Kaks aastat tagasi tellis majandus- ja kommunikatsiooniministeerium Gonsiori tänava esialgsele projektile ekspertiisi, kus Taani firma COWI palus sisuliselt kõik jalgratta liiklust puudutava ümber teha. Geenius käis täna Gonsiori tänava rattaga läbi ning veendus, et 20 punktist on arvestatud vaid 6.
1. Ratturid ja jalakäijad peaks olema selgelt eristatud – eraldatud teed, teist tüüpi teekate. Eristus peab olema nii selge, et ka nägemispuudega inimene saaks aru, kus ta käima peab. Vaid nii saab vältida ratturite ja jalakäijate konflikti.
Tegemata: rattureid ja jalakäijaid eristavad keset teed pandud kivid, nagu täna ka linnapildis näha oli, kasutavad jalakäijad sujuvalt mõlemat teepoolt. Abilinnapea Kalle Klandorf ütleb, et asfaldile maalitakse edaspidi ratast ja jalakäijat tähistavad pildid.
2. Lambid, puud ja mastid peaksid olema minimaalselt 30 cm kaugusel rattateest.
Tegemata: Mitmel pool on postid keset teed.
Siin pildil on ka näha, kuidas keset teed pandud post võtab ära suure osa liikumisruumist jalakäijatelt, lapsevankriga siit juba ilma jalgrattateele minemata mööda ei mahu.
3. Vähendage masinate piirkiirust, et säilitada roheline keskkond.
Tegemata: Piirkiirust vähendavaid liiklusmärke ei olnud.
4. Rattarajal olgu kindel laius, soovitavalt 1,7 m, kui väga kitsas on, siis 1,5 on ka aksepteeritav.
Tehtud: Laias laastus võib sellega rahul olla.
Lisaprobleemina võiks siinkohal välja tuua veerenne, mis iga viie meetri tagant raputavad jalgratturit.
5. Vähendage teede ristumisi, kus vähegi võimalik, suunates liiklust ümber, sulgedes ristumised ja korraldades parkimist ümber.
Tegemata: Ühtegi uut liiklusskeemi sellega seoses ei tehtud, kõik on vanaviisi.
6. Kõrvaldage bussitaskud, sest need muudavad sõitja jaoks bussisõidu ebamugavaks.
Tehtud: Bussitaskuid tõesti pole.
7. Bussipeatuste ja rattateede vahel peaks olema 1,5 meetri laiune platvorm, et busside ja ratturite vahel ei tekiks konflikti.
Tegemata: Ratturil tuleb bussipeatusest lihtsalt läbi sõita, mis ilmselgelt tekitab jalakäijate ja ratturite vahel konflikti.
8. Kindlasti võtke midagi ette midagi parempööretega, sest siin on suur risk. Euroopa Liidu direktiiv ütleb, et vanematele bussidele tuleb nähtavuse suurendamiseks paigutada lisapeeglid.
Raske hinnata: Parempöördeid on palju, auto- ja bussijuhid peavad olema ekstra tähelepanelikud, et nad ratturile otsa ei keeraks. Busside peeglite seisukorda ei saanud täna hommikul veel Gonsiori tänaval liikluse puudumise tõttu hinnata.
9. Maneeži ristmik: ratturid ja jalakäijad lähevad siin koos üle tee, see ei ole kindlasti soovitatav! Paremale keeravatele autojuhtidele pole ka eraldi foori, mis suurendab veelgi riski õnnetusteks.
Tegemata: Foor on jätkuvalt ühine ratturitele ja jalakäijatele. Autojuhtidele lisafoori pole paigutatud.
11. Raua ristmik: Pange siia lisafoor, mis reguleeriks Raua tänavale keeravaid sõidukeid, et nad ratturitele otsa ei sõidaks.
Tegemata: Lisafoori autojuhtidele paigaldatud pole.
Rattatee kaob vahepeal ära, siis jätkub uuesti.
Jalakäijad ei saa aru, et astuvad rattateele, sest teed pole selgelt eraldatud.
Eksperdid hoiatavad veel, et parkivatest autodest väljujad võivad ust lahti tehes ratturile ette astuda, soovitavad jätta parkimiskohtade ja rattatee vahele ala. Hea on, et Maneeži–Raua vahelisel lõigul on seda ka tehtud.
12.Pronksi ristmik: lõuna pool ristmikku pole ülekäigurada, ju on see tehtud nii busside pärast. Kesklinnast Lasnamäe poole sõitvad ratturid on veel lisaprobleem bussidele. Kõik see muudab parki mineku keerulisemaks. Luua tuleks selgelt markeeritud rattatee ja joonitud ülekäigurada.
Tegemata: Ratturil on siin üsna omapärane üle tee minna, sest täpselt tähistatud ei ole, kas see on lubatud või mitte. Seda on püütud kompenseerida kahe rattafooriga.
Pronksist tulles ja soovides minna Politseiparki, jääb rattur foori taga oodates keset teed seisma, sest kuskile mujale pole jääda.
13. Pronksi ristmik 2: Eramaale sissesõit lõikab läbi jalakäijate ja ratturite tee, seda tuleks kindlasti vältida.
Tegemata: Siin lihtsalt on kõik nii nagu enne.
14. Gonsiori-Kreutzwaldi ristmik: Ratturid tulevad ristmikule haljasriba tagant, autojuhtidel pole nendega otsest silmsidet, mistõttu nad ei oska rattureid sinna oodata, eraldi foori autojuhtidele pole. Ratturid ja jalakäijad tulevad ristmikule erineval kiirusel, mistõttu autojuht ei pruugi kiiremini lähenevat ratturit tähele panna.
Tegemata: Lisafoori pole, ratturid tulevad ikka haljasriba tagant.
Lisaprobleemina võib siin välja tuua selle, et teistpidi teed ületav jalakäija jääb rohelist foorituld ootama täpselt keset rattateed.
15. Kreutzwaldi ja Kuhlbarsi parkimine, kuhu autod suunduvad üle jalakäijate/ratturite tee. Parklasse ei saa otse Gonsiori tänavalt, vaid üle jalgtee/ratturi tee. See tuleks kindlasti lahendada.
Tegemata: Autod suunduvad ikka üle jalakäijate/ratturite tee parkima. Lisaks on sellel teekõigul kergliiklusteel eriti palju poste.
16. Jakobsoni tänava bussipeatus: Inimesed, kes lähevad bussile või tulevad sealt, teevad seda üle jalgrattatee. See pole ideaalne.
Tehtud: Ratturid on suunatud bussipeatuse taha. Natuke segane see skeem siin on, aga on siiski sõidetav.
17. Vilmsi ülekäik: Foor jalakäijatele ja ratturitele on kahe-etapiline, mis muudab nende jaoks ristmiku ületamise ebamugavaks. See pole üldse tore.
Raske hinnata: Ehituse tõttu on see ristmik veel pooleli, rattatee kaob siin hetkeks ei kuhugi.
18. Vesivärava ristmik: Gonsiori tänavalt parempööre Vesiväravasse tuleb eraldada fooriga, et ratturitele ja jalakäijatele otsa ei sõidetaks.
Tegemata: Mingit foori pole.
19. Selverisse minek: Autod, mis tulevad üle Vesivärava-Gonsiori risti, ei tohiks kohe pärast ristmikku Selverisse pöörata. Neil pole mingit aimu mööda Gonsiorit liikuvatest ratturitest ja jalakäijatest ja see võib põhjustada fataalseid õnnetusi.
Tegemata: Autod keeravad siin, hops, ratturile ette ja on ilmselgelt väga üllatunud, et Hans siin ees on.
20. Selverisse minek 2: Rattatee lõpeb suvalises kohas ära ega vii Selverini välja.
Tegemata: Rattatee lõpeb enne Selverit.
COWI raport, kus peale probleemidele tähelepanu juhtimise pakuti neile ka lahendusi, saab tutvuda siin.