Külm aeg läheneb ja autoomanikud peavad taas otsustama, kas valida lamell või naast. Rehvid.com-i töökoja juhataja Toomas Pentjärv selgitab, millal õigustab end üks ja millal teine. Veel toob ta välja kaks levinud viga, mida talverehvi valimisel tehakse.
Mis on sinu nr 1?
Rehvid.com veebipoes on suur valik rehve tuntud suurbrändidelt nagu Michelin, Goodyear, Bridgestone jpt. On nii kallimaid premium-rehve kui ka soodsama hinnaklassi, kuid siiski suurepärase kvaliteediga rehve. Kuid kuidas selles suures tootevalikus orienteeruda?
Esmalt tuleb mõelda, mis on sinu jaoks kõige olulisem. Kas haarduvus, müratase või hoopis kütusesääst?
Kui see on paigas, siis vaata mugavalt siit oma sõiduki rehvimõõdud või viska pilk peale rehvidele, mis autol all. Ja edasi saab juba šoppama asuda.
Lamell pole naastust kehvem
“Lamell jääb alla vaid jääl ja kõval lumel. Sellistes oludes on naastu haarduvusel kindel eelis,” räägib Pentjärv ja kinnitab, et suures pildis on põhjamaistesse tingimustesse loodud lamellid talvel väga hea valik. “Lisaks on lamell võrreldes naastuga palju vaiksem.”
Pentjärv jätkab, et kui sõidetakse peamiselt linnas ja hooldatud maanteedel, siis tasuks eelistada lamelli. Kui liigutakse palju ka kõrvalistel teedel, siis oleks mõistlikum naastu poole vaadata.
Aga kui autol on lamellid juba all, kas saan siis nendega talvele vastu minna?
Sellele küsimusele vastuse andmiseks tuleb vaadata rehvi mustrijääki ja tootmisaastat. “Lubatud minimaalne mustri sügavus on 3 millimeetrit, kuid soovitame 4-5 mm juures rehvid siiski ära vahetada,” annab spetsialist nõu. “Soovituslikult ei tohiks rehvid olla vanemad kui viis aastat.”
Pentjärv möönab, et ehkki lamelliga võib sõita aastaringselt, ei pruugi see aga kuumal suvepäeval parim variant olla. “Kautšuk muutub kuuma asfaldiga nii-öelda vedelaks ja auto hakkab maanteel ujuma. Muutub ebastabiilseks. Samuti on vesiliu oht suvel suurem, kuna lamellrehvil puuduvad “veesooned”,” lisab ta.
Rehvivahetushooaeg toob kaasa pikad ootejärjekorrad. Ära jäta rehvivahetust viimasele minutile ja broneeri aeg juba varakult!
Lamell vs naast
Millal valida lamellrehv?
- Sõidad valdavalt suurematel ja hooldatud teedel.
- Sõidad palju linnas.
- Oskad arvestada teeoludega ja kohandad oma sõidustiili vastavalt sellele.
- Reisid palju – naastrehvid on paljudes riikides keelatud.
- Sinu jaoks on prioriteet, et rehv oleks väga vaikne.
- Soovid, et saaksid aastaringselt muretult sõita.
Millal valida naastrehv?
- Sõidad palju väiksematel ja/või hooldamata teedel.
- Sõidad varahommikul või öösel suurematel maanteedel.
- Sõidad teedel, kus võib olla jäiteoht.
- Tunned ennast autoroolis naastrehvidega kindlamalt.
NB! Piduritega haagist vedades, peavad haagisel olema samasugused rehvid nagu sõidukil.
Allikas: Rehvid.com
Hind ei ole määrav
Võiks arvata, et “odavama otsa” rehvid on kehvemad kui premium-rehvid, kuid Pentjärv lükkab selle väite ümber. “Ka näiteks Hiina rehvitootjad teevad väga häid meie tingimustesse sobivaid rehve. Odavus ei mängi siin rolli.”
Suurimad vead, mis tehakse
Pentjärv on märganud, et suurim viga, mis rehvivalikul tehakse, on see, et aetakse segamini Kesk- ja Põhja-Euroopa lamellrehv. Eesti kliimasse sobivad pehmema seguga lamellrehvid, mis ideaalis on tootjate poolt testitud näiteks Põhja-Soomes. Saksamaal testitud rehvid, ei ole väga hea valik, kuna meie kliima on oluliselt karmim.
Seda, kas rehv sobib Eesti teedele, näitab jäärehviikoon ehk jäätunud mäetippude kujutis.
“Soovitakse ka kitsamaid ja kõrgemaid rehve, kuid sellisel juhul jääb velje serv kaitseta,” toob spetsialist välja teise enimlevinud vea. Sõiduki jaoks sobivaimad rehvid on siiski selliste mõõtmetega, mis Maanteeameti iseteeninduses näha on.
Kui rehvivalik tundub keeruline ja rehvide hulk võtab silme eest kirjuks, siis küsi nõu oma ala spetsialistidelt Rehvid.com infotelefonil +372 6 112 734.