Suur lugu

Riigiamet tahab hakata mopeedautosid ülevaatusele saatma, sest osade seisukord on päris hull

"Samuti on juhtumeid, kus plekikruvid on esilaterna kinnitamiseks keeratud läbi tuleklaasi."

Foto: Arvo Meeks, Valgamaalane/Scanpix Baltics

Aastal 2012 jõustus küll mopeedide registreerimise nõue, kuid tehnoülevaatuse kohustust ei kehtestatud, sest mopeedis nähti tagasihoidlikku ohuallikat. Tänaseks on neid registreeritud juba üle 2000 ja olukord vajab sekkumist.

Transpordiameti poolt välja antavas Teelehes kirjutab Gerli Ramler ameti plaanist muuta tehnoülevaatus kohustuslikuks ka mopeedautodele. Hetkel selline kohustus puudub ja see on tekitanud paraja anarhia, kus teedel liiklevad ohtlikus seisukorras romuautod. Avaldame transpordiameti loal selle loo täismahus:

“Tollal peeti silmas kaherattalisi mopeede,” selgitab transpordiameti liiklusteenistuse tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra. Need on meie tingimustes pigem väikese läbisõiduga suvesõidukid. „Ühel hetkel hakkasid aga registrisse lisanduma neljarattalised mopeedid, millega läbitakse juba tunduvalt pikemaid vahemaid ja sõidetakse igasuguse ilmaga aasta läbi.“

Mopeedauto ehk neljarattaline mopeed ehk kerge neljarattaline liikur ehk L6e kategooria sõiduk on suletud juhi- ja sõitjateruumiga, kuni kahe istekohaga, tühimassiga kuni 425 kg, valmistajakiirusega kuni 45 km/h ja mootori võimsusega kuni 6 kW.

Keskmine vanus 12,5 aastat

Vahtra hinnangul on mopeedautode turg aktiivne kahel põhjusel: teatud vanusest alates pole nendega sõitmiseks juhiluba vaja ja sõidukiremondilt saab palju kokku hoida (mopeedautot võib juhtida alates 14. eluaastast. Pärast 1. jaanuari 1993 sündinutel peab selleks olema AM-kategooria juhtimisõigus, vanematel pole sedagi vaja).

2021. aasta märtsi seisuga oli Eestis registreeritud üle 2100 L6e kategooria sõiduki, mille keskmine vanus oli 12,5 aastat.

„Mopeedautode arv tundub väike, aga kuna need liiguvad maanteedel teiste sõidukitega koos, on probleemiks nii nende erinev kiirus võrreldes ülejäänud liiklusvooga kui ka tehniline olukord,“ lisab Vahtra. „Eesti Liikluskindlustuse Fondi andmetel on 2/3 mopeedautodega juhtunud õnnetustest põhjustanud nende juhid. Püüame tehnilise seisukorra parandamisega vähemalt osa nendest õnnetustest ära hoida.“

Ohtlik isetegevus

Praegu näeb transpordiamet neljarattalist mopeedi sisuliselt ainult üks kord ehk registreerimisel. Selle kontrolli käigus hinnatakse küll näiteks sõiduki komplektsust, deformatsioone, rehve ja tulesid, kuid pidurisüsteemi korrasolek, samuti veermiku ning alusraami tehniline seisukord jäävad tähelepanuta.

„Seejärel sõidab mopeed seni, kuni otsa saab,“ tõdeb transpordiameti tüübikinnituse ekspert Rait Parve.

Tartumaal liiklusõnnetuse põhjustanud mopeedauto tehniline seisukord. Foto: Jürgen Puistaja, Postimees/Scanpix Baltics

Tehnoülevaatuse kohustuse puudumise tõttu on mopeedautod sageli väga kehvas tehnilises olukorras. Parve kirjeldab sõidukeid, millel on puudunud ukselukustuse mehhanism või mõni keredetail, näiteks kapott, esitiib või esistange. Samuti on juhtumeid, kus plekikruvid on esilaterna kinnitamiseks keeratud läbi hajutiklaasi või kaassõitja istekoha tagumised kinnituspoldid puuduvad.

Kohtab ka lukustunud asendis turvavöid, mida pole võimalik kasutada. Eelmisel aastal registreeritud tehnonõuete rikkumistest 45% oli seotud valgustus- ja valgussignalisatsiooniseadmetega, 31% kere ja veermiku ning 21% identifitseerimisega.

Väga suured läbisõidud

Kuigi mopeedautode lubatud piirkiirus on 45 km/h, eemaldatakse neilt tihti piirajad, et liikuda 60–70 km/h. Sellisel kiirusel on piduriteta, tuledeta ja turvavööta sõitmine äärmiselt ohtlik. Parve sõnul on ekslik arvata, et mopeedautode läbisõit on väike. Eestis on kasutatuna registreeritud mopeedauto hodomeetri näit keskmiselt 60 000 km. Soomes on neli aastat kasutatud masina läbisõit vahemikus 60 000 – 90 000 km.

„Mopeedautosid ehitatakse päris palju oma käe järgi ümber – lisatakse istekohti, tuunitakse mootorit, aga ümberehituskontroll jääb tegemata. Praegu on see kohustus justkui politseil, aga me ei pea mõistlikuks, et liiklusjärelevalve peaks selliste asjadega tegelema,“ leiab Rait Parve.

Vahtra sõnul on L6e sõidukite turvalisus tähtis teema ka mujal Euroopas. „Põhjanaabritel on pikk mopeedide tehnoülevaatuse kogemus ja nad on jõudnud meetmeid juba karmistadagi. Praegu tuleb seal uue sõidukiga käia kontrollis iga kahe aasta tagant, üle viieaastane masin tuleb ette näidata juba igal aastal.“

Enamik mopeedautodest saabubki Eestisse Soomest. Kurva tendentsina jõuavad meile enamasti sellised kasutatud mopeedid, mis Soomes enam tehnoülevaatust ei läbi ja mille remont läheks väga kalliks.

Kontroll kohustuslikuks

Eestis on plaan kehtestada mopeedautodele samasugune kohustuslik tehnoülevaatuse välp nagu sõiduautodel: kuni kümneaastast sõidukit tuleb kontrollida iga kahe aasta tagant, vanemaid iga aasta. Ülevaatusel on kavas kohaldada sama metoodikat ja mahtu nagu ATV-de puhul.

„Sõiduautodega võrreldes on seega kontroll leebem – näiteks ei mõõdeta heitgaaside sisaldust. Aga pidurid, tuled, juhtimisseade, nähtavus, raam, kere ja sellele kinnituvad osad, turvavööd ja ukselukud vaadatakse üle,“ kinnitab Rait Parve.

Liiklusseaduse järgi on praegu omaniku ülesanne seista hea oma sõiduki korrasoleku eest. Ent Jürgo Vahtra sõnul on seda keeruline nõuda inimeselt, kellel ei ole vaja juhiluba ega alusteadmisi selle kohta, kuidas oma sõidukit enne liiklusesse minekut kontrollida. Tulevikus saab selle töö mopeedijuhi eest ära teha tehnoülevaatuse töötaja.

Tehnoülevaatuse kohustus seab uued nõuded ka remonditöökodadele, sest praegu ei kontrolli keegi, kuidas täpselt mopeede remonditakse. Nii võidakse seda teha esimeste kättejuhtuvate asjadega, et masin lihtsalt koos püsiks ja liiguks.

Pidurite parandamine nende väljalülitamise abil

„Korralik remont maksab kindlasti rohkem ja teeb mopeediomaniku elu kallimaks, kuid meie hinnangul on tähtsam nii juhi, reisijate kui ka kaasliiklejate ohutus,“ selgitab Vahtra. „Loodame, et nii saame kaotada liiklusest sõidukid, mille pidureid on „parandatud“ nii, et need on lihtsalt välja lülitatud!“

„Kindlasti muutub tänu uuele kohustusele puhtamaks ka liiklusregister,“ nendib Parve. „Need vrakid, mida ei ole olemas või mis pole ülevaatuseks kõlblikud, kustutatakse registrist ning edaspidi ei saa mopeedide registreerimismärke enam omavahel vahetada.

Kui praegu tuuakse Soomest niiöelda teepervele jäetud romusid, siis loodetavasti jõuavad nüüd siia korralikumad sõidukid. Arvestades, et Lätis mopeedautodele veel tehnoülevaatuse nõuet ei planeerita, liigub mingi osa romudest edaspidi arvatavasti sinna.“

Transpordiameti ettepanek

Kehtestada Eestis neljarattalistele mopeedidele tehnoülevaatuse kohustus:

  • L6e kategooria sõiduk esitatakse korralisele ülevaatusele hiljemalt 48 kuu möödumisel selle esmaregistreerimisest.
  • kasutatud kuni kümne aasta vanune L6e kategooria sõiduk esitatakse korralisele ülevaatusele hiljemalt 24 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest
  • üle kümne aasta vanune L6e kategooria sõiduk esitatakse korralisele ülevaatusele hiljemalt
  • 12 kuu möödumisel viimasest ülevaatusest.

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.