peavad põhinema seeriatootmise mudelil, mida toodetakse enam kui 2500 autot aastas.

Rally2 kategoorias võistlevad meeskonnad ja sõitjad peavad järgima FIA poolt määratud standardeid, tagades minimaalsed tehnoloogilised erinevused meeskondade vahel, saavutades nii ausa ja võrdse võistluskeskkonna.

Rally Estonia toimub 5.-7. juuliFoto: Toyota

Juunioridel on kaalul MM-sarja pilet

Kõige tihedam on konkurents kindlasti juunioride arvestuses, kus on palju kaalul: nimelt saab selle klassi võitja hooaja lõpparvestuses võimaluse sõita järgmisel hooajal juba WRC juunioride ehk JWRC-sarjas.

Eestlastest tegid Ungari rallil väga tubli tulemuse Jaspar Vaher ja Sander Pruul, kes vaatamata viperustele saavutasid oma klassis kõrge teise koha. Teine stardis olnud Eesti rallipaar Karl-Markus Sei ja Tanel Kasesalu pidid ralli paraku pärast kolmandat katset sõiduvea tõttu katkestama.

Stardikohtade jagamine erineb MM-sarjast

Üks suur erinevus võrreldes maailmameistrivõistluste sarjaga on see, et kui WRC-etapil stardib esimesena MM-sarja üldliider, siis ERC-rallidel toimub kvalifikatsioonikatse, mille tulemuste põhjal pannakse paika avapäeva stardijärjekord. 

Võrreldes eelmise hooajaga on ka siin väike erinevus. Kui eelmisel hooajal sai kiireim piloot valida endale stardikoha, siis nüüd on nii, et asfaldirallidel stardib kvalifikatsiooni võitja esimeselt ning kruusarallidel 15. kohalt. Kvalifikatsioonikatse määrabki esimese viieteistkümne Rally2 auto stardijärjekorra.

Sõitjad, kes ei osale kvalifikatsioonikatsel, saavad end enne võistlust viimast korda proovile panna testikatsel, täpselt nagu WRC-sarjas.

Rally Estonia 2023. aastal Tartus.Foto: Jaanus Ree

Punkte jagatakse 15 paremale

Punktisüsteemi järgi jagub punkte 15 paremale sõitjale. Esimene koht saab 30 punkti, teine 24, kolmas 21 ning nii edasi kuni 15. kohani, kes saab 1 punkti. Punktikatsel jagatakse punkte viiele paremale: võitja saab 5 punkti ning viies koht 1 punkti. ERC hooaja jooksul läheb kaheksast rallist arvesse seitse paremat. 

Teine suur erinevus, mis sellest hooajast kehtib, on see, et punkte saavad koguda ka tiimid, kui nende auto vastab FIA ralliautode püramiidi tehnilistele nõuetele. Üks tiim saab punktidele üles anda maksimaalselt kolm autot, millest kahe parema punktid lähevad arvesse. Ka siin lähevad hooaja kokkuvõttes arvesse seitsme ralli tulemused. 

Tiitlit jahib lätlane

ERC arvestuses osaleb ka sel aastal tiitlikaitsja ja valitsev meister Hayden Paddon Uus-Meremaalt, kellele pakuvad konkurentsi Läti tippsõitja Martinš Sesks ja eestlastele juba varasemast tuttav norrakas Mads Östberg. Esimese etapi Ungaris võitis aga hoopis Rumeenia rallipaar Simone Tempestini ja Sergiu Itu.

Eesti sõitjaid on kõige rohkem starti oodata loomulikult Rally Estonial. Kokku oodatakse siin toimuvale rallile ligi 60 ralliekipaaži ja eestlasi võiks nende hulgas olla umbes 15. Igasse arvestusklassi võiks mahtuda kohalik sõitja, kes suudab võistelda koha eest esikolmikus.

Millised muudatusi võib oodata Rally Estonial?

Sel suvel toimuval Rally Estonial on kavas ka mõned muudatused võrreldes eelmise aastaga. Näiteks kolib võistluskeskus tagasi Otepääle ent start ja lõpupoodium jäävad ikkagi Tartusse.

Lisaks tasub rallientusiastidel teada, et võrreldes WRC-etapina kavas olnud Rally Estoniaga jäävad ära Peipsiääre ja Mustvee katsed, et vähendada ralli kogupikkust. Küll aga on endiselt kavas teised Rally Estonia varasemate aastate katsed.

Kindlasti tasub oma silmaga võistlusi vaatama minna, sest oodata on kõrgetasemelist ja kiiret rallit.

Lisainfot ERC etappide kohta leiad FIA ERC koduleheküljelt: https://www.fiaerc.com/. Rally Estonia uudistega saad kursis hoida end Rally Estonia kodulehe abil.

EM-kalender:

Ungari ralli (12.–14. aprill; kruusal)
Kanaari saarte ralli (2.–4. mai; asfaldil)
Skandinaavia ralli (13.–15. juuni; kruusal)
Rally Estonia (5.–7. juuli; kruusal)
Rooma ralli (26.–28. juuli; asfaldil)
Tšehhi ralli (16.–18. august; asfaldil)
Ceredigioni ralli (30. august – 1. september; asfaldil)
Sileesia ralli (6.–8. oktoober; asfaldil)

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.