Suur lugu

Kasutatud Volkswagen Lupo: muidu kesine auto, aga mõned eriversioonid on põnevad

Väike auto küll, aga erinevaid mootoreid pakuti Lupole palju ja põnevaid versioone oli mitu. Neist kõige tähelepanuväärsem on kunagine maailma ökonoomseim auto Lupo 3L. Fotod: tootjad

Tavaline Volkswagen Lupo pole kuigi hea auto, kuid selle öko- ja sportversioonid 3L ning GTi väärivad tulevikus kohta automuuseumides.

Geeniuse tellijale

Volkswageni 1999. aastal esitletud tilluke Lupo polnud tegelikult päris uus auto, sest see põhines paar aastat müügil olnud Seat Arosal. Kuid kui tavamudelite erinevused olid minimaalsed, siis Lupost hakati pakkuma ka kogu automaailma mõistes erilisi versioone.

Neist omakorda kogus kõige rohkem kuulsust Lupo 3L, mille lisanimi viitas kütusekulule – kõigest 3 liitrit 100 kilomeetri kohta. Tegu polnud soovunelmaga, vaid realistlikult saavutatava kuluga. Lupo 3L-iga võideti ökonoomsusteste ning tavaliikluses korraldatud rekordsõidul saavutati isegi tulemus alla 2,4 liitri. Sellega läks 3L ka Guinnessi rekordite raamatusse kui kõige kütusesäästlikum seeriaauto. Nüüd on möödas peaaegu 25 aastat ning kas kellelegi meenub mõni teine päriselus sama ökonoomne (ainult sise­põlemismootoriga) auto?

Põhjalikult ümber ehitatud

Mõistagi tuli tootjal sellise tulemuse nimel kõvasti vaeva näha ja ka ostjal olla valmis kompromissideks. Ehkki välja näevad tava-­Lupo ja 3L sisuliselt samasugused, muudeti säästuversioonil umbes 80 protsenti detailidest. Näiteks kahanes tühimass õhemate klaaside, kergema ja tugevama terase, alumiiniumvedrustuse, vähema mürasummutuse ja veel palju muuga u 150 kilogrammi võrra umbes 830 kilogrammini. Selle nimel kooriti auto ka varustusest puhtaks, baasmudelil polnud roolivõimendit ega külgturvapatju.

Üliväike Lupo kaalub vähe, enamiku versioonide, sh GTi (pildil) tühimass jääb alla tonni.

Õhutakistustegur vähenes 0,32-lt 0,29-ni (auto on madalam, teistsuguse tagaluugi ja spoileritega ning radiaatorivõrega), pruugiti erilisi, pisema veeretakistusega rehve ning kolmesilindriline alumiiniumploki ja plokikaanega mootor saadi ökonoomsemaks-paindlikumaks näiteks muutuva geomeetriaga turbo ning eriti kõrge sissepritserõhu abil.

Esmakordselt võeti kasutusele stopp-startsüsteem ning Eco-režiimis piirati mootori võimsus 33 kilovatiga. Tulemusena lubatigi 3L-ile 2,7–3,6-liitrist kütusekulu keskmise näitajaga 3,0 l / 100 km. See ei jäänud siiski ainsaks kolmeliitriautoks, sest sama tehnikaga, aga veelgi aerodünaamilisema (õhutakistustegur vaid 0,25) auto­ga tuli 2001. aastal välja Audi – mudeliks A2 3L.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 11, juuni 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.