Milestone’i käigukasti niinimetatud uustootmise projektis kulutati umbes poole vähem materjali ja ligikaudu 45 protsenti vähem süsinikdioksiidi heitkoguseid võrreldes uhiuue toote valmistamisega. Projekt näitab, et ümbertöödeldud komponente on võimalik integreerida otse uute sõidukite tootmisliinidesse.
Esimese raskeveokite tootjana maailmas on Scania integreerinud taaskasutatud komponendid oma Rootsis asuvale põhikoosteliinile.
Sama hea kui uus
Ajalooline saavutus leidis aset selle aasta alguses KTH Kuningliku Tehnoloogiainstituudi ja Scandinavian Transmission Service AB ühise uurimisprojekti iReGear raames, mida rahastas Rootsi innovatsiooniagentuur Vinnova.
“Uustoodetud” käigukasti tootmisel rakendati täpselt samu rangeid etappe ning kvaliteedi- ja funktsioonide teste nagu täielikult uutest osadest valmistatud käigukastide puhul. Käigukasti hinnati samal katseseadmel, mida kasutatakse uute hindamisel, jälgides umbes 100 kvaliteedi- ja funktsiooniparameetrit.
Käigukast vastas kõigile nõuetele ja nii võis selle anda kinnituse, et see “on sama hea kui uus”, mis tagab, et käigukast on vastavuses kvaliteedi- ja toimivusstandarditele, mida eeldatakse toote Scania sõidukitele paigaldamiseks.
Lisaks sellele, et uustoodetud käigukast oli sama hea kui uus, ilmnesid tegelikus tootmisprotsessis tohutud keskkonnaeelised. Kui asendusmäär käigukasti uustootmisel võib kulumisajaloost olenevalt varieeruda laias laastus 10–100 protsenti, kulus selle konkreetse käigukasti valmistamiseks ligikaudu 50 protsenti vähem materjali ja 45 protsenti vähem süsinikuheidet, võrreldes ainult uutest komponentidest valmistatud käigukastidega.
Autotööstus peab uustootmist, mis näeb ette vanade osade taaskasutamist, et luua uusi, sama hea kvaliteediga tooteid, paljulubavaks strateegiaks kliimaeesmärkide saavutamiseks ja ringmajandusele ülemineku toetamiseks. See tegeleb ka kasvava ressursside nappuse probleemiga. Vaatamata suurele potentsiaalile piirdub uustootmine Euroopa autotööstuses peamiselt varuosade valmistamisega järelturule, mis moodustab European Remanufacturing Network (2015) aruande kohaselt vaid 1,1 protsenti uuest tootmisest.
Nihe säästvama ja puhtama transporditööstuse loomise poole
Protsessi laiem kasutuselevõtt nõuab, et sõidukitootjad integreeriksid ümbertöödeldud komponendid otse uute sõidukite tootmisliinidele, mitte ei müüks neid eraldi järelturul. Loodetakse, et teedrajav iReGeari projekt aitab tööstusel teha seda vajalikku nihet säästvama ja puhtama transporditööstuse loomisel.
“Milline saavutus projekti ja kõigi asjaosaliste poolt. See uustoodetud käigukast on veenev näide sellest, kuidas raskeveokite tootmine võib muutuda jätkusuutlikumaks, ringmajanduslikumaks ja tõhusamaks, säilitades samal ajal kõige kõrgemad kvaliteedistandardid,” ütleb Scania jätkusuutlikkuse juht Fredrik Nilzén.
“uuring annab esimesi tõendeid toetamaks väidet, et on küll võimalik ette kujutada tulevasi tootmisorganisatsioone, mis integreerivad sujuvalt tootmis- ja uustootmistoiminguid, et arendada ringtootmissüsteeme, mis tarbivad vähem ressursse, tekitavad vähem heitmeid ja maksavad vähem, ilma et see kahjustaks kvaliteeti ja jõudlust.” ütleb Farazee Asif, KTH abiprofessor.
“STS on käigukaste uustootnud rohkem kui 50 aastat. On hämmastav, et suudame vaidlustada vana arusaama, et uustoodetud osi saab kasutada ainult järelturul. Täna saame uhkusega tuua esile edukat koostööperioodi, mille käigus saavutasime läbimurdeid säästva tehnoloogia vallas. See projekt näitab selgelt, et võib-olla ei peagi piirduma vaid ühe ideega, vaid sarnased tööd võivad saada lähitulevikus reaalsuseks,” ütleb Scandinavian Transmission Service AB tegevjuht Ola Stålebo.
iReGear projektist
iReGear projekt toimus 2023. aasta septembrist 2024. aasta maini ja seda finantseeris Rootsi innovatsiooniagentuur Vinnova. Projekti juhtimises osalesid KTH Kuninglik Tehnoloogia Instituut ja kaasatud oli Scania ja Scandinavian Transmission Service AB.
Nende uudiste avaldamist võivad olla toetanud loos mainitud tootjad.