Esimesed käredamad külmad on koos kerge lumevaibaga kohale jõudnud ning meenutavad, et peatselt on käes mõnus jõuluaeg. Samas pole head halvata ning krõbe külm võib kaasa tuua ka probleeme, näiteks autoomanike jaoks – pole harvad juhtumid, kui hommikul sõidukit käivitama asudes selgub, et auto ei tee seda kuigi sujuvalt või üldse mitte.
Põhjuseid selleks on üsna mitu. Näiteks muutuvad külma saabudes paksemaks õlid ning käivitamine on raskem lisanduva mootoriosade hõõrdetakistuse tõttu. Sarnaselt muutub paksemaks diisel ja jäätuda võivad ka bensiinis olevad veeosakesed (mida seal küll olla ei tohiks aga teinekord ikkagi leiduda võib) – needki tegurid muudavad käivitust vaevalisemaks.
Ühtlasi on tõsiasi, et külmad ilmad mõjuvad akudele halvasti, vähendades nende mahutavust omajagu. Õnneks saab väikseid nippe ja ennetavalt natuke tarkust kasutades talvist käivitamist oluliselt murevabamaks muuta.
“Soojenda” akut ja eelsüüteküünlaid
Käivitamise ajaks võiks kõik voolu tarbivad seadmed pigem välja lülitada, et koormus akule oleks võimalikult väike. Samas saab eriti külma ilmaga akut tegelikult “soojendada” – selleks peaks vahetult enne käivitamist umbes pooleks minutiks sisse lülitama näiteks täistuled, seejärel need taas välja lülitama ning siis võibki kas võtit keerata või käivitusnuppu vajutada. See eeldab muidugi, et aku on heas korras.
Diiselmootori puhul saab soojendada ka eelsüüteküünlaid. Nende töötamist tähistab tavaliselt kollase spiraaliga märk armatuuril, mis süttib süüte sisse keeramisel. Sõiduki võib tööle panna siis, kui see on kustunud, kuid küünlaid saab soojendada ka mitu korda järjest keerates süüte lihtsalt välja ning uuesti sisse ja oodata seejärel taas tule kustumist.
Vähenda hõõrdetakistust
Nagu öeldud, muutuvad kõik õlid külmaga paksemaks ja tekitavad täiendavat hõõrdetakistust, mis raskendab starterile ja akule mõjuvaid koormusi. Mõju vähendamiseks peaks enne käivitamist manuaalkäigukasti puhul siduri alla vajutama, et starter ei peaks kastis olevaid hammasrattaid ringi ajama.
Ennetava meetmena on olemas näiteks võimalus panna sügisese õlivahetuse ajal mootorisse tavalisest vedelamat õli – aga see sõltub juba konkreetsest sõidukist ja mootorist.
Õige kütus on oluline
Samavõrra oluline kui see, kus ja millal kütus plahvatab, on ka see, mis vedelik seda täpselt teeb. Diiselautode puhul ongi külmade saabudes loomulikult kriitiline täita nende paake talvise diisliga, sest suvine kütus ei ole käredamate külmade jaoks lihtsalt mõeldud ning siis ongi täitsa reaalne, et kütus paagis tahkub ja auto enam kuigi hästi käivituda ja sõita ei taha.
Nii diisel- kui bensiinimootoriga autode puhul on aga mõistlik külmaperioodi ajal kütusepaak võimalikult täis hoida. Põhjuseks lihtne asjaolu, et tühja paagi seintele kondenseerub vesi, mis omakorda satub kütuse hulka. Kuna vesi kütusena kuigi hästi ei toimi, võib seegi sõiduki käivitumisele ühel hetkel mõju avaldada.
Kas aku on terve ja täis ning ühendused korras?
Eks ole üsna selge seegi, et päris tühi aku autot kuigi hästi käima ei vea, olgu ilm parasjagu soe või külm. Samas suudab natuke tühjavõitu energiamahuti tublide plusskraadidega sõiduki üldjuhul siiski käivitada. Külma ilmaga väheneb aku mahutavus aga veelgi ning on üsna tõenäoline, et pidevalt linnasõite tegev auto, mis lühikeste sõitude tõttu ei jõua käivitusteks kulunud voolu tagasi laadida ning mida regulaarselt ei laeta, võib ühel hetkel omaniku teele jätta.
Seepärast on mõistlik aeg-ajalt aku tervis üle kontrollida, milleks sobib suurepäraselt selline nutikas laadija, mis vooluallika oma tarkusega tühjaks ja taas täis laeb. Samas ajab asja ära ka kõige lihtsam laadija.
Kui aku peaks olema kenasti laetud, aga sõiduk siiski käivituda ei taha, võib põhjus olla ka selles, et akuklemmid ei ole korralikult ühendatud. Seega võib abi olla sellest, kui need lahti ühendada, vajadusel puhastada ning taas korralikult ühendada.
Muidugi võib juhtuda, et hoolimata paljudest katsetest ja eri vigurite proovimisest ei lähe auto lõpuks ikkagi tööle. Siis ei ole ilmselt muud võimalust, kui see “krokodillidega” käivitada või kui see ei õnnestu, pukseerimisköie või puksiiriga autoteenindusse viia. Siis võib arvata, et sõiduvahendil on küljes mingi viga – ehk on aku tühi või diisli puhul eelsüüteküünalde eluiga läbi – ning mõistlik oleks lasta see juba spetsialistil üle vaadata, et peatselt taas muretu meelega kilomeetreid mõõta saaks.