Diiselmootorid on viimaste aastate jooksul langenud üpris suure kriitika ohvriks. Volkswageni diisliskandaalile järgnenud aastatel on üha enam hakatud rääkima elektriautodest ja mõne optimistlikuma arvamusliidri sõnul võime juba järgmisel kümnendil sisepõlemismootorid täielikult selja taha jätta.
Reaalne statistika näitab aga selgelt, et diiselmootorid ei ole veel kuhugi kadunud ega niipea kadumas. Vähemalt seniks kuni elekter või mõni muu alternatiivne kütuseallikas suudab pakkuda diisliga samaväärseid tingimusi. Kuni see juhtub, tasuks vahelduseks heita pilk hoopis diiselmootorite tulevikule, kuna ka selles valdkonnas käib pidev arendus- ja inseneritöö, et üht efektiivseimat kütust veelgi paremini ära kasutada.
Diiselmootorid muutuvad veelgi keskkonnasõbralikumaks
Paljudele inimestele kerkib diislist rääkides tõenäoliselt silme ette pilt lärmaka mootoriga autost, mille tagaosast süsimusta suitsu kerkib. Kui eelmisel sajandil võis selline kujutluspilt päris hästi ka reaalse eluga ühtida, siis tänaseks ei saa enam ammu diislist kui jubedalt keskkonda saastavast kütusest rääkida.
Diiselmootorid on juba täna bensiinimootoritest enamikel juhtudel keskkonnasõbralikumad. Seda esiteks tänu üha rangematele heitenõuetele, mis sunnivad autotootjaid rohkem mootorite tööd optimeerima. Võrreldes 1992. aastal esimest korda sisse viidud Euro 1 nõudega, on tänaseks lubatud heitgaaside hulk vähenenud 96% võrra. Näiteks praegu uutele sõidukitele kehtiv Euro 6 nõue sätestab, et diiselmootoriga auto võib kilomeetri kohta toota kaks korda vähem süsinikheiteid kui bensiinil sõitev auto.
Samuti on tänapäevaste diiselmootorite filtrisüsteemid juba niivõrd arenenud, et isegi reaalsetes tingimustes mõõdetud heitgaaside ja muude osakeste hulk ei mõjuta enam ammu keskkonda sel määral, nagu enamik inimesi seda ette kujutab.
Arvestades, et tulevikus muutub keskkonna säästmine tõenäoliselt veelgi olulisemaks ja sellest tulenevalt ka nõuded diiselmootoritele rangemaks, võime tulevikus näha juba selliseid mootoreid, mille puhul mõju kliimamuutusele enam mingiks vastuargumendiks pole. Juba täna on Peugeot BlueHDi diiselmootorid turul ühed kõige keskkonnasõbralikumad ja efekiivsemad ning vastavad mõistagi kõikidele kehtivatele heitenõuetele.
Elekter ja diisel käsikäes?
Hübriidautode all mõeldakse enamjaolt bensiini- ja elektrimootori koostööst. Tulevikku vaadates on üpris tõenäoline, et autotootjad võtavad ka diiselmootorite “elektriliseks” muutmise suurema fookuse alla. Juba täna on mitmete tootjate valikus nii bensiini- kui diiselhübriide ning kui võtta arvesse diiselmootorite üht suurt tugevust – kütusekulu – tundub diisli ja elektri kõrvutamine vägagi loogilisena.
Kui seni on diiselmootorite ehitust peetud elektriajami jaoks liialt keerukaks ja ebasobivaks, siis tänaseks on näha, et autotootjad hakkavad järk-järgult ka diiselmootorite hübriidseks muutmisele mõtlema. Kusjuures hübriidajam ei pea alati tähendama elektri- ja bensiinimootori koos töötamist. Juba täna leiab turult mitmeid lahendusi, kus näiteks bensiinomootor elektrimootori jaoks energiat toodab, ent rattaid veab peamiselt just elektriline üksus. Pole sugugi välistatud, et tulevikus võime sarnaseid lahendusi ka diisliga näha.
Vastupidavamat mootorit annab otsida
Lisaks kütusekulule on diiselmootoreid läbi ajaloo põhjusega tööloomadeks peetud. Ei ole midagi imestada, et kommerts- ja transpordisektor just diiselmootoreid eelistab – vastupidavuse ja efektiivsuse vallas ei suuda diisliga täna elekter ega ka bensiin konkureerida. Suures laastus on diiselmootori ostmise põhjenduseks alati olnud tõik, et mida rohkem autoga sõita, seda enam mootor end ära tasuma hakkab.
Seda kõike teavad muidugi ka autotootjad, mistõttu jääb ka tulevikus vastupidavus üheks oluliseks faktoriks, miks diiselautot soetada. Pikemate vahemaade sõitjatele on diisel endiselt praktiliselt ainuõige valik, kuna sarnase koormuse all peavad kõige paremini vastu just diiselmootorid, mis ongi loodud suuremaid läbisõite tegema. Levinud arvuna võib välja tuua 30 000 kilomeetrit – kui sõidad aastas vähemalt nii palju, siis tasuks kindlasti just diisli poole vaadata.
Sama kehtib tegelikult ka diiselmootorite efektiivsuse kohta. Teatavasti on diiselmootorid kütuse kasutamisel ja energia tootmisel võrdväärsetest bensiinimootoritest tublisti efektiivsemad, mistõttu need üldjuhul ka vähem kütust tarbivad. Juba kümne aasta taguste mootoritega võrreldes on tänapäevased üksused, näiteks Peugeot BlueHDi diiselmootorid, kordades efektiivsemad. Võid kindel olla, et sama trend jätkub ka edaspidi.