Suur lugu

Millest kirjutasid Eesti autoajakirjad 30 aastat tagasi?

"Ferrari F40 saaks toimetaja omale osta 1666 aasta pärast ehk 64 põlve hiljem."

Kõige olulisem oli mootorisport, nii kohalik kui üleilme, ja alles siis järgnes kõik muu. Selliselt võiks iseloomustada 1990-ndate alguse Eesti autoajakirju. Aga mis oli see kõik muu ning milliseid teemasid käsitleti ja millega sõideti?

Geeniuse tellijale

Kõik sai alguse kolimisest. Sõõrumaa ostis kontorimaja ära, kus Geenius tegutses ning oligi aeg asju pakkima hakata. Selle käigus jäi näppu üks suur kast, mis ääreni täis vanu ajakirju Auto­revüü ja Tehnika Kõigile ning sekka ka mõni veidram üksikeksemplar. Need olid meie toimetaja Tarmo lapsena ostetud väärt kraam, mis ilusti kõik alles hoitud.

Näiteks oli ajakirja keskel vormel 1 kalender, kuhu sai kirja panna etappide tulemused.

Ajaliselt katavad need vahemiku 1990–2005, aga võtsime sirvimiseks just pigem esimesed viis aastat, millest nooremad lugejad ei tea midagi ja mida vanemad saavad nostalgiliselt meenutada. Seekord ei keskendunud me sellele, kes neid ajakirju tegid ja millest kirjutati ning kuidas see kõik äriliselt toimis, vaid pigem püüdsime leida praeguse Autolehe rubriikide („Uudised“, „Nõunik“, „Sõiduproov“, „Fookus“ ja „Garaaž“) omaaegseid vasteid.

Kui palju maksab Eesti kalleim auto?

Kohalike uudiste seast jääb peamiselt silma info järjekordse uue autoesinduse avamisest või margi saabumisest Eesti turule. Aga näiteks 1992. aasta märtsikuu Autorevüüs on pikem ülevaade Eestis müüdavatest ja juba sõitvatest huvitavatest autodest.

„Kalleim Eesti numbrit kandev auto on Mercedes 600 SE. /…/ Soomes maksab see kaugelt üle miljoni Soome marga. Lisagem, et too auto Eestis kuulub eraisikule.“ Huvitavaimaks siin müüdud autoks peab loo autor aga hoopis Mitsubishi Sigmat, millel 3-liitrine V-6-mootor ja rohkelt kõikvõimalikke elektroonilisi „abinõusid“. Sigma kohta öeldakse, et see ei jää alla ka BMW 525/535-le. „Ilusaim siin müüdav auto on Citroën XM, aga paraku pole ma seda meie tänavail veel näinud.“

Eriti pilku avardav on lugeda artiklit, kus on välja toodud Euroopas müüdavad kõige kallimad autod ja kus esikohal troonib Ferrari F40 hinnaga 500 000 Saksa marka. Järgnevad Rolls-Royce Corniche (445 000 marka) ja Bentley Continental (437 000 marka). Odavaimad on Yugo 45 (9980 marka) ja Fiat Panda (9990 marka).

Välkpakkumine!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ligipääs Geeniuse kohalike portaalide sisule.
  • Ajakirjade Autoleht, Digi, Miisu, Mood ja Muki artiklite lugemisõigus veebis.

7.99 € / kuu

Tellija andmed

Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Soovin tasuda pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 6, aprill 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.