Suur lugu

Autotootjad sõjahädas: koroonakriis oli selle kõrval tühiasi!

Teiste seas jäi Ukrainas valmivate juhtmeköidiste nappuse tõttu seisma ka maailma üks kasumlikum autotootmisüksus ehk Porsche tehas. Analüütikute väitel võib sõjast ajendatud kriiside süül tänavu jääda maailmas tootmata 5 000 000 autot. Fotod: tootjad

Sõda Ukrainas keeras kõige muu kõrval pea peale ka autotööstuse igapäevaelu. Lakke lendas kõikvõimaliku toorme – naftast gaasi ja niklist neoonini – hind ja autotehased jäid seisma nii Vene- kui ka Saksamaal. See on aga alles algus.

Geeniuse tellijale

Kui sõda jääb Ukrainas kestma kauaks, on see Euroopa majandusele palju hullemate tagajärgedega kui koroonakriis, ennustab Volkswageni pealik Herbert Diess ajalehes Financial Times.
Mitmekordseks tõotab tõusta kõikvõimaliku toorme ja energia ning isegi toidu hind ning see omakorda toob kaasa inflatsioonikeerise, kus suurt keegi ei mõtle enam uue auto ostmisele. Hea, kui hingki hinnaralli keskel sisse jääb!

Ütlemata on selge, et järsult ülespoole suunduvad ju ka autode hinnad. Juba veebruariski oli euroala inflatsioon 5,8% ja seda kõigest elektri, gaasi ja nafta kallinemise tõttu. Nüüd on terve 2022. aasta keskmiseks ennustatud 7%, sest palju hinnatõuse on alles sees.

Toit võib kallineda isegi kaks korda, on ennustanud Soome majandusminister. Nii teravilja kui ka taimeõli saadavus on seda kraami suure osa maailma jaoks tootvate Venemaa ja Ukraina sõdimise tõttu küsimärgi all. Söögipoolise hinnakerkele annavad hoogu sanktsioonid, sest Vene odavast soolast, soodast ja kiirnuudlitest võib suu puhtaks pühkida. Samamoodi kruvivad sanktsioonid kõrgemale autokütuse ja keemiatööstuse toormeks oleva nafta ja maagaasi hinda. Euroopa kogu­tarbest moodustas Vene nafta siiani 25% ja gaas 45%.

Pauk sõbralikust riigist

Kui toda tooret peab Euroopasse vedama suhteliselt lähedal asuva Venemaa asemel seitsme maa ja mere tagant ning lisaks ostma senisest kallimalt, läheb loomulikult kallimaks kõik, nii plast kui ka rehvid. Lisades juurde siiani samuti Venemaalt ostetud terase, nikli, pallaadiumi jt metallid, saab hinnapööris hoogu aina juurde.

Pauk võib tulla ka suhteliselt ­ootamatust kohast, mõnest sõbralikustki riigist. Miks jäid pärast sõja puhkemist praktiliselt korraga seisma BMW, Mini ja Volkswageni paljud autotehased? Sellepärast, et autofirmade allhankepartner, juhtmeköidiste tootja Leoni oli määranud just väikeste palkadega Ukrainas tegutsenud kahe suure tehase 7000 töötaja ülesandeks koostada seda marki automudelite tootmiseks vajalikke elektrisüsteeme. Sõda pani käitised lihtsalt seisma. Ei liikunud enam toore juhtmeid parajaks lõikavate ja kokku köitvate tööliste näppude vahele ega valmis juhtmeköidised autotehastesse.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 6, märts 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.