Sedaanist linnamaasturini: kuidas on SEATi kõige luksuslikumad autod 60 aasta vältel muutunud?

SEATi algusaegadel mõistsid tolleaegsed autofanaatikud suurepäraselt, milliseid autosid üritas 1963. aastal ilmunud SEAT 1500 jäljendada — silmatorkavad lihvitud nurgad kerel, uhked kroomitud liistud ja valge äärega rehvid. 

Pea 60 aastat hiljem näitab SEAT oma suurimat sõidukit Tarracot, mis järgib SEAT 1500 omaga mõnevõrra sarnast kujundust ja elegantsust, seda küll mitte sedaani, vaid maasturi kerel. 

SEAT 1500: ruumikas pereauto, mis oli vägagi stiilikas

SEAT 1500 polnud toona mingi tavaline auto, mida kõik endale lubada võisid. Ajakirjandus iseloomustas seda kui “autojuhiga autot”, milles saavad endale koha ainult poliitikud, ettevõtte juhid ja jõukaid inimesed. 1500-sse oli pandud kogu luksus ja võetud kasutusele kõik funktsioonid, millest üks autoomanik võis ainult und näha.

Muidugi oli SEAT 1500 ideaalne sõiduk ka suurele perele — avar, mugav, tohutu pagasiruumiga ja kuue istekohaga. Samuti oli see üks lemmikumaid taksojuhtide jt selliste seas. 

Nagu juba nimi 1500 ütleb, oli sõidukil 1,5-liitrine (1481 cm3) mootor, mis arendas kuni 53 kW. Mugavast automaatkäigukastist pidi suu puhtaks pühkima ning leppima 4-käigulise manuaaliga. 

1960ndate lõpus hakkas SEAT samale mudelile pakkuma oma esimest diiselmootorit, millel mahtu 1,8 liitrit ja võimsust 34 kilovatti. Selle järgi sai sõiduk nimeks SEAT 1800 Diesel.  

1500 populaarsusele aitasid kaasa ka mugavusdetailid, mis tõmbasid toona palju tähelepanu: külgsuunas reguleeritavad päikesesirmid, kaasreisija päikesesirmile kinnitatud peegel, lukustatav kindalaegas, tagumistele reisijatele mõeldud lugemistuled, keskmised käetoed tagaistmetel jms. Tõeline luksus tol ajal.

SEAT 132: ajakohane ja veelgi mugavam

SEAT 132 näitas võrreldes 1500-ga märkimisväärset edasiminekut ja oli ajaga paremini kohandatud — lühem, kergem ja tunduvalt aerodünaamilisem. Kui SEAT 1500 tippkiirus oli 130 km/h, siis mudel 132 saavutas oma 1,8-liitrise bensiinimootoriga juba 170 km/h.

1978. aastal ilmunud diiselversioon 2200 oli kohalikul turul väärtuselt teine auto ning ühtlasi ka kõige töökindlama mootoriga terves Hispaanias. 

Mugavus oli üks SEAT 132 võtmesõnasid. Alustuseks rõhutas meedia, et 132 istmed on kordades mugavamad kui 1500 omad. Need olid laiad ning polsterdatud atraktiivse ja paksu kangaga. 

Tagaosas jagus ilusti ruumi kolmele inimesele ja puudust ei tulnud ka jalaruumist. Laes lugemistuled ja käepidemed ning ustel isegi käetoed — kõik need rõhusid luksusele, muidugi tolle aja mõistes.

SEAT Exeo: suurejooneline tagasitulek

1980. aastal, kui SEAT 132 tootmine oli lõpetatud, otsustas Hispaania autotootja uhkematest ja kallimatest sõidukitest loobuda. Seda kuni aastani 2008, mil SEAT nägi, et tagasitulekuks on ideaalne võimalus. 

Mootori pikipaigutusega jätkati, ent seekord oli mootorite ja käigukastide valik tunduvalt kirjum. Kokku tõi SEAT turule kolm bensiinimootorit (võimsus 75, 110 ja 147 kW) ning kolm diiselmootorit (88, 105 ja 125 kW). 

2009. aastal toodi välja universaalkerega SEAT Exeo ST. Sellest hetkest saadik on need kaks tähte (ST) mänginud suurt rolli Ibiza ja Leoni mudelivalikus.  

2010. aastal otsustati mootorivalikut  veelgi laiendada. Juurde toodi kaks 1,8-liitrist bensiinimootorit (88 kW ja 118 kW) ning 2-liitrine TFSI, mille võimsus oli 211 kilovatti. 

2011. aastal sai SEAT Exeo uued esilaternad, mis sisaldasid leedriba. Lisaks tuli uus iluvõre ja veljed said uue kujunduse. 2012. aasta Ecomotory versiooni kütusekuluks saavutati vaid 4,5 liitrit 100 km kohta.

SEAT Tarraco: suurim linnamaastur

SEATi esimest kompaktset linnamaasturit Ateca saatis tähelepanuväärne edu. See kinnitas, et inimesed on pigem avaramate autode usku, millel on suur pagasiruum, täismugavusvarustus ja kõrgeim ohutustase. Arengu tulemuseks saadi Tarraco.

Seat Tarraco. Foto: Seat

Tarraco on SEATi perekonna suurim linnamaastur, millel on kõik atribuudid, mida üks auto omanik XXI sajandil ootab. Tarraco pakub jõuallikaid nii neile, kes peavad lugu bensiinimootorist, kui ka neile, kes eelistavad diislit. 

Bensiinimootorid on 1,5- ja 2-liitrised, mille võimsus on vastavalt 110 kW ja 140 kW. Ökonoomsemad diislid on kaheliitrised, mis arendavad 110 ja 147 kW.

Märksõnad: , , , , ,

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.