Motoexotica 2025: eelvaade Tartu tsiklinäitusele, kuhu on oodata ka kuulsat Giacomo Agostinit
Tänavune mootorrattanäitus on järjekorras juba 21.! Näitusel esitletakse ilmselt rekordilisel arvul uusi mootorratta- ja ATV-mudeleid, sest üle pika aja löövad kaasa näiteks BMW, Ducati, Yamaha ning terve rida Velt Motocenteri esindatud kaubamärke Apriliast Vespani ja Betast Moto Guzzini.
Motoexotica külastajad saavad messil osa võtta tarbijamängust, kus 10 € loosikupongi ostnute vahel loositakse välja uhiuus Royal Enfield Himalayan 450 (väärtus 7500 €). Õnnelik võitja selgub enne näituse lõppu ehk pühapäeval, 16. märtsil kell 15.30.
Küünist ja kuurist leitud
Vanamootorrattaklubi Unic-Moto esitleb tänavu igivanu mootorrattaid sellisel kujul, nagu need on leitud kusagilt heinaküünist, lakapealselt või kuurisügavusest koos eluteel kogutud armide, mõlkide ja kulumisjälgedega, sest kõike ei pea alati korda tegema, parandama, uuendama ja renoveerima.
Näitusel on ligi 15 eakat mootorratast, teiste seas külgkorviga Indian Powerplus (1918), Indian Chief (1937), 4-silindriline Excelsior-Henderson DeLux (1924), BMW R35, Voshodid (1967, 1970), Pannonia T5 (1968), 1960-ndate mopeedid Jawetta ja Mobylette jpm.
Autogramm 15-kordselt maailmameistrilt
Laupäeval orienteerivalt kell 11–15 väisab Motoexotica näitust legendaarne ringrajasõitja Giacomo Agostini ehk Ago (82), kes annab soovijaile autogrammi ning ehk saavad õnnelikumad end koos ilmakuulsa kihutajaga ka fotole jäädvustada.
Agostini tuleb Eestisse, et tähistada MV Agusta 80. sünnipäeva, sest võidusõitjal on tolle Itaalia mootorrattatootjaga väga eriline, juba 60 aastat tagasi alanud suhe. 1965. aastal avastas tsiklitehase omanik krahv Domenico Agusta Bergamost pärit noorukese paljutõotava võidusõitja, kes oli mitmel puhul silma torganud 250 cm3 Moto Moriniga saavutatud poodiumikohtadega, ning pani ta kohe võistlema maailma vägevamate ässade vastu.
Saksamaa Grand Prix’l võitis Agostini esikoha, edestades võistkonnakaaslasest superkuulsust Mike Hailwoodi. Nii algas kokku 17 aastat väldanud edulugu, kus Agostini võitis MV Agustaga 13 maailmameistritiitlit, millele panid aluse sajad etapivõidud. Mees sõitis aastaid võidu kahes klassis korraga, nii 350 kui ka 500 cm3 tsiklitega. Trofeede kapis on Agol veel näiteks ka 10 Mani saare TT võidukarikat ning 18 Itaalia meistrivõistluste esikohaauhinda.
Paranoilise perfektsionismi poolest tuntud Agostini on tunnistanud, et maailma edukaimaks motoringrajasõitjaks saamisel aitas üksjagu kaasa ka õnn. Kas või siis, kui ta nuias isalt nõusolekut tsiklitega kihutama hakkamiseks, kuid isa oli kategooriliselt selle vastu.
Lõpuks otsustas isa küsida nõu perekonna advokaadilt, kuid tollel juhtus kuulmine olema vähe kõva, mistap talle tundus, et jutt käib jalg-, mitte mootorratastest, ning advokaat soovitanudki isal poja soovidele kätt mitte ette panna …
Õnne kõrval oli tähtis roll siiski ka MV Agusta võidusõidumeeskonna pühendumusel ja professionaalsusel, sest aegade jooksul on MV Agusta kontole kogunenud 37 tootjate ja 38 sõitjate maailmameistritiitlit.
Mitu aastat võistles Agostini ka Yamahaga, mille kahetaktilise mootori võimsuse võlule ei suutnud itaallane vastu panna. Ago teenis kaks MM-tiitlit tollelegi margile ning on lisaks proovinud võidu sõita ka eri vormelautodega. Pärast võidusõitjakarjääri lõppu on mees juhtinud Cagiva, Honda ja Yamaha ringrajavõistkondi.
Can-Am 6×6 Outlander Max 1000T Outlander Max XT 850 ABS T Outlander Max XT T 700 ABS Outlander Max XT-P 1000R ABS T Outlander X MR 1000 R
CFMoto 800MTX
CFMoto 450MT 675SR 800MTX CF1000 MV (ATV) CF1000 Overland (ATV) U10 PRO Highland (UTV) UFORCE EV U6 (elektriline UTV)
Ducati Multistrada V4S Panigale V4 Panigale V4S Scrambler Full Throttle
Gasgas EC 300 GP MC 250F Factory Edition MC 450F Prado Edition
Gasgas EC 300 GP
Goes 500 (ATV; prototüüp)
Harley-Davidson Breakout Nighster Special Pan America RA1250 CVO Pan America RA1250 ST Road Glide Road King Sportster S Street Bob Street Glide Street Glide Ultra
Husqvarna 125 Svartpilen 801 Svartpilen 801 Vitpilen yellow EE 2 Norden 901
Keeway Cruiser Superlight 125 RKF 125
KTM 125 Enduro R 250 SX-F (Richard Paadi võistlusratas) 300 EXC Champion Edition 300 EXC Hard Enduro 390 SMC 790 Duke 85 SX
Lisaks avasta messilt elektriliikurid ning sõidu- ja lisavarustus. Samuti on näitusel esindatud Globe-Travelleri, Hymeri, Knausi, Laika ja Roller Teami matkasuvilad ning Chevrolet’, Cupra ja RAM-i autod.
Motoexotica lahtiolekuajad
Reede, 14. märts kell 11–18 Laupäev, 15. märts kell 10–18 Pühapäev, 16. märts kell 10–16 Täispilet 15 € Õpilane, pensionär 12 € Perepilet 35 € Kuni 7-aastased tasuta Parkimine tasuta
Korraldaja: AS Tartu Näitused Fr. R. Kreutzwaldi 60, Tartu
See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 5, märts 2025