Otsesest, mõõdetavast majanduslikust kasust rahvatervisele, SKTle ja kliimamuutuse vastu võitlemisest rääkida on samuti väga oluline. Mida teeb Terviseamet või Sotsiaalministeerium inimeste tervise ja igapäevase rattaga liikumise nimel? Kelle vastutus see on? Äsja oli uudis, et Eestis liigutavad lapsed end liiga vähe.
Viimati vahendas Soome Taloussanomat, et igapäevane rattaga tööle-kooli-koju liiklemine vähendab vähki haigestumise riski poole võrra. Eestis nendest asjadest ei kirjutata, vaid opereeritakse eelarvamuste tasandil.
Mida Tallinna linn siis ikkagi tegema peaks?
Taavi Aasal on laua peal Peatänava projekt, teekaart aastani 2027 ning üle lahe Helsingis asub maailmatasemel elukeskkonnaga linn praktilise eeskuju ammutamiseks. Samal ajal on tal laua taga inimesed, kes eiravad Peatänava lähteülesannet ja Tallinna Jalgrattastrateegiat. Aas on seega olukorras, kus tal on juhina võimalus päästa linnaruum märgatavast halvenemisest ja pikaajalisest kahjust võttes tööle ajutiselt avaliku (rahvusvahelise?) konkursiga uus inimene. Näiteks võiks teha ettepaneku Anne Stenrosile, Helsingi linna endise disainijuhile, kes hoiab Tallinna arengutega end kursis. Ta oleks suurepärane kandidaat.
Miks need rattad siis nii tähtsad on? Kas liikluses pole tähtsamaid probleeme?
Avaliku ruumi kvaliteedi määrab see, kuidas inimesed liiguvad ja mida nad teha avalikus ruumis teha saavad. Ebaturvaline ja mitte mingeid tegevusi pakkuv keskkond tõrjub inimesi jalgsi liikumisest, ühistranspordist ja rattakasutusest.
Madala kvaliteediga ruum soosib autokasutust, kuna auto on ainuke võimalus ennast lähtekohast sihtkohani linnaruumist isoleerida. Ehk mõtteviis “Ruttu! Milleks peatuda, siin pole midagi teha.”
Sellise linnaruumi loomise tulemustel istutakse ummikutes. See pole juhus, vaid inimeste tehtud otsuste tulemus. Haabersti ringristmik ehitati valmis – ja nüüd istutakse Hipodroomi juures ummikus. Linn tekitab samasugust nõudlust aina juurde.
Avaliku ruumi kvaliteet on otseses, mõõdetavas seoses kinnisvarahindadega, kohalike äride ja poodide käivetega. Inimestel on rahaliselt kasulikum elada mitte autostunud linnas.
Nagu mujal on aastakümneid praktikat ja uuringuid näidanud ning nagu eksperdid väsimatult peaga vastu seina joostes rõhutavad: mida rohkem ja laiemaid autoteid ehitatakse, seda rohkem on autosid. Mida rohkem on kõnni- ja rattateid, seda rohkem on inimesi. (Vt lisa http://peatanav.ee/uudised)
Mis on peamine põhjus, miks kõik autod jätkuvalt kesklinna trügivad?
Sest selleks on loodud võimalused ja ringi ei viitsi keegi missioonitundest niisama sõita. Ülemiste ristmiku 100 mln euro investeeringu õigustus oli, et autosid südalinnast ringi sõitma suunata.
Kuidas autode pealetungi kesklinna lõpetada saaks? Suhteliselt krõbedad parkimistasud meil ju juba on.
Lahendus on Aasa töölaual: Peatänava kontseptsioon: vastavalt lähteülesandele valminud arhitektide töö.
Kui Tallinn oleks otsustanud 10 aastat tagasi, et kesklinn peab kuuluma jalakäijatele ja ratturitele, milline pilt võiks meie pealinnas siis täna olla?
See otsus on kirjas 2001 (!) aasta üldplaneeringus ja 2010 aastal koostatud transpordi arengukava laadses dokumendis (mida ei kehtestatud ja mis on üldiselt autokeskne) ja mitmetes teistes arengudokumentides. Tundub, et need lihtsalt seisavad riiulis.
Kui need Sinu soovitused arvesse võetaks, kui kaua läheb aega, et linnapilt päriselt ka normaliseeruks ja südalinn olekski mõeldud inimestele, mitte masinatele?
Peatänav on võimalik ellu viia 3-4 aastaga kui linn pühenduks samaväärselt kui Haabersti ristmikule ja kui Reidi teele – mille üks põhjendusi oli Peatänav.
Peatänava loomine on pretsedent ja näitab, kuidas Eestis linnu järgmised 10 aastat mõtestatakse ja ehitatakse.
Kas Sul on ettepanekuid, mida peaks tegema?
Mul on mitmeid ettepanekuid, kuna ma töötan igapäevaselt Põhjamaades linnade atraktiivsusega. Viis peamist:
- Tallinna Linn peaks näitama avalikult ja läbipaistvalt, kes, kuidas ja millal mõõdab, et aastaks 2027 oleks Tallinnas rattaliiklus kõigist liikumistest 11% nagu planeeritud.
- Teiseks, Tallinna linnal on vaja võimalikult kiiresti uut linnaplaneerimisjuhti, kes mõistab, mis loob kaasaegset linnaruumi ning kuidas juba vastuvõetud (!) Tallinna Jalgrattastrateegia selles rolli mängib.
- Tallinna linn saab katsetada (!) kesklinnas (!) väga lihtsaid ajutisi lahendusi maist septembrini näiteks , kus suletakse autodele miski tänava osa, ehitatakse hästi disainitud puidust välimööbel ja luuakse parem linnaruum ning mõõdetakse, kas inimesi peatub seal rohkem, kas ettevõtete käive kasvab jne. Põhjamaades on see tavaline. Dabrowa linn Poolas katsetab. Näiteid jagub. Katsetage! Küsige: “mis siis kui” ja proovige.
- Tallinna linn saab tõsiselt võtta rahvusvahelisi autovaba tähistamist septembris ja sulgeda mõne südalinnas (!) oleva tänava liiklusele.
- Tallinna linnavalitsuse tööreis Helsingi jalgrattateedel – kogemaks, kuidas ühest linnaosast teise pääsemine välja peab nägema.