Mercedes-Benz C-klassi sirgumine lihtsast baasmudelist luksuslikuks kaunitariks

Fotod: Jan Garšnek

Kolm aastat tagasi esitletud Mercedese C-klassi kuuendat põlvkonda on autoajakirjandus korduvalt tituleerinud kompaktsemas pakendis S-klassiks. Et sellest progressist aimu saada, heidame korra pilgu ajalukku ning vaatame põgusalt üle, mida kõige värskem mudel endast kujutab ning mida uut pakub. Loomulikult prooviks sellega ka sõita. Selleks sobib muidugi kõige paremini AMG osakonnas järele aidatud Mercedes-Benz C 43 AMG.

Esimese põlvkonna C-klass (W201) oli otseselt Mercedes-Benz 190 järeltulija ning kogu mudelirivis jäi see pesamunaks ja baasmudeliks aastani 1997, mil selle rolli võttis temalt üle pisikene A-klass. Välimus sai oma aja kohta küllaltki kena ja moodne, kuid varustustase jäi enamasti pigem tagasihoidlikuks. See aga paranes seitse aastat hiljem turule jõudnud teise põlvkonna mudeliga (W203), mis tegi nii välimuses kui ka sisemuses suure evolutsioonilise hüppe. Kogu disain on niivõrd hästi õnnestunud, et see mudel ei näe tänasenigi veel aegunud välja. Kuna tegemist ei olnud enam kõige pisema ja odavama Mercedesega, lisandus eelkäijaga võrreldes ohtralt lisavarustust.

Aastal 2007 tutvustati järjekorras juba kolmandat põlvkonda (W204) ning varasema mudeli ümarad ja pehmed jooned asendusid pisut kandilisemate vormidega. C-klass astus justkui oma visuaalses veetluses sammukese tagasi. Küll aga sündis tema baasil vähemalt minu arvates üks eepilisemaid Mercedeseid hilisemas ajaloos – C 63 AMG. Kompaktne pereauto sai endale ühtäkki kapoti alla meeletu 6.2-liitrise V8 mootori. 2014 aastal esitletud W205 tegi sarnase hüppe nagu ka teine põlvkond. Vahe eelkäijaga oli meeletu ning C-klass sai tõeliselt lummava disaini, mis sarnanes vägagi aasta varem tootmisse jõudnud S-klassiga. Sisemus sai samuti kaunis ja luksuslik ning minu arvates ei suutnud konkurendid talle päris väärilist vastust andagi. Lisavarustuse tase ning valik lähenes juba kallimatele Mercedese mudelitele.

Viies ja värskeim põlvkond ehk W206

Kolme aasta eest turule tulnud viienda generatsiooni C-klassi võib pidada tõsimeeli pisikeseks S-klassiks ning seda nii välimuse kui tehnoloogia osas. Kuigi kujult sarnaneb ta pisut ehk eelkäijaga, siis tegelikkuses on viimase generatsiooni mudel sisuliselt nullist üles ehitatud, kasutades MRA platvormi ning jagadeski sealjuures paljut just S-klassiga. Auto sai varasemast pikem, laiem ning madalam, tänu millele  näeb oluliselt sihvakam välja. Gabariitide kasvutrendide tõttu autotööstuses hiilib W206 mõõtmetelt juba ehk isegi mõne põlvkonna taguse E-klassi lähedale.

LED-esituled on kitsamad ning agressiivsema ilmega, iluvõre on varasema mudeli omast suurem ning kogu üldpilt tundub kuidagi rafineeritum, küpsem ja loomulikult luksuslikum. Tagaosa kujustus sarnaneb suuresti Mercedese lipulaevaga ehk viimase põlvkonna S-klassiga. Mulle isiklikult aga meeldib tema kujustus tänu kompaktsematele proportsioonidele isegi Mercedese suurematest mudelitest rohkem – kõik on kuidagi väga hästi paigas.

W206 põlvkonna C-klassi puhul on suure töömahuga V6 mootorid jäänud mineviku teemaks. Moodne kliimapäästmise ajastu nõuab inseneridelt erilist nutikust, kuidas väiksema töömahu ning silindrite arvu juures tagada samaväärne või isegi parem dünaamika. Siinkohal tuleb appi kerge elektrifitseerimine, ehk enamiku versioonide puhul on tegemist 48-voldise kerghübriidajamiga. Tänu seesugustele lahendustele on kütusekulu märgatavalt väiksem ja keskkonda paisatakse vähem kahjulikke heitgaase, kaotamata seejuures kiirendusvõimes. 9-käiguline automaatkast on väidetavalt varasemast ligi 30 protsenti kergem ning hobujõud kantakse asfaldile kas läbi traditsioonilise tagaveo või siis 4MATICu puhul läbi nelikveo. Uudse lahendusena on lisavarustuses saadaval ka nelikroolimine. Täiselektrilisena viimase generatsiooni C-klassi olema ei saagi, kuna selle niši katab ära Mercedese EQ-mudelivalik.

Suurenenud mõõtmed ja pikenenud teljevahe kajastuvad loomulikult ka sõitjateruumis. Olulised näidud kuvatakse juhile läbi 12,3-tollise ekraani ning seda saab enda soovide järgi väga suures ulatuses seadistada. Kogu multimeedia ja ülejäänud funktsioonide juhtimine käib 11,9-tollise uuel MBUX puutejuhtimisel põhineval kesk-ekraanil, mis on kergelt juhi suunas kaldu. Tarkvarauuendus käib tänapäeval loomulikult juba „üle õhu“ ehk selle jaoks esindusse pöördumine pole enam vajalik. Kõikvõimalikku tehnoloogiat, juhiabisüsteeme ja mugavusvarustust on lisandunud nii meeletult, et päris algse C-klassiga võrreldes tekib küsimus, kas tegemist on üldse enam sama segmendi mudeliga.

Mercedes-Benz C 43 AMG – luksuslik, ent samas jõuline

Kuid pelgalt brošüürist pilte sirvides ning tehnoloogilise võidukäigu saavutustest lugedes paraku täit pilti C-klassist ei saa. Seega ainuõige lahendus on broneerida proovisõit. Ja et elule värvi ning vürtsi lisada, osutus selleks seekord AMG osakonna poolt järgi aidatud mudel. Numbrite keeles tähendab see 300 kW (408 hj), 500 Nm pöördemomenti ning kiirendusaega nullist sajani 4,7 sekundit. Et kogu see võimsus saaks ka kenasti teele kantud, tuleb appi Mercedese nelikveosüsteem ehk 4MATIC.

Mulle meeldib, kui sportlikud versioonid pakendatakse just universaalkeresse nagu seda on sõiduproovi peakangelane C 43 AMG. Mercedes pole õnneks vahepealse (loodetavasti hääbuva) moevooluga kaasa läinud ning kogu oma toodangut pastelsetesse toonidesse võõbanud – antud C-klass särab Spectral blue erksas värvis, mis sobib sellele autole fantastiliselt. Kogu väline visuaal ja proportsioonid on vähemalt minu arvates äärmiselt hästi õnnestunud.

Autosse sisse istudes tervitab sind tänapäevane moodne digimaailm kahe suure ekraaniga. Kunagine nupumeri on asendunud ikoonikestega ning puutetundlikke lahendusi leiab alates roolilt mõlema pöidla alt ja lõpetades laes asuva katuseluugi juhtimisega. Kas selle kõigega on pisut üle piiri mindud? Õnneks reageerivad need pinnad sõrmeliigutustele väga hästi ning põhjust muretsemiseks pole. Selle kõigega harjumine käib kiirelt ja lisab autole sellist futuristlikku tunnetust.

C-klass jätkab oma veetlusega ka sisedisainis – mulle meeldivad need justkui õhus rippuvad uste käepidemed, istmete liigutamise nupud näevad elegantsed välja ning kogu uksepolstri lahendus on viisakas ja terviklik. Kõik see kandub edasi ka armatuurlauale. Juba varasematelt mudelitelt tuttavad ümarad ventilatsiooniavad on saanud hoopis viisakama kuju ja tunduvad eriti šikid. Tänapäevaste autode üheks suurimaks probleemiks on keskekraan – enamasti tundub see viimase hetke mõttevälgatusena lisatud tahvelarvutina. Kuid siin paistab ta loomulik ja osana armatuurist. Graafilise liidese disain on ilus ja selle kasutamine ka lihtne.

Kas tõesti vaid 2-liitrine mootor?

AMG tähendas mingil perioodil üüratult suuri ja võimsaid V8 mootoreid. Euroliidu nõuded ning üllas jääkarude päästmise missioon aga nõuavad ökonoomsust ja vähem heitgaase. Kas need regulatsioonide kammitsad on spordiosakonna olemuse päris ära põrmustanud? Ausalt öeldes oli enne sõitma hakkamist ikkagi kerge hirm sees – hirm saada pettumuse osaliseks.

Nupuvajutuse peale ärkas Mercedes ellu ja tõi kuuldavale mõnusa lõrina. Kõik ei ole veel kadunud! Tutvumisfaasis sai algselt kulgetud läbi tipptunni rahulikumas Comfort-seades, kuniks vahetult enne 70 ala hakkas valgusfooris vilkuma roheline tuli. Nii, nüüd rahulikult! Ma tahan olla kindlasti esimene auto joone taga. Sõidurežiimide muutmine käib mugavalt roolil asetseva digitaalse ekraaniga rulliku abil ning ei pea minema kuhugi menüüdesse ekslema. Kas prooviks alustuseks rahulikumat Sport-režiimi või siis krutiks ikka kohe Sport+ peale?

Kollane ja lõpuks oodatud roheline tuli. C-klass sööstab hüpates kohalt, justkui oleks saanud herilase käest nõelata, saateks kõrvu paitav mahlane mootoriheli (kuigi siin vist on ikkagi ka audio-osakonna käsi mängus) ning käiguvahetusi saadab mõnus kärin ja paukumine. See pidu muidugi pikalt ei kesta, sest lubatud piirkiirus on hetkega saavutatud ning seadusega pahuksisse minemise soov puudub. Kuid see kõik oli nii emotsioone pakkuv ja sõltuvust tekitav. Huvitaval kombel turboviivitus praktiliselt puudus – kirjade järgi on selle põhjuseks Mercedese F1-maailmast laenatud tehnoloogia. Kangesti tahaks viia antud auto kuhugi, kus teed on fantastilised ja piirangud ei kehti…

Ega sinna Comfort-seade peale teda enam väga tagasi keerata ei tahtnudki. Sport+ muutis auto kuidagi väga elavaks ja nauditavaks ning algselt planeeritud teekonnad kippusid arusaamatutel põhjustel väga pika kaare sisse tegema. Ja loomulikult ühestki vilkuvast rohelisest ma läbi lipsata ei mõelnudki. Sest tahaks ju ikka ja jälle olla see esimene joone taga. Planeeritud läbitavatest kilomeetritest sai ootamatult väga palju rohkem kilomeetreid ja kui olingi vahepeal auto kuhugi ära parkinud, siis kibelesin juba kannatamatult tagasi sinna rooli taha. Kas see peale surutud downsizing valmistas pettumuse? Õnneks mitte – särtsakus, hääled ja AMG-le omane karakteristika on siiski säilinud. Boonusena juures kilovattide arvule mittevastavalt tagasihoidlik kütusekulu.

Kõik on kuidagi kahtlaselt liiga hästi. Kus see konks on?

Mulle meeldib, et praegusel linnamaasturite ajastul panustab Mercedes endiselt tõsiselt ka sedaanide ning universaalide valdkonda. Ja C-klassiga on tabatud täpselt kümnesse – ta näeb väga kena välja, interjöör on mugav ning luksuslik ja tehnoloogiliselt ei jää ta ka Mercedese enda lipulaevast väga maha. Oma proportsioonide poolest meeldib ta mulle isegi rohkem, kui äsja esitletud värskeim E-klass, kuid see on kõigest minu enda subjektiivne arvamus.

Fotod: Jan Garšnek

Sportlik AMG rool on väga mõnus – pööratud ja tavapärase naha kombinatsioon ei näe mitte ainult edev välja vaid on ka käe all mõnus ning haare on väga kindel. Istmed on küll sportlikud ja korraliku külgtoega, ent tunduvad samas ka päris mugavad. Kogu MBUX multimeediasüsteemi graafika ning kasutusmugavus on niivõrd head, et suudavad välja suruda igatsuse vanade toredate füüsiliste nuppude järele. Samuti oli Head Up Display teravus ja funktsionaalsus muljetavaldav.

Kuid kas siiski oli mõni tõrvatilk ka selles meepotis? Kolme päevase sõidukogemuse järel olin nende vigade otsimisega pisut kitsikuses. Nojah, loomulikult võiks ju alati silindreid rohkem olla, kuid samas elame täna juba pisut teises ajastus ja teises reaalsuses. Võimsusest ju puudu ei jäänud. Ka ruumikusega polnud probleeme, sest C-klass on vahepeal päris suureks kasvanud.

Seal paremal esiklaasi üleval servas oli üks AMG kleebis, mis mind tõsiselt häiris, justkui ei suudaks kojamees vaatevälja päris puhtaks teha… Vot kui see oleks päris minu enda auto, siis ajaksin sellele küüned taha ja eemaldaks selle ainsa häiriva elemendi. Kokkuvõtvalt võib öelda, et Mercedes on võtnud kõik eelmise põlvkonna C-klassi head omadused, nendele veel korralikult vinti peale keeranud ja vorminud oma kunagisest lihtsast pesamunast päris korraliku, ilusa ja luksusliku pärli. Pisikesest ruudulise kleidiga tüdrukutirtsust on sirgunud tark, tasakaalukas ja kaunis neiu.

Kuid mis see kõik maksab?

Testitud C 43 AMG on Veho AS Ülemiste esinduses hinnaga 69 900 eurot. Aga kui päris nii kanget versiooni pole vaja ja ühtlasi sooviks täiesti uut autot, milles veel keegi teine pole sees istunud, siis tasuks üle piiluda käimasolev C 180 AMG Edition eripakkumine. Kampaania puhul on erihinnaks 49 990 eurot ja varustustase on meeldivalt rikkalik:

  • Advanced Plus pakett koos elektriliselt reguleeritavate mäludega rooli, esiistmete ja välispeeglitega, kõvaketta navigatsiooniseade, automaatne kahetsooniline kliimaseade THERMATIC
  • Talvepakett sh esiistmete soojendus, soojendusega rooliratas, soojendusega aknapesusüsteem
  • LED High Performance lähi- ja kaugtuled
  • Automaatne kaugtulede ümberlülitamise funktsioon Adaptive Highbeam Assist
  • Kiirusepiirangutega kohanduv püsikiirusehoidja
  • Parkimisabipakett tagurdamiskaameraga, aktiivne parkimisabisüsteem PARKTRONIC+
  • Peeglite pakett (elektriliselt kokkuklapitavad peeglid, isetumenevad juhi- ja tahavaatepeegel)
  • Juhtmevaba nutiseadme laadimine keskkonsoolis – kuni kuuele seadmele
  • AMG Line välimuspakett, Mercedes-Benz mustriga iluvõre, AMG kerekujundus, koopalaiendid, kaks nähtavat väljalasketoru elementi
  • 18” AMG kergmetallveljed
  • AMG Line sisustuspakett, metalli struktuuriga disainielemendid, Nappa nahaga kaetud ultifunktsioonlülititega sportrool, ARTICO kunstnahast armatuurlaud ja uksepolstrite ülemised osad
  • ARTICO kunstnahk interjöör
  • Ambient valgustus sõitjateruumis

Rohkem infot leiab juba ametlikult kodulehelt: https://www.mercedes-benz.ee/offers/c-klass/

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.