Diisli heitgaasivedelik (DEF) ehk AdBlue on tänapäeva diiselmootorite jaoks hädavajalik lisaaine. Teeme selgeks, millest see koosneb, mis on selle eesmärk ning kuidas saada teada, kas sinu auto saab ka ilma selleta hakkama.
Mis on AdBlue?
Diiselmootorid eraldavad põlemisprotsessi käigus heitgaaside kaudu mitmesuguseid saasteaineid, mis on inimestele väga mürgised. Selle probleemiga võitlemiseks on autotootjad välja töötanud uuendusliku lahenduse, mida tuntakse selektiivse katalüütilise reduktsiooni (SCR) tehnoloogiana. See süsteem puhastab tõhusalt heitgaase, vähendades oluliselt kahjulike ainete emissiooni.
AdBlue on värvitu ja lõhnatu karbamiidilahus (karbamiid on ülemaailmselt tuntud populaarne lämmastikväetis) ning selle eesmärgiks on vähendada heitgaasides olevaid lämmastikühendeid (NOx). Väljalaske gaaside hulka pihustatakse karbamiidilahust, mis kõrgetel temperatuuridel laguneb ammoniaagiks ja süsinikdioksiidiks. Ammoniaak lõhub seejärel lämmastikühendid vesinikuks ja veeks.
SCR katalüsaatori lõpuosas asuv ammoniaagifilter neutraliseerib või püüab kinni reageerimata ammoniaagi jäägid. Nii muudetaksegi heitgaasid inimsõbralikumaks.
Raskeveokid ja bussid on SCR-tehnoloogiat ja AdBlue’d kasutanud juba aastast 2004. Samuti on seda tehnoloogiat pikalt kasutanud mõne autotootja, näiteks Mercedese ja VAG grupi sõiduautod.
Kas minu auto vajab AdBlue’d?
Varasemalt oli AdBlue mõeldud kasutamiseks vaid Euro4 ja Euro5 saastenormidele vastavates raskemates sõidukites. 2014. aastal vastu võetud Euro6 normid nõuavad aga, et heitgaasisaastet vähendataks kõikides uutes autodes 56 protsenti võrreldes varasemaga. Seetõttu vajab enamik uusi diiselautosid AdBlue kasutamist.
Heida pilk auto käsiraamatusse ning kui näed seal kirjet “Diisli heitgaasivedelik” või “AdBlue”, on kindel, et sinu sõiduk vajab toimimiseks AdBlue’d. Seda võib kinnitada ka kütusepaagi juures eraldi asuv “AdBlue” kork.
Kui tihti lisada?
AdBlue lisamise vajadusest annab märku armatuurlaual süttiv hoiatustuli. Kui seda pikemalt ignoreerida, liigub auto tuntavalt kehvemini edasi (mootori võimsuse piiramine) või ei käivitu mingist hetkest enam üldse.
Keskmine AdBlue kulu on 1,5 liitrit 100 kilomeetri kohta. Euro5 sõidukil 6 protsenti ja Euro6 standardile vastavatel sõidukitel umbes 7-8 protsenti kogu kütusekulust. Lisaks mõjutavad selle lisaaine tarbimiskulu küttekvaliteet ja mootori jõudlus.
Kuidas AdBlue’d lisada?
- Veendu, et sõiduk on välja lülitatud.
- Leia üles AdBlue kork, üldjuhul on see sinist värvi.
- Keera kork lahti ja alusta paagi täitmist. Enamikel autodel on paagi mahutavus 5–20 liitrit.
- Kasuta kindaid, et ära hoida nahaärritust.
- Veendu, et AdBlue ei puutuks kokku sõiduki välispinnaga, kuna see on väga söövitav. Kui see juhtub, loputa see esimesel võimalusel maha.
- Keera kork kindlalt kinni.
Allikas: Autoekspert
Kuidas hoiustada?
AdBlue on aine, mis hakkab kristalliseeruma juba –5 °C juures ning jäätub täielikult –11 °C juures. Ideaalis tuleks seda hoiustada temperatuurivahemikus 0–30 °C ning kaitsta otsese päikesevalguse eest.
Selleks, et AdBlue kvaliteet ei langeks, tuleb vältida selle pikemaaegset hoiustamist üle 25 °C ja alla –5 °C.
AdBlue säilivusaeg on otseses seoses temperatuuriga:
- ≤10 °C juures säilib 36 kuud;
- ≤25 °C juures säilib 18 kuud;
- ≤30 °C juures säilib 12 kuud;
- ≤35 °C juures säilib 6 kuud.
Üle 25-kraadise temperatuuriga keskkonnas säilitades lüheneb AdBlue säilivusaeg märkimisväärselt ning seetõttu on optimaalne säilitada seda 0–30 °C juures.
Käepärases kanistris AdBlue leiad siit.