Test

Fiat 500 müsteerium: tehnoloogiliselt iganenud, liiga kallis, aga ometi kõigi lemmik

Fiat 500 näeb tõepoolest jätkuvalt väga hea välja.Fotod: Paula Johanna Adamson

Ei, ära osta,

Kuulge, see on tehnika ja varustuse poolest ajast ja arust auto! Leidub moodsamaid, ruumikamaid, säästlikumaid ja paremini sõitvaid linnaautosid. Seega minge nüüd ja ostke endale üks. Täpselt nii vastuoluline Fiat 500 ongi.

Uskuge või mitte, aga Fiat 500 on tootmises juba tosinandat aastat.

Varase neo-viiesaja hele rool võib olla ammu koledaks pleekinud, ent tehasest – see asub Poolas Tychy linnas – veereb suurtel kiirustel ja hulgakaupa välja üha uusi. Need mõjuvad sama popina kui too nüüdseks juba ajahambast puretud eksemplar siis, kui sõna “masu” sünnini jäi veel jämedalt aasta.

Jah, see tõepoolest mõjub naistele

Tavaliselt iganevad väikeautod moraalses plaanis kiiresti. Sama käib toretseva kujustusega neljarattaliste kohta.

Retrodisainiga linnaauto peaks olema eriti kiiresti riknev kaup, kuid 500 näib loogilisest vananemisprotsessist kuidagi mööda minevat, umbes nagu väike tõmmu naine, kes tegeleb joogaga ja võtab kõikjale veepudeli kaasa.

Kui jutt juba naiste peale läks, siis Fiat 500-l paistab neile lausa nõiduslik mõju olevat. Ma tean mitut naist, kes soovib sõita märkamatuks jääva autoga ja tunnistab iga vähegi edevama sõiduriista võõraks teetassiks. Ühe erandiga. Näita neile erksavärvilist 500 ja kogu see tagasihoidlikus lendab küljeaknast välja: “Oi, see on küll nunnu!”

Eesti mees, tunnistagem, on teist masti loom. Ent 500 ülemaailmne menu ei rajane loomulikult ühe soo esindajatel. Abarth-versioonid seostuvad ju eeskätt noorte mehepullidega, kas pole?

Sõnaga: Fiat tegi 500 luues midagi harukordselt õigesti.

See paneb mõtlema. Algupärane 500 – samuti täielik edulugu – püsis tootmises 18 aastat, 1957–1975. Autotööstus oli tollal hoopis teistsugune, sealhulgas aeglasema metabolismiga. Nüüdisaja 500 ei saa ju ometigi sama kaua vastu pidada! Või kas ikka ei saa?

Võimatu sai võimalikuks, nagu ka Trump ja Leicester City

Praegu tundub säärane võimalus ehk puhtteoreetiline, aga seda oli alguses ka Donald Trumpi saamine USA presidendiks ja Leicester City kroonimine Premier League’i meistriteks. Ometi sai mõlemast 2016. aastal tõsiasi.

Jah, järgmisel aastal plaanitakse esitleda uut, elektritoitel 500. Ent Fiati ninad on kinnitanud, et vana mudel jääb samuti liinile. Nii nagu originaal-viissada siis, kui välja tuli Fiat 126 (Polski Fiat!).

Kaksteist aastat hiljem jätkuvalt müügihitt

Tehnika ja varustuse poolest on praegune 500 juba ammu ajast ja arust, kuid seni pole see pisi-Fiati menu kübetki pärssinud. 2008 ehk neo-viiesaja esimesel terviklikul tootmisaastal müüdi neid Euroopas 177 680 tükki, mullu 188 448 tükki. Euraasia mandri lääneosa rekord pärineb üle-eelmisest aastast: 189 360 eksemplari.

Sellised müüginumbrid tõmbab Fiat 500 kõvakübarast välja mootorivalikuga, mis koosneb tavamudeli puhul 69 hobujõudu (51 kilovatti) pakkuvast ilma turbota 1,2-liitrisest bensiinimootorist ja “intellektuaalselt huvitava” kahesilindrilise TwinAiri eri versioonidest.

Ning automaatkäigukastiks on selle linnaauto puhul viiekäiguline nõndanimetatud robotkast, mis – nagu proovisõit näitas – koperdab käiguvahetusel sedavõrd, et pakiruumi kattele unustatud tikutoos ähvardaks tuuleklaasi läbistada.

Võimatult ebamugav robotkast

Muidugi ma liialdan, aga mõte jääb samaks. Automaatrežiimis on vahetuste ajal päris tõsiselt selline tunne, nagu keegi puudutaks piduripedaali.

Käiguvahetust enda peale võttes, ökonoomsusrežiimi välja lülitades (see läheb iga käivitamisega uuesti peale) ja õigel hetkel gaasipedaali kergitades saab asja tublisti sujuvamaks, aga niisuguse vaeva nägemiseks ei peaks vajadust olema.

12 aastat on toda robotiseeritud agregaati pakutud … ¯_(ツ)_/¯

Kui palju maksab hea tuju?

Varustuse kaasaegsus tipneb kiirushoidiku, puutetundliku ekraani ja ESP-ga. Rooli saab reguleerida üksnes kõrguses, nii et vana nali Itaalia autode juhikohtade sobivusest ahvidele on igati omal kohal.

Oleks Fiat 500 puruodav, leiduks selle edule ratsionaalset seletust. Ent proovitud 500 on praegu müügis 15 590 euro eest. Jah, tegu on eksemplariga Collezione-nimelisest eriseeriast, aga too “erilisus” seisneb välimusega toretsemises ja mõningates Collezione embleemidest. Samasuguseid seeriaid on Fiat teinud 500-le aastate jooksul hulgim.

Uued euronõuded võivad 500 surmaotsus olla

Samas, milline hinnalipik panna külge heale tujule? Minu kaasa, kes, kui sõidab, siis tavaliselt mõne aasta vanuse Lexuse hübriidmaasturiga, tõdes 500 proovides, et see sütitas temas mõtte, et kunagi võiks tal endalgi auto olla. 500 tegi seda jälle …

Niisiis: julgelt vastu aastale 2025, kui praegusel Fiat 500-l täitub 18 aastat tootmises!

Võibolla siiski mitte.

Nimelt, praeguse seisuga ähvardab 500 teise kehastuse enne 2025. aastat surmata Euroopa Parlamendi kava muuta kohustuslikuks terve rida turvasüsteeme ja juhiabisid, nagu automaatne hädapidurdus ja reahoidja. Kui Fiat neid 2024. aasta maiks 500-le külge ei poogi, on sellel vähemalt Euroopas kriips peal.

Ühtpidi võib ju loota, et Fiat 500 suudab end sellest kuidagi välja tinistada. Kuid võibolla te mäletate, et aastate eest lõpetati klassikalise Vespa tootmine karmistunud heitenormide tõttu. Mida muud kui neljarattalise Vespa see 500 ongi.

Fiat 500 Collezione

Mootor1,2-liitrine bensiinimootor
Võimsus69 hj
Pöördemoment102 Nm
Kiirendus 0-100 km/h12,9 s
Tippkiirus160 km/h
Kütusekulu5,5 liitrit 100 km kohta
Hindal. 10 990 eurot, proovisõidu auto 15 590 eurot

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.