Peeter Koppel: spioon, kes sahistab susse

Pane tähele! Artikkel on ilmunud enam kui 5 aastat tagasi ning kuulub Geeniuse digitaalsesse arhiivi.

Väljamõeldud maailmas sõidab maailma parim spioon edeva autoga. Näiteks Aston Martiniga. Või allveelaev-Lotusega. Või koguni E38 BMW 750iL-ga (Jumal küll!), mille saab täna soetada vist umbes veidi enam kui kahekordse kohaliku keskmise palga eest. Kell, muide, mida maailma parim spioon tolles filmis kasutas, maksab umbes sama palju. Aga see selleks. See on film.

Mitte et ma spioonidest midagi eriti teaksin, kuid ma siiski eeldan, et päris spioon tahab spioneerimistegevuselt kiirelt jalga lasta ja edukalt massi sulanduda. Spioon ei saa olla edev, sest Astoni mõnus mürin ja liiga hästi istuv ülikond annavad kohe teada, et see riigiametnik elab päris hästi. Liiga hästi. Tõmbab tähelepanu. Seda pole spioonil vaja.

Spioonil on vaja massi sulanduda

Muide, kui te tõsieluliste spioonilugude vastu huvi tunnete, siis ülimalt sageli on just edevus olnud see, mis on tekitanud eeldused vahele jäämiseks. Seega ei mingit Astonit, hoopis Casio kell ja hall ülikond, mis liiga hästi ei istu.

Aga mis võiks olla ideaalne auto massi sulandumiseks? Ilmselt hall Toyota. Corolla. Ei, see on liiga karm karistus tervistkahjustava ja potentsiaalselt eluohtliku töö eest. Avensis? See on nii igav, et kisub juba omakorda veidi kahtlaseks. Tean! Volkswagen Passat! Aga mitte igasugune Passat, vaid ikka spiooni-Passat. Natukene kiirem ja selline, millega saab hääletult ära sahiseda.

Selleks hääletuks sahisemiseks on sellel sportlikust tähistava GT-embleemi juures veel liide E. Electric. Jah, VW on hakkama saanud pistikhübriidiga, millega saab 40-midagi kilomeetrit sõita vaikse elektrilise sahina saatel. Spioon saab märkamatult öö varjust vaenulike või konkureerivate riikide saladustega vaikselt jalga lasta.

Eriti kiirelt see lahkumine küll toimuma ei saa, sest nullist sajani liigub GTE tervelt 7,6 sekundiga. See on selline kiirendus, millega ei rahuldu tänapäeval isegi enam kellegi veidi erksam vanaisa. Aga vähemalt ei pea põdema, et kohe saab aku tühjaks, sest ohutusse kaugusesse jõudmisel võib bensiinimootori sisse lülitada. Või teeb ta seda ise. Tehnoloogiliselt on see vast mõistlik, nagu VW alati olla püüab (kui Phaeton välja arvata!), kuid autodesse kirega suhtuvad tegelased tahavad kas bensiini või elektrit. Hübriid…njääh. Küll peaks erutama tähekombinatsioon GTE…

Volkswagen otsib lunastust

Konkreetse Passati puhul ongi huvitav see, et enamasti paneb VW GT (misiganestäht) märgi ju külge autodele, mis on sportlikud ja vähemalt natuke põnevad. Selle konkreetse auto puhul on see märk küll kuidagi liiast, sest mingist sportlikkusest juttu küll ei olnud – ei juhitavuse ega juba mainitud kiirenduse kontekstis. Kõik oli täiesti ootuspärane – erinevate autodega kokku puutunud spioonid üldiselt teavad, et elektrivärk teeb auto raskeks – vähemalt võrreldava bensiini- või diiselmootoriga autodega. Aga VW puhul vist ei tohi diislist rääkida, on ju? Aga hea küll, selge on see, et selle autoga otsitakse natukene lunastust ning (pistik)hübriidist luuakse uut loodussõbralikkuse narratiivi.

Interjöör oli muu igavuse taustal vägagi  tipptasemel. Audi ja viimase põlvkonna Mercedesega veel ei konkureeri, kuid muidu premium-markidele alla ei jää. Kondenspiima värvi nahkistmed olid kokku sobitatud samasuguse plastikuga nii hästi, et väga sellist vana-hea Volkswageni tunnet selles autos küll ei tekkinud. Muidugi kesisema varustustaseme puhul võib ilmselt eeldada variatsioone erinevate mööblikangaste teemal. Ergonoomika oli samuti tip-top. Eriti igasuguste “jaapanlaste” ja “prantslaste” eksperimentide kõrval on lihtne ja intuitiivne juhi töökoht puhas rõõm.

Veidi tüütuks kiskus küll digitaalne näidikute paneel, mis animeeris nii hoolega, et kohati tekkis tunne, et “andke mulle spido- ja tahhomeeter ning jätke mind rahule!” Selgus, et selline võimalus ongi menüüs olemas ja selle nimi on “Classic.” Ülejäänud värvimuusika on ilmselt suunatud videomängude põlvkonnale, kuid siinkohal ma arvan, et see põlvkond Passatit ei osta. Olgu selle süsihappegaasi heitmed kas või negatiivsed.

Kellele seda autot vaja on?

Aga kes peaks sellise veidi eksootilise Passati endale soetama? Susse sahistav spioon? Noh, tema muidugi ka, kuid meil on raske häid põhjendusi leida. Ratsionaalne Excelit kasutav inimene läheb võtab TDI. Küll aga võib eeldada, et Euroopas on piisavalt kohti, kus selline sahistav Passat ühel hetkel maksunduslikel- ja imagoloogilistel põhjustel vähemalt näiteks ametiautona läbi lööb. Selleks peab muidugi hind alla tulema – kuid eks ta tule ka.

Minule oleks samasuguse interjööriga (ja miks mitte ka eksterjööriga) auto meeldinud siis, kui kõik neli ratast veaks, bensiinimootorit ei oleks üldse ning spioneerimiselt saaks ära kiirendada umbes viie sekundiga. Ja seda kõike sama hinna eest, mis praegu. Vot sellisel juhul oleks tegu päris konkurentsivõimelise kulguriga ning onu Eloni übermazda enam hüsteerilisi rõõmuhõiskeid ei tekitaks. Sellisel juhul võiksin ma täitsa hea meelega Passatiga sõita. Muidugi elu huvitavaks tegemiseks peaks siis alternatiive leidma. Kuskohas neid spioone muide välja õpetati ja mis vanuseni jutule võetakse?

see auto pole päriselt ei GT ega E. Kui sama hinna eest suudetaks neile tähtedele sisu anda, oleks tegu väga tegija masinaga.

Volkswagen Passat GTE

Hindalates 41 464 eurot
Mootor1.4 TSI pistikhübriid
Võimus160 kw / 218 hj
Kiirendus 0-1007,6 sek
Kütusekulu, CO21,8 - 1,7 l/ 100 km, 38 g/km
KäigukastDSG-6

Populaarsed lood mujal Geeniuses

Igal reedel

Telli Autogeeniuse uudiskiri

Saadame sulle igal reedel uudiskirja, kuhu on valitud Autogeeniuse nädala parimad lood, mida saad nädalavahetusel rahulikult lugeda.