Järgmise aasta alguses jõustuv automaks toob endaga kaasa auto soetamisega seotud kulude kasvu, mistõttu tasub võimalusel uue auto hankimisele veel mõelda selle aastanumbri sees, kuna veel loetud kuude jooksul saab uue auto registreerimistasu pealt kulusid kokku hoida.
Tasub olla ka ettenägelik ning autoostu päris aasta lõppu mitte jätta, kuna sellisel juhul ei pruugi sa oma uut autot enne järgmist aastat kätte saada ning registreerimine jääb uue aastanumbri sisse, mis tähendab, et uued maksud on jõustunud ja see tõstab arvestavalt ka auto hinda.
Kes automaksu maksab?
Automaksu tasumise kohustus on isikul või ettevõttel, kes on liiklusregistris märgitud sõiduki omanikuna. Kui auto kuulub näiteks liisingulepingu alusel liisinguandjale, siis on automaksu tasumise kohustus vastutaval kasutajal. Automaks on sõidukipõhine – kui ühel inimesel või ettevõttel on registris mitu sõidukit, siis tuleb maksu maksta iga sõiduki eest eraldi.
Mis auto hinda tõstma hakkab?
Registreerimistasu tuleb tasuda sõiduki esmakordsel kandmisel Eesti liiklusregistrisse, samuti sõiduki esimesel omanikuvahetusel pärast automaksu jõustumist 2025. aasta alguses.
Registreerimistasu hakkab sõltuma sõiduki CO2 heitest ja täismassist. Suurema heitkogusega ja raskemaid sõidukeid maksustatakse kõrgemalt.
Seaduse järgi kohaldub registreerimistasu M1, M1G, N1 ja N1G sõidukitele ning selle tasub sõiduki registrisse kandja. Registreerimistasu kogub Transpordiamet.
Mootorsõidukimaksu teiseks komponendiks on iga-aastane maks, mis kujuneb sõiduki heitmenäitaja, vanuse ja massi järgi.
Nii iga-aastase maksu kui registreerimistasu juures on baastasu, mis tuleb tasuda igal omanikul, ning seejärel tulevad juba arvutuskäigud, mis sõltuvad auto heitmenäitajast, vanusest ja massist.
Maksu tasumise kohustus lasub 1. jaanuarist 2025 auto omanikul või vastutaval kasutajal. Maksu tasutakse kaks korda aastas, 15. juuniks ning 15. septembriks maksuteate alusel. Sõiduki aastamaksu haldab Eesti Maksu- ja Tolliamet.
Elektrilised ja hübriidajamiga sõidukid on soositud
Auto valikul tasub seega jälgida varasemast veelgi enam CO2 heite taset. Ehk mida väiksem on heitgaaside emissioon, seda soodsam on ka mootorsõidukimaks. Seega on mõistlik vaadata eriti terava pilguga elektri- ning hübriidajamiga sõidukite poole, mille heitmenäitajad on tunduvalt madalamad kui tavalise sisepõlemismootoriga autodel.
Kindlasti tasub pilk peale visata Toyota täishübriidsõidukitele, mille teatud mudelitele pakutakse aasta lõpuni fikseeritud intressi 2% viieks aastaks. Toyota mudelivalikust leiab auto igale maitsele – alates kompaktsest linnaautost Toyota Yaris ning lõpetada rahva lemmiku Toyota RAV4-ga.
Või hoopis köidab su meeli uus Toyota C-HR, mille nii hübriidi kui pistikhübriidi saad aasta lõpuni fikseeritud intressiga 0,99% neljaks aastaks. Tutvu ka teiste hübriidide pakkumistega.
Hoia pilk peal ka Toyota laoautode pakkumisel, et leida endale enne uue maksu jõustumist hea ja töökindel sõiduvahend.