Paljudes Euroopa riikides leidub tasulisi teid. Selles artiklis keskendume peamiselt vinjettidele ja alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukitele, kuid abistavat infot saavad ka raskemate sõidukite juhid.
Mis on vinjett (inglise k. vignette)?
Lisaks sõiduki keskkonnasõbralikkusest tulenevale automaksule, mis koosneb sõiduki registreerimis- ja aastamaksust, on paljudes Euroopa riikides kasutusel ka erinevat sorti teekasutustasud ehk rahvakeeli teemaksud.
Teemaksud võib jaotada kaheks.
- Distantsipõhine maks – tihti pole enne selle tasumist võimalik teele pääseda, kuid on olemas ka elektroonilisi lahendusi. Enamasti kogutakse selliseid makse enne kiirteid, sildu või tunneleid. Inglise keeles on selle nimetus tavaliselt “road toll”.
- Ajapõhine maks – see tähendab, et konkreetseid autoteid võib kasutada kuniks vinjett kehtib.
Vinjettide kehtivuse valikud sõltuvad riigist, tihti on saadaval ühenädalase, ühekuuse ja üheaastase kehtivusega vinjetid.
Pikka aega on kasutatud vinjeti kleebiseid, kuid tänapäeval on paljudes riikides võimalik soetada ka elektrooniline vinjett, mis kasutab auto identifitseerimiseks numbrimärki.
Tasub tähele panna, et vinjeti olemasolu ei vabasta distantsipõhise maksu maksmise kohusest ja vastupidi.
Näide nr 1: Kuna Montenegros ei ole enam vinjetid kasutusel, ei ole tarvis vinjetti ka osta. Küll aga on tarvis kohapeal maksta kuni 10 eurot, kui soovite liikuda läbi Sozina tunneli.
Näide nr 2: Rumeenias on kasutusel vinjetid, kuid vinjeti olemasolu ei vabasta kohustusest maksta silla ületuse eest maksu, kui on soov ületada Cernavodă silda.
Vinjettide kaaluklassid
Enamik riikides, kus on kasutusel vinjetid, on üheks kaaluklassiks alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukid ja teiseks kaaluklassiks üle 3,5-tonnise täismassiga sõidukid.
Alla 3,5-tonnise täismassiga sõidukid peavad soetama enamasti vinjeti kleebise või elektroonilise vinjeti. Kui sihtriigil on kasutusel elektroonilise vinjeti süsteem, on selle kasutamine kõige mugavam lahendus.
Leidub palju ettevõtteid, kes on vinjettide mitteametlikud edasimüüjad, mistõttu võivad hinnad olla kallid. Soovitame alati võrrelda hindu ametlike müüjatega.
Raskemate sõidukite jaoks on tihti vaja hankida kaasaskantav seade, mis jälgib masina liikumist reaalajas (inglise k. on-board unit ehk OBU). Leidub mitmeid firmasid, mis pakuvad tervet teemaksulahendust nii ettevõtetele, kui eraisikutele üle Euroopa.
Enamasti maksavad alla 3,5-tonnise täismassiga matkabussid sama palju maksu kui tavalised autod, kuid osades riikides mängib rolli ka sõiduki kõrgus.
Eurovinjett
Taanis, Luxemburgis, Hollandis ja Rootsis on osade tunnelite, sildade ja autoteede kasutamiseks üle 12-tonnise sõidukiga vaja Eurovinjetti. Alates 01.01.25 Taanis enam Eurovinjetti vaja ei ole.
Vinjeti kleebis
Riikides, kus kleebiseid ei ole välja vahetanud elektrooniline vinjett, on võimalik neid osta tanklates ja piiriületuspunktides.
Kleebise peab kleepima autoklaasi külge. Kleebise omamine, kuid selle mitte korrapärane paigaldamine, võib kaasa tuua trahvi.
Kaotatud või valesti paigaldatud kleebist tavaliselt välja ei vahetata. Ka klaasi purunemisel on enamasti tarvis uus kleebis soetada.
Eesti
Eestis on teekasutustasu kehtestatud kõikidele üle 3,5-tonniste täismassiga veoautodele, mis sõidavad avalikult kasutatavate teede võrgustikul. Teekasutustasu peavad maksma ka välismaal registreeritud veoautod.
Tasu määr sõltub veoauto ning selle haagise täismassist, telgede arvust ja veoauto heitgaasiklassist.
Ajapõhine tasu
Eestis kehtib ajapõhine tasu, mille maksmine annab õiguse kasutada teid kindla ajavahemiku jooksul.
Teekasutustasu tuleb tasuda enne teele sõitmist. Tasuda saab 24 tundi päevas ja 7 päeva nädalas. Tasumine salvestatakse elektroonselt ning paberil väljatrükki pole vaja.
Loe edasi Mobire blogipostitusest “Millised on teemaksud Euroopas?”.