Aina soojem päike ja lumest puhtad teed panevad motohuviliste käed kihelema – millal ometi saaks juba tsikli garaažist välja ajada ja sõitu nautima minna! Enne sõitma minemist tuleb kindlasti üle vaadata mootorratta tehniline seisukord ning veenduda liikluskindlustuse olemasolus.
Mis seisukorras on aku?
Kuna mootorratas on terve talvise hooaja suure tõenäosusega garaažis seisnud, siis esimese asjana enne tsikli käivitamist tasub aku täis laadida ja rattale peale panna. Alles pärast seda proovi, kas mootorratas käivitub. Ei ole harvad juhused, et aku on talvega lihtsalt tühjaks läinud või on tema eluiga lihtsalt läbi saanud. Igale akule on ette nähtud teatud laadimistsüklite arv.
Kindlasti tuleb vältida tsikli käivitamist “krokodillidega”. Üks põhjus on see, et kuna klemmidele ei avaldata survet, siis tekib suur takistus, sest auto akust tulevat kogu energiat ei kasutata ära. Teine, vahest veel suurem viga on see, kui üritada mootorratast käivitada töötava mootoriga aku pealt – siis võib tsikli pingeregulaator üles öelda, kehvemal juhul põleb läbi ka mootorratta toitesüsteemi juhtplokk.
Kontrolli üle lekked
Seejärel tasub teha visuaalne ülevaatus. Vaata järele, ega tsikli alla ei ole tekkinud mõni loik – see viitab lekkele, näiteks on mõni mootoritihend lekkima hakanud.
Kui oled jõudnud tsikli ohutu käivitamiseni, siis on soovitatav jätta see mõneks ajaks tööle. Kohe ei ole mõistlik mootorit seisma jätta, sest vastasel juhul võib väljalaskesüsteemi tekkida kondensvesi.
Kas sügisel sai õli vahetatud?
Mootoriga sõidukite puhul ei saa üle ega ümber õli küsimusest. Ideaalis võiks mootorrattas õli ära vahetada juba sügisel, enne kui sõiduvahend talvekorterisse pannakse. Kuid kui sügisel ei jõudnud, siis tuleb see kindlasti kevadel enne uue hooaja algust ära teha. Kõik tootjad ütlevad kui ühes suust, et õli tuleb vahetada kord aastas või kindla läbisõidu järel. Küll aga tasub enne õlivahetamise algust mootorit soojendada. Põhjus on väga lihtne – soe õli voolab mootorist paremini välja.
Õlivahetuse ajal võiks puhtaks teha ka õlipunni ja õlifiltri ümbruse – siis on lihtne pärast õlivahetust kohe võimalikku leket tuvastada. Õlipunni kinnikeeramisel tuleb olla ettevaatlik, et vältida üle pingutamist ja sellega keerme lõhki keeramist.
Õlivahetuse käigus tuleb paigaldada alati ka uus õlifilter, mis tuleb kinni keerata käega, mitte võtmega. Muidu on seda hiljem lahti keerata sisuliselt võimatu.
Ilma korras piduriteta ära liiklusesse torma
Kindlasti on oluline enne sõitmist üle vaadata tsikli pidurisüsteem. Talvise seismisega võivad piduriklotsid kinni jääda. Enne esimest sõitu tasub mootorratast paar meetrit käe kõrval lükata – nii on kohe kuulda, kas miskit on kinni jäänud.
Samamoodi tasub meenutada, millal sai viimati pidurivedelikku kontrollitud, sest seda on soovitatav vahetada iga paari aasta tagant. Enam kui paarkümmend aastat vanadel mootorratastel võiks pidurivedelikku vahetada igal aastal.
Muidugi tuleb ka tsiklitel kontrollida rehvirõhku. Tänavasõiduks mõeldud rattal peaks esirehvi rõhk olema 2–2,5 baari ja tagarehvis 2,5–2 baari.
Ära unusta liiklus- ja kaskokindlustust
Kuna mootorrataste näol on tegemist hooajaliste sõidukitega, siis väga sageli talveks neil kehtivat liikluskindlustust peal pole. Ilma kindlustuseta liiklusesse siseneda aga ei tohi. Nii tuleb enne esimest sõitu kindlasti sobiv kindlustusleping sõlmida. Tee seda ka siis, kui lähed lihtsalt testiringile.
Mootorrattad osalevad liikluses kõrvuti autodega ja õnnetuse korral jääb tihti väiksem mootorratas kannatajaks. Nii on lisaks liikluskindlustusele oluliseks abimeheks ka kaskokindlustus. Kui mootorrattaga õnnetusse satutakse, ulatuvad remondihinnad sageli tuhandetesse eurodesse, harvad ei ole ka juhud, kui tsikkel tuleb maha kanda. Sellistes olukordades on kaskokindlustusest suur abi.
Tsiklisõidu juures on oluline ka korralik vastav riietus. Sõltuvalt konkreetsest kaskokindlustuse lepingust hüvitatakse kliendile ka riietusega seotud kahjud – sinna hulka võivad kuuluda nii kiiver, kaitsmed kui spetsiaalsed mootorratturi riided.
Kui mootorratas on üle vaadatud ja kindlustus sõlmitud, siis esimene kevadine sõidutiir võiks olla pigem lühem. See annab võimaluse veenduda, et kõik toimib korrektselt, ja kui tekib probleeme, saab kohe töökotta minna, et need likvideerida. Soovitatav on esimeste sõitudega oodata seni, kuni tänavapuhastusmasinad on talvise keemia teedelt maha pesnud.