Auto klaasipuhastid on olulised – ikka sellepärast, et sõiduohutus algab nähtavusest. Samas on tegu kuluosadega, mida tuleb aeg-ajalt vahetada. Aga kui sagedasti?
Kojamehed mõjutavad sõiduohutust olulisel määral läbi nähtavuse tagamise – kui need ei puhasta klaasi enam korralikult või jätavad sinna triipe, on lugu üsna halb, sest juhil on raske reageerida ootamatustele, mida ta ei näe.
Teiselt poolt on paljud uuemad sõidukid varustatud ohutust tagavate elektrooniliste abimeestega, millest mõned toimivad esiklaasi sisekülge paigaldatud andurite abil. Kui nähtavust pole, on mõjutatud ka nende töö ja paraku pigem negatiivses suunas. Lisaks võivad väga kulunud ja juba esiklaasi kriimustavad kojamehed viia märksa suurema väljamineku ehk klaasivahetuseni.
Seega on üsna selge, et kojameeste seisukorda on mõistlik jälgida. Seda on omanikul mõistlik teha ka ise, kuid käies hoolduses Toyota teenindustes, kontrollivad kojameeste seisukorda regulaarselt ka Toyota tehnikud. Ja kuna klaasipuhastid ei maksa kuigi palju, on hea mõte nende kahjustumist ennetada – tegelikult soovitataksegi kojamehi regulaarselt vahetada olenemata silmaga nähtavate kulumisjälgede olemasolust või puudumisest.
Kui kaua klaasipuhastid vastu peavad?
See oleneb päris mitmest tegurist. Muuhulgas on üsna oluline kliima, kus autoga liigeldakse ning mis määrab, kui palju kojamehi kasutatakse. Näiteks Euroopa lõunapoolsemates riikides on klaasipuhastite koormus üsna väike.
Samas Eestis ning põhja pool on lugu teine – siin saavad kojamehed korralikult koormust, kuna suur osa aastast esineb sademeid palju ja oma osa annab veel talveperiood, mil tuleb rinda pista ka jää, lume ja pori seguga. On loogiline, et taolistes tingimustes tuleb pehmest kummist klaasipuhasteid tihedamini vahetada.
Rolli mängivad ka juhi harjumused, näiteks see, kui sagedasti sõidukit pestakse. Peale selle, et iganädalane pesu aitab kaasa kere hea seisukorra säilimisele, pakub puhas auto ka silmailu ja vähendab klaasidel oleva mustuse hulka. Ning mida vähem on klaasil abrasiivseid osakesi, seda vähem kojamehed kuluvad.
Klaasipuhastite eluiga lühendab oluliselt ka see, kui neid valesti kasutada. Näiteks ei tee kojameestele head kuiva klaasiga sisselülitamine või talvisel ajal jääkihiga kaetud klaasi puhastamine.
Olenemata klaasipuhastite seisukorrast, võiks keskmise läbisõiduga autol Eesti kliimas kojamehi vahetada orienteeruvalt iga kuue kuu tagant – kevadel ja sügisel – ning hea mõte on ajatada see töö rehvivahetusega samale ajale. Kuigi väiksema koormuse korral võivad kojamehed korralikult oma tööd teha kauemgi, on mõistlik tagada hea nähtavus autost enne, kui saabuvad sügisvihmad, talvine pimedus ning ere kevadpäike.
Kui asud oma Toyota klaasipuhasteid vahetama, on muidugi hea mõte valida need sõiduki originaalvaruosade hulgast. Nende puhul on tagatud sobivus ja tõhus töö ning vahetaminegi käib lihtsalt ja kiirelt. Need on valmistatud siinsesse kliimasse sobivast vastupidavast materjalist ja vastavad Toyota rangetele kvaliteedistandarditele – ja on ju ütlematagi selge, et kvaliteetsed klaasipuhastid teevad tööd kauem ning paremini.
Sinu sõiduki mudelile sobivat originaallisavarustust saad küsida kõikidest Toyota esindustest.
Väsimuse märgid
Kui siiski on otsustatud pikema intervalli kasuks, siis tuleb silma peal hoida märkidel, mis viitavad kojameeste eluea peatsele lõpule. Nendeks võivad olla selged kulumisjäljed või kahjustused või ka muutused kojameeste töös.
Näiteks võivad klaasile jääda peenikesed pühkimata triibud – see näitab, et klaasipuhasti küljes on võõrkehasid või on mikroserv kulunud. Mõnikord võib juhtuda, et kojamehed liiguvad üle klaasi hüpeldes või lärmakalt vibreerides – siis on põhjuseks kas klaasile kantud vaha, kemikaalide setted või klaasipuhasti kummi deformeerumine.
Selliste nähtuste ilmnemisel võib proovida klaasi ja klaasipuhastite serva puhastada – mõnikord see aitab ja kojamehi saab veel mõnda aega kasutada. Kui see aga tulemusi ei anna, siis pole kojameeste vahetamisest pääsu.
Kui klaasile jäävad juba suuremad jutid, vöödid või lausa laigud, mida kojamehed enam puhtaks teha ei suuda, on põhjus ilmselt kulunud klaasipuhasti hoovas, kummiserva deformeerumises või kulumises – sel juhul on uute klaasipuhastite paigaldamine juba pigem möödapääsmatu.