Puhkuste aeg hakkab kätte jõudma, mis tähendab, et peagi saab ette võtta ka pikema autoreisi. Kuidas aga selleks ette valmistuda ja mida silmas pidada? Kas näiteks sobilik liikluskindlustus on olemas?
Kontrolli üle auto seisukord
Enne pikemale autoreisile minekut tasub kontrollida sõiduki tehnilist olukorda. Kui viimasest hooldusest on juba rohkem aega möödas, siis tasub üle kontrollida kõik vedelikutasemed, kas rehvides (k.a varurehv) on paras rõhk, kas aku on heas korras ning autos on olemas puksiirköis ja tungraud, juhuks kui peaks midagi juhtuma. Kui varurehvi pole, siis kindlasti võiks vähemalt lihtsam rehviparanduskomplekt kaasas olla.
Kindlasti võiks mõelda ka autojuhi kindlustundele. Algaja roolikeeraja võib uues keskkonnas paanikasse sattuda ning teha rumalaid manöövreid. Seepärast tuleks selgeks teha, millised on eri riikides kehtivad liiklusreeglid ja nõuded. Suureks abimeheks võib siin osutuda mobiilirakendus GoingAbroad, kuhu on koondatud olulisemad liiklusreeglid Euroopa Liidu eri riikides.
Reisi planeerides arvesta sisse ka piisavalt palju puhkepause, et autoroolis värskena püsiksid. Soovituslik on iga kahe sõidutunni tagant vähemalt 15 minutit jalgu sirutada, et sõidust puhata.
Arvesta, et marsruudil võib olla tasulisi teelõike, millelt ilma maksutähistuseta väljumine võib kaasa tuua kopsaka rahatrahvi.
Autoga reisile minnes kontrolli üle ka paberimajandus, alustades kehtivast juhiloast ja lõpetades korras auto- ja kindlustusdokumentidega.
Võta dokumendid paberkandjal kaasa
Meeles tasub pidada ka seda, et kui Eestis oma autoga sõites ei ole vaja liikluskindlustuse poliisi kaasas vedada, siis välismaale minnes tuleb see kindlasti autosse pista.
Võta kaasa Roheline kaart – see on ingliskeelne dokument, mis tõendab välismaal liikluskindlustuse olemasolu. Piisab, kui prindid selle tavalisele valgele paberile. Lisaks võta ühes juhiluba, sõiduki tehniline pass ja kõikide reisijate dokumendid.
Kindlasti veendu enne reisile minekut, et kindlustus kehtiks terve reisi aja. Ja kontrolli roheliselt kaardilt ka selle kehtivust sihtkohariigis.
Autoreisi puhul on riske mõnevõrra rohkem ja piiri taga võib vaja minna ka autoabi. Sel juhul tea, et liikluskindlustusele on võimalik juurde valida lisakaitse, mis sisaldab autoabi.
Kaskokindlustuse puhul on autoabi paketis sees ehk kui sõidukiga peaks midagi juhtuma ja vajad näiteks puksiiri, siis autoabi kehtib kogu Euroopas ja auto pukseeritakse lähimasse töökotta. Vastasel juhul oled võõras riigis teadmata, kuhu helistada ja kuidas asju ajada. Kahju korral helista IIZI 24/7 kahjuabisse 666 0300 ja sulle korraldatakse kõik vajalik.
Kindluse mõttes on soovitatav kõik kindlustusega seotud dokumendid väljaprindituna kaasa võtta. Kindalaekasse tasub panna ka rahvusvaheliselt kasutatav liiklusõnnetuse teate blankett. Samas on võimalus kasutada ka mobiilirakendusega varianti, kuid selle peale lootma ei tasu jääda.
Lisaks tavapärasele liiklus- ja kaskokindlustusele on tasub mõelda ka reisikindlustusele. Esialgu ei pruugi tulla selle pealegi, et ka autoga reisides aitab reisikindlustus hüvitada tekkinud lisakulud.
Autoga Euroopas reisides peaks reisikindlustus lisaks meditsiiniabi kaitsele sisaldama nii reisitõrke- kui ka pagasikindlustust. Reisitõrkekindlustuse olemasolu hüvitab lisandunud majutus- ja transpordikulud sihtkohta jõudmiseks või hoopis koju naasmiseks, kui pärast õnnetust enam autot kasutada ei saa. Sama kehtib ka siis kui auto varastatakse või tabab sõidukit tehniline rike.
Kindlustuses on kasu ka siis, kui reisil haigestutakse või saadakse viga ja vajatakse eritransporti koju naasmiseks. Kindlustus kaitseb ka teie pagasit, mis võib pikanäpumeeste saagiks langeda.
Olenevalt lepingust võib reisitõrkekindlustus hüvitada ka näiteks kontserdipiletid, hotelli või muud broneeringud, mis tekkinud probleemide tõttu kasutamata jäid.
Õnnetuse juhtudes on vaja kannatlikku meelt
Kui saabki halvim tõeks ja juhtub õnnetus, siis on erinevus selles, kas see toimus Euroopa majanduspiirkonnas või mujal. Kui avarii juhtus piiride sees, siis lihtsamate plekimõlkimistega on asi lihtne – õnnetus registreeritakse kohapeal ära ning Eestisse tagasi tulles teeb kindlustusselts auto korda. Muudel juhtudel on asjaajamist ja venitamist kindlasti rohkem.
Meeles tasub pidada tõsiasja, et liikluskahjud hüvitatakse liiklusõnnetuse asukohariigi seaduste järgi ning kindlustussummad on määratud kahjujuhtumi toimumiskoha seadusega. Kindlasti on vaja kannatlikku meelt, kuna välismaal toimunud kahjude menetlemine võib pikalt kesta.
Õnnetuse korral käitutakse enamikus riikides sarnaselt Eestiga:
- Esmalt tuleb täita liiklusõnnetuse blankett või koostada vabas vormis kirjalik dokument õnnetuse asjaolude kohta.
- Tee kindlasti palju pilte – nii autodest, sündmuskohast, lähemalt ja kaugemalt, sest need on tõendusmaterjaliks õnnetuse asjaolude väljaselgitamisel.
- Juhul, kui keegi on saanud viga või on ebaselge, kes õnnetuses süüdi on, tuleks kohale kutsuda politsei. Mõnes riigis on politsei sündmuskohale kutsumine kohustuslik.
- Informeeri kindlustusandjat ning saad teada edasised juhised.