Lexus esitleb – auto, mis on algusest peale ehitatud elektrilisena!

Lexus RZ on Jaapani margi esimene algusest peale elektriautona välja arendatud mudel. (c)Foto: Lexus
Gepardist inspireeritud disainiga RZ ei mõju sugugi kohmaka maasturina. Foto: Lexus

Lexus RZ on Jaapani margi esimene algusest peale elektriautona välja arendatud mudel. Konstruktoritele ja disaineritele andis uudne lähenemine palju suuremad võimalused, kui mõne olemasoleva mudeli kohandamine elektriautoks.

Peainsener Takashi Watanabe tõi välja, et elektriauto loomise eesmärk on olnud suurema sõidurõõmu saavutamine. “Näeme elektriauto tehnoloogiat kui moodust parandada sõiduki sooritusvõimet. Sel viisil saame jätkata sõidurõõmu pakkumist ka tulevastele põlvkondadele.”

RZ-i üks huvitavamaid tehnoloogiad on steer-by-wire. 2025. aastal tuleb müügile mudeliversioon, millel puudub mehaaniline side rooli ja rataste vahel. Rooliratast asendab juhik, sest uue süsteemi puhul puudub vajadus rooli n-ö lapata, see on piisavalt kiire, et suunata autot ühe liigutusega. Insenerid nägid kõvasti vaeva tagamaks juhile piisav tunnetus ja tagasiside ning mõistagi kandsid hoolt, et auto jääks igas olukorras juhitavaks.

Ühtlasi annab steer-by-wire võimaluse loobuda klassikalisest roolisambast ja vabastab ruumi. Algusest lõpuni elektrilisena ehitamine, mitte olemasoleva sisepõlemismootoriga mudeli kohandamine, annab inseneridele võimaluse kasutada parimal moel ära kogu tehnoloogia eelised, millest üheks olulisemaks ongi väiksem detailide arv ja nende väiksemad mõõtmed.

Elektrimootor vajab vähem ruumi kui sisepõlemismootor, seega saab vähendada mootoriruumi ja võita juurde kasulikku ruumi sõitjatele. RZ mudelil puudub väljalaskesüsteem, mis sageli on sõitjateruumi põrandakõrgenduse põhjuseks. Akut ei pea sobitama-mahutama, vaid selle saab paigaldada ka raskuskeset arvestades optimaalseimasse kohta.

Kõiki neid eeliseid kasutasid ka Lexus RZ-i konstruktorid. Sellel pruugitakse e-Axel tehnoloogiat, ehk eraldi elektrimootoreid esi- ja tagaratastel, nende kokkumängu eest hoolitseb DIRECT4 elektrooniline juhtimiskeskus. Näiteks kohaltvõtul võib see suunata 80 protsenti veojõust tagaratastele, aga otsesõidul kasutada suhet 70:30.

RZ 450e mootorite koguvõimsus on 230 kW (313 hj), keskmine energiakulu 16,8 – 18,7 kWh 100 km. Aku brutomahtuvus 71,4 kWh annab sõiduulatuseks ligikaudu 395 km 20tolliste velgedega, kui kasutada näiteks 18t olliseid, lisandub 40 kilomeetrit.

Ka disainerid said uued võimalused muutmaks kas või nii keerulist osa kui auto proportsioonid tervikuna. Mootoriruum on RZ-l tähelepanuväärselt madal, see läheb visuaalselt sujuvalt üle tugevalt kallutatud tuuleklaasiks ja lõpeb hoogsa langusega tagaluugiga. Gepardist inspireeritud disainiga RZ ei mõju sugugi kohmaka maasturina. Oma panuse atleetlikku üldmuljesse annavad ka lühikesed ülendid.

Lexus RZ on mugav ja pilkupüüdev nii seest kui väljast. Foto: Lexus

RZ on äratuntavalt Lexus. Oma 4,8 meetrise pikkusega asetub RZ mõõtudelt NX-i ja RX-i vahele. 2,85 meetrine telgede vahe mõjutab soodsalt sõidustabiilsust, kuid annab oma panuse ka sõitjateruumi avarusse.

Avarus iseloomustabki kõige paremin RZ-i salongi. Disainile loob siingi eelduse tehnika: lisaks juba nimetatud elektriauto tõhusamale ruumikasutusele nihutati kaasreisija turvapatja tahapoole (muidugi mitte ohutuses järele andes) ja mahutati ära kompaktsem ventilaatori-konditsioneeri süsteem.

Juhikoha ülesehituses järgib Lexus Tazuna-loogikat, mis on inspireeritud viisist, kuidas ratsanik juhib hobust täpsete ja intuitiivsete liigutustega. Auto puhul tähendab see loogiliselt paigutatud juhtimisseadmeid, täpselt timmitud juhi isteasendit ja paljusid pisiasju, mis muudavad auto juhtimise täpselt samamoodi intuitiivseks. Ei pea vist pikalt peatuma enesest mõistetaval, et RZ-i varustusse kuuluvad kaasaegsed juhiabiseadmed nagu ka tipptasemel info- ja meelelahutussüsteem.

Praktiliselt poolelt tasub märkida 522 liitrist pakiruumi, mille saab tagaistme seljatugede allaklappimisega kasvatada 1451 liitrini. Kui auto laeni täis laadida, muutub sisepeegel üsna kasutuks, kuid siingi on abiks väike tehnikanipp. Peegel võib toimida peeglina, aga ka ekraanina, kuhu kuvatakse tagakaamera pilt, mille vaatevälja ei sega miski.

RZ on hea näide, kuidas tipptehnika ja moodsa disaini ühendamisel on võimalik luua luksuslik ja võimekas elektriauto, mis ei jää sugugi alla sisepõlemismootoriga sõidukitele, vaid mõneski osas ületab neid.

Lexus RZ on Jaapani margi esimene algusest peale elektriautona välja arendatud mudel.Foto: Lexus

Lexus tagab täieliku meelerahu.

  • 5-aastane hooldusprogramm hinna sees – Lexus RZ täiselektrilise sõiduki hinnas on hooldustööd, mida tehakse Lexuse volitatud töökodades üle Baltikumi kuni sõiduki 5-aastaseks saamiseni või 100 000 km läbisõiduni. Paketti kuuluvad kõik tootja nõutavad hooldustööd ja varuosad.
  • Kui järgid Lexuse hooldusprogrammi ja lased kõik nõutud hooldustööd teha Lexuse volitatud töökodades Baltikumis, garanteeritakse kuni 10 aasta või kuni 1 miljoni läbitud kilomeetri järel 70% veojõuaku algsest mahutavusest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.