Suur lugu

Ostujuht: mis on jett, kuidas sellega sõita ja mida ostmisel teadma peaks?

Püsti juhitava jetiga hakkasaamine ei eelda just maailmameister Mattias Reinaasa tasemel sõiduoskust, kuid keskmisest aktiivsemat ja kogenumat juhti ikkagi. Fotod: Shutterstock

Kui sulle meeldivad kiirus ja vesi, siis on sellele ainult üks lahendus – jett. Mis asi see on, kuidas sellega sõidetakse ning mida tolle lustisõiduki kohta veel teadma peaks, küsisime muuhulgas jetisõidu kaheksakordselt maailmameistrilt Mattias Reinaasalt.

Geeniuse tellijale

Pole just palju alasid, mille puhul saab nõu küsida mitte lihtsalt maailmameistrilt, vaid lausa kaheksakordselt maailmameistrilt – nagu Mattias Reinaas jetisõidus on. Talle sekundeerib jetinduse avamises Ott Kopti Yamaha Keskusest.

Kas jett on just „hea laps“ – vihjates tuntud kõnekäänule –, aga nimedega on sel igatahes segased lood. Eesti kõne- ja kirjakeeles käibele läinud „jeti“ võib segamini ajada lumeinimesega ning guugeldades sõna „jett“ ei pruugi samuti leida kõige kontekstikohasemaid vasteid. „Skuuter“ ehk jeti esialgne eestikeelne nimetus tähistab enamikus keeleruumides hoopis kaherattalist maismaasõidukit. Kõige mõistetavam, aga ka kohmakam on termin Personal Water Craft (PWC).

Kõik reaktiivsuuskadele!

Jeti ajalugu ulatub 1950-ndatesse, mil keegi Clayton Jacobson II tuli mõttele valmistada väike ühekohaline mootorpaat. Esimene mudel sai nimeks Bombardier Sea-Doo, aga algne Sea-Doo seeria­tootmisse ei jõudnudki. Kuulsaks tegi sellise veesõiduki hoopis Kawasaki aastal 1973 mudeliga JS400 Jet Ski, millest tuligi käibele sõna „jett“. Varsti hüppasid reaktiivsuusale ka teised tootjad, andes neile nimeks vastavalt Waverunner (Yamaha) ja Aquatrix (Honda). Nimetus „jetski“, mille all praegugi mõeldakse kategooriat laiemana, on Kawasaki kaubamärk, mida teised tootjad ei saa ega tahagi kasutada.

See lugu on Geeniuse ja PRO tellijatele.

Logi sisse või vormista tellimus hinnaga 1 € kuu:

Tutvumishind!

Geeniuse tellimus

  • Ligipääs seitsme Geeniuse portaali kõikidele artiklitele.
  • Ajakirjade Autoleht, Autoleht Ekstra ja Digi artiklite lugemisõigus veebis.

8.99 € 1 € / kuu

Maksad esimesel kuul 1 €. Prooviperioodi järel jätkub tellimus hinnaga 8,99 € kuus. Soodushinnaga pakkumist saad kasutada ühe korra. See on automaatselt pikenev püsitellimus, mille saad igal ajal tühistada. Palun kontrolli enne tellimuse vormistamist enda e-postkastist, kas oled varem saanud Geeniuse aadressilt automaatkirja varasema tellimuse aktiveerimise kohta. Juhul kui kasutad tellimuse vormistamiseks mobiilimakset, lisandub hinnale 0,32€ teenustasu.

Tellimus ei sisalda tehnoloogiaprofessionaalidele suunatud DigiPRO ega investeerimisportaali Rikas Geenius artikleid. PRO tellimiseks klõpsa siia.

Tellija andmed

Sellise registrikoodiga ettevõtet ei leitud
Sisesta korrektne e-maili aadress
Sisesta korrektne mobiiltelefoninumber
Paroolid ei kattu
Tellimiseks nõustuge veebilehe kasutustingimustega
Maksan pangakaardiga Logi sisse
Sisesta SMS'ga saabunud PIN-kood

Soovid maksta arvega, teha hulgitellimuse või otsid teistsugust tellimust? Kõik tellimisvõimalused leiad siit.

See lugu ilmus ajakirjas Autoleht nr 11, juuni 2022

Kõik selle ajakirja lood

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.