„1–1,5 tonni liiva, mitu pakki 6-meetriseid laudu-prusse, hunnik maakive, 1,5–2-tonnine väike ekskavaator,“ loetleb kaalubussi politseinik Toomas Korenev kahjuks üsna tavaliseks saanud veoseid. Selle põhjal tundub, et autojuhil pole aimugi, et 750 kg haagise kandevõime on 500 kg või vähemgi ning koorem saab liivast või kividest kokku väga ruttu.
Tonn peale, ja pidurit!
Aga mis ikkagi juhtub, kui tõsta kerghaagisesse lubatust kaks korda raskem laadung? Tegime katse liikluseks suletud alal. Brentexi 488 kg kandevõimega haagisel Bren-3215 vajuvad rehvid tonnise „bigbag’i“ pealelaadimisel üsna lössi, kuid lehtvedrud pole veel sugugi töövõimetult tagurpidi ega rehvid vastu porilaudu. Veduk-Škoda tagaosa vajub aga juba üsna madalale, kuigi koorem on paigutatud täpselt veokasti keskele.
Kas selline autorong ka pidama saab? Muidugi saab! Linnakiiruselt (50 km/h) kulub selleks asfaldil keskmiselt 24 meetrit. „Arvestades sekundi pikkust reageerimisaega (Selle jooksul läbitakse 14 meetrit.) saab haagisega auto seisma 38 meetriga,“ arvutab politsei sõidukoolitaja Allan Annus peatumisteekonna pikkuse, toonitades, et libedal kuluks kolme tonni kanti kaaluva killavoori peatamiseks palju rohkem meetreid, rääkimata maanteekiirusest.
Kaks autopikkust
Tegelikult peaks sellist koormat muidugi vedama piduriga haagisega (O2). Näiteks Brentexi Bren-325P15H kandevõime on 1185 ja täismass 1500 kg. Tonnine tsemendisegukott ei vajuta sel kärul rehvegi lössi ehk kandevõimet on samuti varuga.
Kui 50 km/h pealt vajutada piduripedaal põrandasse, peatub autorong kärurehvide suitsedes 15 meetriga ehk peatumisteekond on 29 m. Vahe on üheksa meetrit ehk kaks autopikkust! „Pidurita haagisega auto põrkaks vastu takistust kiirusega 20–30 km/h, kui piduriga haagise vedaja juba seisaks,“ piltlikustab Annus kokkupõrke tagajärgi. Ja seda tühise linnakiiruse juures.