Kuidas krõbekülmal hommikul sõitu muredeta alustada?

Enam ei ole tarvis külmaga oodata, et mootor saavutaks sobiliku töötemperatuuri, vaid sõitu saab alustada kohe.Foto: Toyota

Talvel tekib autoomanikel enne sõitma hakkamist sageli küsimus: kas ja kui palju peaks autot kohapeal sisepõlemismootori töötades soojendama? Mida üldse tuleb auto käivitamise juures tähele panna, kui välisõhu temperatuur on langenud viiest kraadist madalamaks.

Miinuspoolele jäävad temperatuurid on sõiduki sisepõlemismootori käivitamisele kõige suuremaks katsumuseks. Käivitusjärgselt on vaja saavutada optimaalne töötemperatuur, mis sisepõlemismootoritel jääb 75–105 kraadi vahele. Vastasel juhul kulub mootor lihtsalt tavapärasest tunduvalt kiiremini.

Ajad on muutunud

Vanemad autojuhid räägivad, et autot tuleb enne sõidu alustamist soojendada. Kolmkümmend-nelikümmend aastat tagasi oligi see veel vajalik, sest autos kasutatud tehnoloogiad olid teised. Vanemad autod kasutasid kütuse toiteseadmena karburaatorit, mille ülesanne oli hoolitseda mootoribensiini- ja õhuvarustuse eest. Tol ajal ei olnud ka nutikaid andureid, mistõttu polnud hapnikuga segatud kütuse kogust võimalik niivõrd täpselt reguleerida kui praegu. Seetõttu oli autojuhil tol ajal üpris keerukas toetada käivitusjärgset sisepõlemismootori soojenemisrežiimi ning samal ajal osaleda turvaliselt liikluses. 

Nüüd on aeg on edasi liikunud ning uuemates autodes on kasutusel toiteseade, mis on karburaatorist oluliselt täpsem ja kaasaegsem lahendus. Nii ei ole tarvis enam külmaga oodata, et mootor saavutaks sobiliku töötemperatuuri, vaid sõitu saab alustada kohe. Kuid igipõline küsimus jääb: kumb on siis ikkagi parem, kas kohapeal soojendamine või kohe sõitma hakkamine?  

Sõitu alustades ei ole mõistlik kohe pöördeid kõrgeks ajada.Foto: Toyota

Ära kohe pöördeid kõrgeks aja 

Kohe sõitma hakkamise kasuks räägib asjaolu, et sõitmisel tõusevad sisepõlemismootori pöörded kõrgemaks ning mootor saavutab optimaalse töötemperatuuri märgatavalt varem. See aitab kaasa ka kütusekulu vähenemisele.

Teisalt räägib kohapeal soojendamise kasuks see, et madalad temperatuurid muudavad sõidukites kasutusel olevad õlid paksemaks, mistõttu on nende omadused alguses piiratud. Ehk kui auto töötab mõnda aega kohapeal, siis võid olla veendunud, et õli on kõikjale jõudnud. Seda aega saad talvisel ajal kasutada auto lumest puhastamiseks ja salongiklaaside läbipaistvuse tagamiseks.

Ehk kui lähed külmal talvehommikul autoga sõitma, siis pane auto tööle ning kasuta aega targasti – saad auto lumest ja jääst puhtaks pühkida, et nii sinul kui kaasliiklejatel oleks liikluses turvaline. Soojendamine ei pea üldse kaua aega võtma. Piisab juba 30 sekundist, pärast mida võib rahulikult sõitma hakata. Muidugi ei ole mõistlik kohe pöördeid lakke ajada ja autost viimast välja võtta.

Võimalusel kasuta eelsoojendust

Eriti hea lahendus on aga mootori eelsoojendi. Näiteks kui auto jääb ööseks sinu võtmepuldi leviulatusse, siis tasub mõelda lisavarustusele, mille abil saab auto eemalt puldist käivitada ning selleks ajaks, kui end riidesse oled pannud ja autoni jõuad, on auto saanud mõnusalt soojeneda. 

MyToyota rakenduse kasutajatel on võimalus auto juba eemalt soojenema panna.Foto: Toyota

Uue lahendusena pakutakse Toyotadele võimalust kasutada MyToyota äppi, et auto eelsoojendus telefoni kaudu sisse lülitada. Sina saad istuda sooja autosse ning auto on valmis kohe startima.

Kui sõiduvahendiks on Toyota uue, viienda põlvkonna hübriidelektrisõiduk, mille sisepõlemismootoris kasutatakse kaasaegseid mootoriõlisid, siis seal seiskub sisepõlemismootor juba 40–50 kraadi juures, seejärel on sisepõlemismootori peamiseks ülesandeks hoida autos soovitud salongitemperatuuri ning sõidukit veab edasi elektrimootor.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.