Test

Kas 50 000 eurot maksev KIA Stinger GT suudab Saksa vundamenti mõra lüüa?

2018 Stinger

Jah, osta,

sest KIA Stinger GT on väga hea hinnaga ja suurepärase varustusega isikupärane puhastverd gran turismo sõiduk, millega mugavalt, kiirelt ja stiilselt pikki vahemaid katta ning vahepeal ka natuke sporti teha.

Kuidas ajad on muutunud!

Kujutame ette, et 15 aastat tagasi oleks BMW või Audi juhatuse koosolekul globaalse müügi ja turunduse eest vastutav härrasmees – näiteks Ernst – tõsisel ilmel öelnud: “Härrased! Meil on probleem: D-premium segmendis tõstab pead senikuulmatu konkurent – KIA!“

Ilmselt oleks järgnenud minuteid kestev hüsteeriline naer ning soovitus Ernstil senisest rohkem aega veeta oma hobifarmis orgaanilisi, perfektselt ovaalseid kartuleid kultiveerides.

Ometigi on nüüd vaevalt ühe aastaga jõudnud KIA Stinger GT positsiooni, et pea iga võrdlustest tõmbab tõsiseid paralleele tema, BMW 4-Gran Coupe, Audi A5 Sportbacki ja – miks ka mitte – MB C43 AMG ja Jaguar XE-S vahel. Paljude mõistus tõrgub siiamaani sellist nähtust uskumast.

Kuidas on see võimalik? Lihtne – palka Saksa meeskonnast mõni tippmängija, näiteks BMW Motorsport inseneridivisjoni pealik ja peadisainer Audist! Lisa uuendustele avatud meeskond, globaalselt ligitõmbav disainikeel ja maailmavallutuse kokteil ongi segatud.

2018 Stinger

Ei ole mõtet väga pikalt arutleda, kuidas on KIA oma autodega jõudnud ainult 10 aastaga igapäevasesse konkurentsi Euroopa ning Aasia parimate markidega. Seda ja Stinger GT ohtrat lisavarustust on molekulideni lahanud kõik varasemad testid.

Põhiliselt otsin vastust kahele põletavale küsimusele:

  • Kui palju on Stingeris sees sõidurõõmu: millised on tema tugevused, kui hästi õnnestub tal oma puudusi varjata. Kas tõesti on tegu filigraanse juhitavusega gran turismo-ga?
  • Miks võiks või peaks keegi endale ostma 50 000 eurot maksva KIA?

Julged võrdlused trikoovoorus

Ilma naljata on olemas KIA edasimüüja Indianas, Ameerika Ühendriikides, kes oma veebilehel võrdleb tehniliste faktidena KIA Stinger GT-d ja umbes kaks korda kallimat Porsche Panamerat ning võitlusest väljub võitjana kõigile veidi ootamatult Stinger GT. Stingeri välimus on rõhutatult sportliku alatooniga: jõuliselt madal kerekuju, prominentselt pikk esiosa ning hämaras parklas silmi eriti tugevalt kissitades võib Stingeri siluetis Panameraga tõesti sarnasusi märgata.

Nende mõtetega edasi vallatledes liigub KIA Stinger eksklusiivsuse mõttes kindlasti Panameraga samas seltskonnas – kui mitte paremas – sest mitme päeva jooksul ei õnnestunud mul linnas ühtegi teist Stingerit kohata. Seega – kui soovid linnapilti ummistavatest Panameradest julgelt eristuda, on Stinger selleks igati sobiv sõiduvahend!

Sõiduootused on kõrged

Ootused Stinger GT sportlikele saavutustele on üsna kõrgele tõstetud, ühelt poolt välimuse, teisalt 370-hobujõulise ja vägevad 510 njuutomeetrit arendava 3,3 liitrise 6-silindrilise topelt-turbomootoriga. 4,9 sekundit sajani peaks suruma piisavalt tugevalt istmesse, et enne lubade äraandmist lühiajaliselt tunnetada kui raske võib olla su pea.

Rooli taha istudes on ilma igasuguse suurema ringikobamiseta selge, et siit on raudkõva käega Saksa ordnung üle käinud. Tõelise eesti mehena loen ka mina käsiraamatut alles siis, kui katkist veekraani parandades on keldris vesi põlvini tõusnud, aga ilma igasuguse ettevalmistuseta Stingerisse istudes olin ideaalseks seatud sõiduasendiga juba 2 minutit hiljem teel, lemmikraadio taustal mängimas.

2018 Stinger

Niigi täielikult varustatud Stingeri puhul lähevad kohe lisapunktid rooli- ja istmeosakonnale, sest niivõrd korraliku WRC stiilis isteasendit – rool süles – pole ma oma pikkuse tõttu veel üheski teises suuremas kvaliteetautos saavutanud. Ega tihti ka väiksemates.

Ainult 50 sõidumeetri järel sooritatud tagasipööre paneb kogemata esimesed rehvid vilisema ja kulmud kerkivad kõrgemale kui tavaliselt – niimoodi härrasmehed sellise autoga linnas ei sõida! Põhjuseks oli harjumatult äkilise reageeringuga rool (ainult 2 pööret äärest-ääreni!), mis annab Stingeri ninale väga reipa innukuse vasakule-paremale söösta. Aga eks vaatab linnast väljas kuidas ta nina kurvides pidama jääb ja kas nii järsk rooliülekanne on rütmiliselt voolavaks “gran-tuurimiseks” tingimata sobivaim lahendus.

Kas linnas on vedrustus sama hea nagu vanal Saksa kaardiväel?

Vedrustuse kallal on tõsiselt vaeva nähtud ja seda on linna teevagudes koheselt tajuda. Tegemist on täpselt selle tundega, mida kogu elu kvaliteetsete Saksa ja Jaapani sportlikumate premium sedaanidega sõitvate kodanike ärahellitatud istmikud on harjunud tundma. Kui neile kodanikele peaks nüüd pähe kargama mõte korraks Koreast pärit KIA Stinger GT rooli istuda, siis senise idüllilise maailmapildi kokkuvarisemise šokk asenduks ruttu rahuloleva mõminaga.

2018 Kia Stinger GT2 RWD

Linnakiirusel töötab vedrustus nagu hästiõlitatud harmooniline masinavärk – normaalseades “Comfort” ei jõua ükski auk, sügavam asfaldivagu või trammirööbaste paar sinuni ebameeldivalt terava löögi, raputuse või vibratsioonina. Teeprobleemidega tegeleb vedrustus üldiselt vaikselt, kindlameelselt ja koheselt nagu kvaliteetsetele sportlikele sedaanidele paslik, samas jättes väga halvad uudised ainult enda teada. “Sport” lisab konkreetsust ja kontrolli, aga kindlasti mitte ebamugavates kogustes.

Ma ei oleks tõesti suutnud ette kujutada, et trükin järgmise lause, aga nii see on:

“KIA Stinger GT vedrustus on linnas väga napilt sama pädev kui 5-seeria BMW oma!”

Natuke veel peenhäälestada üldist rafineeritust, lihvida maha viimased teravamad nurgad, grammike rohkem nõtkust ja Saksa kuldse trio poodiumile trügib Stinger armutult sisse.

Kuidas kurviline maantee mõjub?

Linnas saadud eufooria foonil mõjus kainestavalt tempokalt võetud kiirem kurv, esimestest rehvidest kostuv kaeblik vigin ja ennast mugavalt sissesättinud alajuhitavus. Et asju mitte valesti mõista, siis sellise tempoga ontlikud inimesed oma kvaliteetsedaaniga igapäevaselt kurvilisel teel ei sõida, aga Stinger GT sportlikud ambitsioonid vajavad kontrolli.

„Sport“ seades vedrustus hoiab tervelt 1,9 tonni kaaluvat komplekti lainetaval kurvilisel teel kompetentselt kontrolli all, aga tundub nagu oleks juhitavusele teadlikult sisseehitatud turvaline päästevõrk. Härrasmees lahkub autoga kraavi ikkagi nägu, mitte selg ees!

Eestis müüakse Stinger GT mudeleid ainult neliveolistena, mis ei luba eeldada pätikombeid kurvilisel teel, aga väljalülitatud stabiilsuskontrolliga „Sport+“ seades peaks 80% veojõust saadetama tagaratastele. 80% 370-hobujõust ainult tagaratastel võiks lubada rohkem mängulusti sabaga, aga tagumine ots keeldub sinuga  mängimast, vähemalt kuival asfaldil. Õnneks enamus klientidest selliseid kombeid autolt ka ei eelda.

Mootor on mehise, madala häälega, igati võimekas ja elastne jõuallikas, mis viskab sind pingevabalt ja ruttu vägagi ebaseaduslike kiirusteni. Ainus koht kus 1.9 tonnise massi mõju otseselt avaldub, on täisgaasiga paigaltstart, mil enne punuma pistmist võetakse hetk aega suure seelikuserva kaasarabamiseks.

Miks ei võiks Stinger GT-d pakkuda tõsisematele sõidurõõmu otsijatele ainult tagaveolisena ja mehhaniliselt blokeeruva tagadifriga, nagu näiteks Ameerika ja Briti turul? Nii võitmatut kombinatsiooni ei paku sellise hinna eest ükski lähim konkurent.

Automaatkasti veidrused

Veel tehnika piire kombates, läheb automaatkast kurjema sõiduga kohati segadusse. Tavaolukorras kiirelt ja konkreetselt käike seganud kastil jookseb juhe kokku tema töösse käsitsi sekkudes. Sekkumise võimaluse on aga Stinger GT ise andnud roolile kinnitatud käiguvahetuslabadega.

Kui ma olen otsustanud autoga ise sõita ja kõik elektroonilised abid jalust koristada, siis miks peaks kast käsiseades ikkagi veel ise käigu üles vahetama ja ise käigu alla vahetama, kui järsult gaasi tallata? Otsustage ära, kes sõidab – mina või tema? Miks jäetakse mulje kontrollist kui seda tegelikult ei ole?

Kurvilisel teel on väga oluline jõuda õige käiguni enne kurvi ning olla kindel, et kast ei lajata keset kurvi sisse järgmist käiku või ei vaheta omatahtsi ühte käiku veel lisaks alla enne kurvi nii, et pöörded kosmosesse tõusevad. Sportlike ambitsioonidega auto, millele on justkui antud käsijuhtimise võimalus, peab tahtmise korral andma loa sõita enda valitud käiguga mootori pööretepiirajasse ja seal ilma virisemata püsima. Õnneks on kuulda lootusrikkaid jutte, et automaatkasti uuendus annab rohkem kontrolli käsivahetuse sõpradele.

Kui Stingeri mootor pööretepiirajasse jõuab, siis toimub veider hetkeline hangumine, mil võimsus tõmmatakse järsult pooleks sekundiks maha ja mis iganes tõsisem manööver sul parajasti pooleli oli, jääb see väga rabedalt katki. Jällegi, asju konteksti pannes, ei ole see ilmselt sihtgrupile omane käitumine, aga ringrajale põigates tasub teadmine kõrva taha panna ja lasta kastil pigem oma loogika järgi toimetada.

Kas Stinger mängib gran turismo-i rolli välja?

Kui jätta Stingeri pahatahtlik ja sihipäratu piitsutamine, siis avaneb ka tema tõeline iseloom. Selleks sobib hästi „Comfort“ sõiduseade, automaatkast sujuvalt käike vahetamas ja sulle meeldiv raadiojaam muusikalist tausta tegemas. Mõnusatel looklevatel teedel tempokalt, kontrollitult ja stressivabalt sõitmisega saab Stinger suurepäraselt hakkama.

2018 Stinger – GT2

Roolitunnetus on kindlustunnet tekitav ja ergas, tavaseades vedrustus on piisavalt mugav ja samas ikkagi kerge sportliku alatooniga. Salongi müratase on maanteel üldiselt vaikne, aga mitte veel päris samal tasemel kui ligi kaks korda kallimad Saksa analoogid. Küll Stinger ses osas järgmise mudeliga järele jõuab.

Jah, ilma igasuguse kahtluseta –  KIA Stinger GT sobib tõeliselt hästi puhastverd gran turismo sõidukiks, millega mugavalt, kiirelt ja stiilselt pikki vahemaid katta ning vahepeal ka natuke sporti teha.

Kas 50 000 KIA eest on natuke palju?

50 000 eurose hinnalipiku külgeriputamine uuele kaubale, mille teised versioonid maksavad umbes poole vähem, nõuab palju südikust ja usku toote väärtusesse. Aga ärme unusta, et Stinger GT varustustasemega võrreldavad lähimad konkurendid on umbes 15-20 tuhat eurot kallimad! Ning neil puudub 7-aastane garantii.

Ilma igasuguse kahtlusevarjuta on KIA Stinger teinud täiesti uskumatu saavutuse, lüües debüüdiga suure tolmupilve üles Euroopa hästitoidetud premium segmendis ja pannud endaga seni väga rahulolevad rammusad Saksa automudelid veidi ärevalt isekeskis sumisema.

2018 Stinger

Aga Stingerist tunnustavalt rääkimine, ei tähenda veel tingimata klientide tormijooksu tema suunas. Arvestades Saksa automarkide kõrget kliendilojaalsust – ja seda eriti premium sektoris  – kus isegi kuni 80% klientidest ostab järgmiseks sama tootja mudeli, ei ole KIA-l mingeid kiireid võimalusi segmendis jõujooni ümber korraldada. Vähemalt mitte veel. Aga see ei olegi KIA laiem eesmärk ja pigem on Stingeri puhul tegu märgilise autoga, mille peal demonstreerida oma disaini-, inseneri- ja tehnoloogiavõimekust, mis omakorda toidab positiivselt kogu kaubamärgi globaalset kuvandit.

Kes võiks olla KIA Stingeri klient?

Kuigi hinnalt, välimuselt, kvaliteedilt, varustustasemelt ja sõiduomadustelt on tegu väga konkurentsivõimelise isendiga, peab KIA Stinger läbi murdma brändilojaalsuse barjäärist või vallutama uute klientide südameid. Ja see on alguses väga raske ülesanne.

Stingeri lootuseks on julged kliendid, kes põhimõtteliselt ei taha end siduda olemasoleva vana-Euroopa premium-executive segmendi stereotüüpidega või järjest väheneva isikupäraga. Iga meie teedel sulle vastusõitev 15-s auto on kas Audi A6, BMW 5-seeria või Mercedes-Benz E klass – puhas tarbekaup!

Seega – olgu KIA-l palju uusi ja julgeid kliente, sest Stinger annab selleks kindlasti põhjust!

Kia Stinger GT

Mootor3.3 liitrine, 6-silindriline bensiinimootor, 2 turbolaadurit.
Võimsus370 hj / 272 hj @ 6000 p/min.
Pöördemoment510 Nm @ 1300-5100 p/min.
Aeg 0–100 km/h 4,9 s.
Tippkiirus270 km/h.
Keskmine kütusekulu10,6 l/100 km.
Pikkus/laius/kõrgus4830/1870/1400 mm.
Telgede vahe2905 mm.
Pakiruumi maht406-1114 liitrit.
Tühimass1909kg.
Hind49 990 eurot.

Telli Geeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal argipäeval ülevaate tehnoloogia-, auto- ja rahaportaali olulisematest lugudest.