Lugu ilmus esmakordselt 2018. aasta septembris
30aastase staažiga korrakaitsja Indrek Koemets mäletab veel aegu, mil vatitupsu abil juhtide alkoholijoovet määrati ning parimaks kaitseks trahvi vastu peeti politsei eest põgenemist. Miks vabaduse algusaastail hukkus liikluses kümme korda rohkem inimesi, kui tänapäeval ehkki sõidukeid oli toona kaks korda vähem, seda analüüsis Koemets Autogeeniusele antud intervjuus.
Mis toimus liikluses enne taasiseseisvumist?
Indrek Koemets alustas miilitsajõududes tööd 1987. aastal. Nõukogude ajal väga avalikult negatiivsetest numbritest rääkida ei olnud kombeks, aga andmeid koguti sellegi poolest. Eesmärgiks oli ka siis olukorda parandada ja kitsaskohti leida.
Keskmist hukkunute arvu Koemets peast öelda ei oska, aga mäletab, et see jäi nõukogude aja lõpu poole pigem üle 300. Tänasega võrreldes ikkagi väga suur number. Võrdluseks, et eelmisel aastal hukkus liikluses 48 inimest.
Omapärane on see, et karistused olid kohati karmimadki kui tänapäeval. Näiteks joobes juhtimise eest oli ette nähtud automaatselt juhiloa äravõtmine kaheks aastaks. Tänapäeval peab sellise karistuse saamiseks ikka väga kõva “soorituse” tegema ja tõenäoliselt mitu korda.
Probleem oli pigem tehniliste vahendite ja järelvalve osas. Puhumiskontrolliks oli kasutada algeline ampull, millesse puhudes värvus enam kui poolepromillise joobe puhul vatitups roheliseks.
![](https://geenius.ee/app/uploads/sites/4/2018/09/5b3f332b80766426e1b6a1a914b475a2.jpg)
Kõige kindlam oli kahtlusalune sõidutada ekspertiisi. “Tartus asunud Vene sõjaväe lennuväelaste tasakaaluvõime oli nii hea, et suutsid ekspertiisis harjutused läbida ka joobes peaga. Küll aga ei suutnud nad ära petta silmade kontrolli ehk fokusseerimisvõimet.”
Varasematel aegadel oli suurem osakaal pimedas ja/või purjus peaga tee ääres kakerdavate ratturite ja jalakäijate hukkumisel. Mida lähemale jõudsid 1990ndad ning teedele hakkasid jõudma võimekamad autod, ka näiteks Žigulid, seda rohkem hakkas juhtuma paljude hukkunutega autoavariisid.