Sisuturundus

Autod on sinu suurim kirg? Muuda huvi elukutseks ja õpi tipptasemel autospetsialistiks

TTHK autoerialadel saad õppida tõeliseks oma ala spetsialistiks.Foto: Shutterstock

“Viimaste aastate jooksul on konkurss autotehniku ja automaalri erialale märgatavalt kasvanud,” räägib Tallinna Tööstushariduskeskuse transporditehnika valdkonna juhataja Raivo Kruusik koolis õpetatavatest erialadest. Ja see huvi ei ole kasvanud mitte ainult noormeeste hulgas, vaid üha enam jõuab neile erialadele õppima ka tragisid tüdrukuid. 

Eriti popp on tüdrukute hulgas automaalri eriala – koguni 75 protsenti õpilastest moodustavad siin tütarlapsed.

Kõik, kes tunnevad, et soovivad anda ka oma panuse sellesse, et meie tänavatel sõidaksid laitmatus tehnilises korras autod, on oodatud alates 13.06.2022 kandideerima Tallinna Tööstushariduskeskuse (TTHK) autoerialadele.

Kruusiku sõnul on autondusega seotud erialale oodatud eelkõige noored, kel on varasem huvi autonduse või laiem huvi tehnika vastu. “Kui varasem huvi või kogemus puudub, siis sageli selgub hiljem siiski tõsiasi, et see pole sobilik eriala,” märgib Kruusik. Veel hullem on variant, kus noore eest on teinud otsuse vanemad. See üldjuhul ei vii ka soovitud tulemuseni ning lõpuks on kõik õnnetud.

Võimalus kasutada BMW ja Toyota uusimaid tehnoloogiaid

Tallinna Tööstushariduskeskuse autonduse erialade õppetöökodade sisustus on viimase paari aastaga märkimisväärselt uuenenud. Lisaks on ostetud palju õppestende erialatundide läbiviimiseks. Kruusik toob välja, et 2019. aastast on kool Toyota ametlik koolituspartner, mille käigus anti lisaks muudele õppevahenditele ja -seadmetele koolile kasutada ka uus hübriidmootoriga linnamaastur Lexus UX.

Lisaks Toyotale on sõlmitud leping ka BMW maaletooja Inchcape Motorsiga, kes hakkab koolis läbi viima koolitusi. “Autoerialade õpilased saavad nii lisaks Toyotale tutvuda ka BMW uusimate tehnoloogiatega ning kasutada õpingutes kõige uuemaid seadmeid,” räägib Kruusik.

Kruusik annab tööandjatele kindluse, et tööstushariduskeskuse lõpetanud õppurid on saanud väljaõppe tipptasemel tehnoloogiate baasil, mida õpetavad motiveeritud ja koolitatud õpetajad. “Lisaks maksab Toyota Baltic AS kolmele silmapaistvamale autoeriala õpilasele stipendiumi kuni kooli lõpetamiseni,” toob Kruusik välja boonuse, mida heade õpitulemuste eest on võimalik saada.

Kruusiku sõnul nõuab maailma tehnoloogia meeletu areng autoerialade õpilastelt lisaks tehnika ja mehaanika tundmisele tunduvalt laiemaid teadmisi kui varem. Head tehnikut iseloomustavad teadmised elektri, IT ning mehhatroonika vallas.

“Kindel on see, et meie autoerialade seast valides kindlustate endale ameti, mis on põnev, hästi tasustatud ning pidevas arengus,” toonitab Kruusik. Nõudlus tehnikatranspordi erialade lõpetajate vastu on kindlasti täna suurem kui pakkumine.

Sõiduautotehnik – kui sind paelub, mis toimub kapoti all

Kui lõviosa TTHK-s õpetatavad erialad nõuavad keskhariduse olemasolu, siis sõiduautotehnik on ainus, kuhu saab tulla õppima juba pärast põhikooli lõpetamist. Kolmeaastase õppetöö käigus omandatakse teadmised ja oskused sõiduautode hooldamisest, remondist ja diagnostikast, samuti rikete leidmisest ja kõrvaldamisest. Seega on sõiduautotehniku eriala justkui loodud neile, kellele tõeliselt meeldib autode hingeelu. Tehnoloogia uueneb ka siin erialal väga kiiresti, mistõttu on vajalik pidev enesetäiendamine.

“Hübriid- ja elektriautode õpe toimib meil juba viis aastat, tulevikule mõeldes hakkame vaatama ka vesiniktehnoloogia õppekavade poole,” räägib Kruusik, kes julgeb väita, et TTHK-s astutakse uute tehnoloogiatega ühte sammu.

Sõiduautotehniku amet eeldab kindlasti ka suhtlemist kaastöötajate ja klientidega. Selle kogemuse saavad paljud õppurid kätte praktikal ning Kruusiku kogemus näitab, et paljud lähevad pärast praktika lõppu ka samasse ettevõttesse tööle. “Julgen öelda, et meie lõpetajaid kohtab enamikes autoesindustes üle Tallinna,” märgib Kruusik.

Esialgu jätkavadki lõpetajad autotehnikute ja diagnostikutena, kuid sageli liiguvad kiirelt edasi ka tööde vastuvõtjaks. Kruusiku sõnul on paljud kooli autoerialade lõpetaja tõusnud ka teenindusjuhtideks.

Automaaler – taastab nii uusi autosid kui vanatehnikat

Keskhariduse baasil on võimalus minna õppima automaalriks, mille õpe kestab 1,5 aastat. Hea automaaler on Kruusiku sõnul oodatud igas auto- või keretööde ettevõttes. “Paljud automaalrid täiendavad end meie koolis viienda taseme sõidukite kere ja värvitööde meistriks ja liiguvad nii ametiredelil edasi,” lisab ta.

Häid automaalreid on alati juurde vaja.Foto: Shutterstock

Automaaler hindab autokere kahjustusi ja eeldatavat maalritöö mahtu, värvib autodetaile ja vajadusel autot tervikuna, kasutades erinevaid värvimise tehnoloogiad. Valikõpingute raames saab õppida pindade värvimise ja pindõgvendustööde eritehnoloogiaid, keretööde tehnoloogiaid ning ka vanatehnika taastamist.

“Automaalri erialal toimub õppetöö koolis kahel päeval nädalas, ülejäänud aja saavad nad teha erialast iseseisvat tööd mõne automaalri töökoja juures, mis on ühtlasi ka õppe üks osa,” selgitab Kruusik.

Automaalri elukutse juures on kõige keerulisemaks kokkupuuted erinevate kemikaalidega. “Kuigi automaalritel on olemas kõik kaitsevahendid, tuleb siiski ette, et loobutakse erialast just selle tõttu, et ei taluta ohutegureid, nagu pahtli tolm või kemikaalide aurud,” nendib Kruusik.

Sõiduautodiagnostik – lõpplahendusteni jõudmine nõuab sageli püsivust

Jätkuõppena on võimalik asuda kaugõppes ühe aasta jooksul sõiduautodiagnostiku ametit omandama. “Jätkuõpe tähendab, et diagnostikuks õppides on nõutav varasem neljandale tasemele vastava autotehniku eriala olemasolu,” räägib Kruusik. Ehk õppima saavad asuda näiteks varasemalt autotehniku ameti omandanud, kes soovivad nüüd täiendada oma seniseid teadmisi diagnostika alal ning saada kõrgem ehk viies tase.

Autodiagnostik on tõeline tuleviku erialaFoto: Shutterstock

Sõiduautodiagnostik tegeleb, nagu nimetuski ütleb, sõiduautode diagnoosimisega ja remondi- ning rikkepõhjuste analüüsiga. Ta otsib, leiab ja kõrvaldab rikkeid, seda nii üksi kui meeskonnas töötades. Diagnostik kasutab oma tööks diagnostikaseadmeid ja muid töökojaseadmeid, samuti erinevaid tarkvaralahendusega diagnostika programme. “Teatud olukordades juhendab diagnostik ka autotehnikut, aga seda oma pädevuse piires,” selgitab Kruusik.

Valikõpingute raames on võimalik õppida kliimaseadmete, hübriid- ja elektrisõidukite hooldust, sõiduautode järelteeninduse korraldamist jm.

Heal diagnostikul on Kruusiku sõnul kaasasündinud anne ja suur püsivus. Esmalt on vaja leida arvuti kaasabil viga ning seejärel see kõrvaldada. “Kuid pahatihti tuleb ette rikkeid, kus diagnostik otsib terve päeva, et riket tuvastada – see nõuabki annet ja eriti püsivust, et jõuda soovitud lõpplahenduseni ehk vea leidmise ja kõrvaldamiseni,” selgitab Kruusik.

Kandideerimise järel on õppekavadega ühinemise aluseks kas hinded, vestlus või eelnev kutse- ja töökogemus. Põhikooli baasil toimub dokumentide vastuvõtt koolis.Kandideerimisvõimaluste kohta saad lähemalt lugeda siit!

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Ära jää ilma päeva põnevamatest lugudest

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate olulisematest Geeniuse teemadest.