Suur lugu

LaitseRallyParki omanik Üllar Suvemaa: „Kui ühe auruauto ka veel leiaksin …“

Kuidas sündis LaitseRallyPark? Miks ripub Automaja laes lennuk? Kui palju see kõik maksma on läinud?

Fotod: Pille Russi

Kodukandi heinamaale väikese rallikrossiraja rajamisest välja kasvanud LaitseRallyPark pole ka pärast 18 aastat ja 10 miljoni euro kulutamist ikka veel valmis, sest ideid muudkui lisandub – kas või automuuseumi loomise oma.

Geeniuse tellijale

Ikka väga harva juhtub, et mõni mees lihtsalt võtab kätte ja ehitab rallikrossiraja, siis hobikardiraja, laste liikluslinnaku, liberajaväljaku, suure kardiraja, kus mahub sõitma auto ja mootorrattaga, töökojad-garaažid-kontorid-koosolekusaalid, rajab autokooli ning kõige tipuks veel kontserdisaaliga automuuseumi. Ning nimetab seda ikka kõigest hobiks.

Inimestel on igasuguseid hobisid, aga LaitseRallyParki kohta niimoodi öelda … Kuidas see siis niimoodi läks, Üllar Suvemaa (58)?
Mulle meeldib ehitada! (Naerab.) Pole ma mingi õudne bensiinipea ega võidusõitja. Kui lapsepõlves kihutasid sõbrad ringi sääreväristajaga, siis mina hoopis sõitsin jalgrattaga ja joonistasin. Muuhulgas igasuguseid hooneid. Sest juba üsna varakult oli mul suur soov saada ehitajaks. Mitte mingiks müüriladujaks ega kraanajuhiks, vaid töödejuhatajaks või muuks selliseks, sest mulle väga meeldib näha, kuidas mingi ehitis valmib.

Nii õppisingi toonases Tallinna Polütehnilises Instituudis (nüüd TTÜ, toim.) ehitusinseneriks, sattusin tööle Maaehitusprojekti, seejärel tegime kolleegidega erafirma ning lõpuks asutasin enda arhitektuuri- ja inseneribüroo.

Ja siis tuligi mõte, et ehitaks rallikrossiraja?
See oli vend Siimo (46) idee, tema sõitis rallit ja rallikrossi. Oleme Laitsest pärit ja nii tekkiski mõte rajada lapsepõlvekanti miskit rallikrossiraja sarnast, kus vennas ja sõbrad oleksid saanud sõita võidu. Mulle aga tundus õige pea, et mudarada heinamaal on liiga väikselt mõeldud mõte. 2004. aastal sai tehtud detailplaneering. Rajast sai paarisrada, see vajas omakorda tribüüni, autod jällegi garaaže ja parklaid ja … Nii see läks.

Autospordikompleks on arusaadav asi, aga kuidas sellele veel automuuseum külge tekkis?
Esiteks ei ole see – vähemalt veel praegu – muuseum, vaid autokollektsiooni ekspositsioon. Muuseumis on kõik autod pigem nagu surnuaias. Minu autodel on kulumisjälgi, mõnel ka õliloik all, aga teisalt võin kindlalt öelda, et kõige rohkem tunniga panen ma käima igaühe neist ehk kõik autod on sõidukorras, mitte elutud mulaažid.

See lugu on Geeniuse, Rikka ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 7,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia, Rikka Geeniuse saad tellida siit.

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.