Rallipaar Vanagas ja Sikk tegid Dakaril võimsa tulemuse! Nüüd avab üks neist karmi võidukihutamise tagamaid

Rallipaar Benediktas Vanagas ja Kuldar Sikk saavutasid Dakari kõrberallil Ultimate klassis 8. koha.Foto: Toyota

Tänavune Dakari ralli on läinud kirja kui üks märgilisemaid Baltikumi autospordi ajaloos. TOYOTA GAZOO Racing Balticsi meeskonna Leedu-Eesti tandem, Benediktas Vanagas ja Kuldar Sikk lõpetasid 2024. aasta Dakari ralli 8. kohaga. See on läbi aegade parim tulemus, millega Baltikumist pärit Ultimate klassi meeskond on hakkama saanud.

Benediktas Vanagase nimi ei vaja ralli ringkonnas tutvustamist. Ta on Leedu tuntuim võidusõitja, kel on üle 25-aastane kogemustepagas rallis, rallikrossis, maastiku- ja kestvussõitudes. Vanagase ralliajaloos on juba praegu kaksteist Dakari starti, mis teeb temast kahtlemata piirkonna kõige mitmekesisemate kogemustega autosportlase.

Mida on vaja selleks, et Dakaril hea tulemus saavutada, kui lihtne on väikese meeskonnaga esikümnesse jõuda ja kuidas sujub koostöö eestlasest kaardilugeja Kuldar Sikuga – sellest ja kõigest muust räägib Benediktas Vanagas.

Alustame autost – kas praegune 3,5-liitrise V6 mootoriga Toyota GR DKR Hilux T1+ on parim auto Dakari ralliks? Kas silmapiiril on ka uuendusi või mudeli modifikatsioone?

Sel aastal läksime Dakarile T1+ Ultimate klassi Toyota GR DKR Hiluxiga. TOYOTA GAZOO Racingu tehasetiim sõitis sel aastal Dakari EVO autodega, mis on veel sammu võrra edasi. 

Praegune tehasetiimi auto on meie autoga võrreldes evolutsiooni järgmisel tasemel. Suurim erinevus – auto on 10 cm laiem, mis annab veelgi parema stabiilsuse ja mugavuse keerulisel maastikul. Väikese erinevuse leiab ka selles, et radiaator on tõstetud küljelt auto ette.

Dakari rallil osalemine on alati autode uuendamise võidujooks. Tehasemeeskondadel on see eelis, et neil on alati olemas kõige uuemad andmed ja vahendid oma autode täiustamiseks. Olen kindel, et TGR tehasetiim ja teised tootjad uuendavad oma autosid sel hooajal, seega peame ka meie TOYOTA GAZOO Racing Baltics´is investeerima oma auto uuendamisse.

Kõrge koha saavutamiseks tuleb sõita targalt ent mitte aeglaselt.Foto: Toyota

Seekord läksite Dakari rallile mõttega “aeglane ja stabiilne võidab võistluse”. Kas see mõtteviis on ka edaspidi teie taktika osa?

See on ainus taktika, mis töötab meie suuruse ja eelarvega meeskondades. Meil ei ole piisavalt vahendeid, et riskida nii palju, kui seda saavad lubada tehasetiimid. Põhjus on väga lihtne – meil pole rajal 3-4 meeskonda, kes võiksid võistluse võita või jagada kiiret tehnilist tuge pikkadel etappidel. Kuid aeglane ei ole õige viis meie taktika kirjeldamiseks. Pigem nimetaksin seda taktikat kiireks ja stabiilseks – ei saa tulla TOP 10-sse, kui oled aeglane. Konkurents on Dakaril väga tihe.

Dakaril kohtab mitmekülgseid olusid: kruus, lõputud liivaluited, kiviplatoo ning kõik muu sinna juurde kuuluv. Olete need kõik selgeks saanud. Kuid kas on mõni maastik, mis sobib teile ja Hiluxile kõige paremini?

Kui on soov saada hea koht, on vaja mõista kõiki olusid. Ei piisa sellest, kui oled proff vaid mõnes neist. Usun, et saime Kuldariga igal maastikul päris hästi hakkama. Võrreldes teistega tunneme end düünidel väga hästi. See pole just tavaline sportlastele, kelle kodumaastikul luiteid pole. Kõige keerulisem on ikkagi kivisel rajal võistlemine. Seal võib kiiresti sõita, kuid suur oht on rehv lõhkuda ja auto sõiduvõimetuks muuta.

Ultimate kategoorias 8. koha kindlustamine on märkimisväärne saavutus. Mis aitas teie arvates TOYOTA GAZOO Racing Balticsi edule tänavusel Dakari rallil enim kaasa?

Dakarile sõites arutasime omavahel, mis tulemust ootame. Ütlesin, et 7.-8. koht on minu isiklik eesmärk. Nii et tegelikult oli see plaanis. Meil oli selge visioon, kuidas võistlus võiks kulgeda. Iga päev tõime Hiluxi ühes tükis finišisse. Auto töötas suurepäraselt. Mehaanikud tegid oma tööd hästi ja meil oli ka natuke õnne.

Ühesõnaga, meil oli võidusõiduks hea strateegia ja hoidsime oma tegemised kontrolli all. Hoidsime ralli ajal vajalikku tempot, vajadusel kiirendasime rohkem (3. ja 10. etapil) ja tulemus ongi käes.

Koht Dakari ralli esikümnes on väikese meeskonna jaoks märkimisväärne saavutus.Foto: Toyota

Olete praegu ilmselt enim kõneainet pakkuv rallisõitjate paar Baltikumis. Millist mõju avaldavad teie ja TOYOTA GAZOO Racing Balticsi saavutused Baltikumi autospordile?

Elame-näeme. Tuleviku eesmärkide saavutamiseks tuleb veel rohkem pingutada. Usun, et Dakari populaarsus Eestis kasvab ja loodan, et tõuseb ka Lätis. Eeldan, et näeme paaril lähiaastal Dakaril ja üldse krossialadel sõitjate arvu kasvu terves Baltikumis. Leedus on see juba üsna kõrgel tasemel – 2024 Dakaril oli rajal 10 Leedu ekipaaži.

Kestvus- ja maastikurallid ei puuduta ainult Dakaril osalemist. Veel on ka FIA World Bajas Cup ja muud sarjad, milles TOYOTA GAZOO Racing Balticsiga osalete?

Dakariks valmistudes peame hoidma head sportlikku vormi. Sooviks teha W2RC MM-i, kuid seal osalemise kulud on liiga suured. Seega, et olla mängus, plaanime lisaks erinevatele testidele osaleda ka FIA Bajas ​​Euroopa karikal, kus on eesmärk võita. Selle võistlussarja viis võistlust toimuvad Hispaanias, Itaalias, Ungaris, Portugalis ja Türgis.

Kas olete Dakari jaoks spetsiaalseid treeninguid teinud? Käinud jõusaalis või jooksmas?

Sa pead olema füüsiliselt valmis, kui tahad Dakaril tulemust teha. Tegelikult tooksin välja kolm peamist asja: üldine füüsiline seisund, sõidutehnikad ja väga oluline on ka vaimne tervis. Dakar on pikk võistlus – selle teekonna jooksul tekib väsimus ning kokkupuutumine paljude ebameeldivate ja ettearvamatute “üllatustega”. Seega on väga oluline püsida vaimselt tugev.

Vastus konkreetsele küsimusele: jõusaali- ja kardiotreeningud on väga vajalikud.

Vaatamata sellele, et Eestis ega Leedus selliseid liivaluiteid ei leia, tunnevad Baltikumi mehed end düünidel sõites väga hästi.Foto: Toyota

Oled 46-aastane. Al-Attiyah on 53-aastane. Carlos Sainz on 61-aastane. Kas siit võib leida seoseid Dakari võitmise ja sõitjate vanuse vahel?

Dakar on tarkade inimeste võistlus. See on ultramaraton ja siin ei piisa ainult kiire olemisest. Dakari võidab võistkond, kes teeb kõige vähem vigu – 5000 kilomeetri pikkusel distantsil esineb vigu tahes-tahtmata ja ainult kiirusest ei piisa. 

Iga Dakari päev läbisõiduna on pikem kui terve WRC nädalavahetus. Ja meeskonnad teevad seda 12 päeva järjest. Peab olema elukogemust, et teha planeedi kõige raskemal rallil otsuseid, mis tulemuseni viivad. Oleme liidrite seas üks nooremaid häid tulemusi teinud sõitjapaare. See vast seletab, miks noortel pole suurt võimalust Dakari rallit võita.

Kumb nõuab rohkem keskendumist, kas Dakariks valmistumine või sellel osalemine?

Ma ütleks, et Dakar on nagu jäämägi. Vaatajad näevad umbes 10–15 protsenti sellest, mis on vee kohal. Suurem osa sellest pole nähtav. Dakar on raske. Kuid veelgi raskemad etapid on need, mis on vajalikud selleks, et saaks seal üldse osaleda ning konkurentsivõimeline olla.

Vanagase ja Siku jaoks oli see alles teine ühine Dakari ralli.Foto: Toyota

Meeskonnatöö ning suhtlemine sinu ja Kuldari vahel peab olema teine ​​asi, mis on kõrgeimal tasemel. Kuidas te mõlemad nendel lõpututel etappidel hakkama saite? Kas rääkisite teineteisele nalju või kuidas pingeid maandasite?

Kuldariga õpime teineteist tundma. Kaardilugejana kogub ta pidevalt vajalikku teavet ja kogemusi, et saada üheks maailma parimaks Dakari kaardilugejaks. Ma usun, et tal on selleks väga head eeldused. Ta on tark ja töökas, mis on hea tulemuse saavutamiseks kõige olulisemad. See oli alles meie teine ühine ​​Dakar ja jõudsime juba TOP 10-sse. Ootan huviga, mida meie koostöö toob. Vaimsest stabiilsusest ja huumorimeelest ning oskusest hoida meeskonna motivatsiooni kõrgel – nendest teemadest saab juba praegu Kuldarist raamatuid kirjutada.

Liiga vara, et nii kaugele ette vaadata või võime oodata, et 2025. aasta jaanuar tuleb sama põnev, kui oli sel aastal?

Töötame juba 2025. aasta kallal. Pärast Dakari lõpetamist pole aega puhkamiseks. Olen kindel, et 2025 saab olema veelgi enam väljakutseid pakkuvam ning tean, kui suur on võimalus ning oht seal vigu teha. Meie eesmärk on vähemalt selle aasta saavutus ületada, kuid see ei saa kindlasti lihtne olema. Anname endast parima.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.