Mootoriõli numbrid ja tähised võivad auto kauge inimese jaoks tunduda kui hiina keel. Samuti võib jääda segaseks, kui tihti õli ikkagi vahetada tuleb ning kas suvel ja talvel peab kasutama erinevat õli. Teeme asja selgeks!
Mida tähendab 5W-30?
Mootoriõli eesmärk on määrida liikuvaid ja hõõrduvaid osi, kuid mitte ainult. Olulised ülesanded lisaks määrimisele on ka mootoridetailide jahutamine, tihendamine, puhastamine ja korrosiooni eest kaitsmine. Ja mida paremad on õli omadused, seda efektiivsemalt see toimib. Siin tulevadki mängu õli tähised.
Võtame näiteks 5W-30 markeeringuga õli. Esimene number näitab õli voolavust madalatel temperatuuridel – W nagu winter. Lihtsalt öelduna, mida voolavam on õli, seda kiiremini see peale käivitamist mootori kõikidesse osadesse jõuab.
5W puhul on määrimisomadused head -30 kraadi juures, 10W on aga piisav kuni -25-kraadise külmaga ning 0W on hea isegi -35-kraadise pakasega.
Kuid mida näitab number 30? See näitab õli voolavust kõrgetel temperatuuridel. Mida suurem on see number, seda paremini hoiab õli oma voolavusomadusi.
Õli, mille tagumine number on väiksem, on kõrgel temperatuuril oluliselt madalama viskoossusega kui külmalt. Kõrge viskoossusindeksiga õli on temperatuuride muutumisel sarnasema viskoossusega.
Praegu tuleb aina enam uusi autosid 0W-20 ja 0W-16 viskoossusklassi mootoriõlidega. Keskkonna nõuete karminedes muutuvad need tulevikus aina populaarsemaks. Mida vedelam ehk madalama viskoossusega õli on, seda vähem kulutatakse energiat selle takistuse ületamiseks.
Kõrgemad markeeringuga, 5W-50 ja 10W-60, õlid on mõeldud näiteks tuunitud ja võidusõiduautodele.
Õige õli valimine
Mootoriõli valimine võib esmapilgul tunduda lihtne – viskad auto andmed Google’is sisse ja voila! Tegelikult on õli valimisel nüansse, mida vaadata, rohkem kui üks. Järgnevalt kuvatõmmiselt on näha, kuidas spetsialistid andmebaasist 3. seeria BMW-le sobivat õli otsivad. Siit on ka näha, et õlid on mõeldud kõikidele temperatuuridele.
Kuidas valida õige õli, kui on lubatud erinevad viskoossused (nagu tabelis näidatud)? Mõistlik on alati sama viskoossusega edasi minna, kuid nagu ikka, kinnitavad erandid reeglit.
Vanema sõiduki mootori mehaanilised osad on ajas nii palju muutunud, et mõistlik on pikaealisuse mõttes kasutada kõrgema viskoossusega õli. Näiteks on tavapärane, et 130 000 km sõitnud autol hakatakse 0w-30 asemel kasutama 5W-30. Üldjuhul on 5W-30 ka soodsam kui 0w-30. Seega igas mõttes win-win.
Tasub meeles pidada, et alati ei pruugi teise viskoossusega õli kasutamine olla parim lahendus. Näiteks VAG grupi autodel, millel oli heitmeprobleem (Dieselgate’i skandaal 2015–2020), on küll andmebaasides märge, et neile sobib ka 5W-30, kuid sellisel juhul ei vasta sõiduki heitmed tehase poolt ette nähtud normidele.
Talvel üks, suvel teine?
Tänapäeval on mootori- ja käigukastiõlid väga spetsiifilised ning vastavad konkreetsele automargile. Sõiduautod, mis meie tänavatel ringi vuravad, on enamasti sellised, mis ei vaja talveks ja suveks erinevat õli.
Talviste külmkäivituste puhul tuleb meeles pidada, et külmades tingimustes on see mootorile väga raske ning kõrgema viskoossusega õli jõuab siis määrivate sõlmedeni kauem. Selleks, et oma neljarattalise elu pisut lihtsamaks teha, oleks hea peale mootori käivitamist lasta sel kohapeal natuke “tiksuda” – paarist minutist täitsa piisab.
Kui tihti vahetada?
Selle kohta, kui tihti mootoriõli vahetada tuleks, on palju arvamusi. Kes soovitab seda teha iga 10 000, kes suisa 20 000 km tagant. Õli kohustuslik vahetusvälp kehtib aga autodel ainult garantiiajal ning on nõutud vastavalt tootjatehase hooldusjuhendile. See on oluline, et säiliks mootoriosade garantii.
Mis saab pärast garantii lõppu? Ka siis tuleks õli vahetada vastavalt autotootja hooldusjuhendile. Üldlevinud soovitus vahetada õli 10 000 – 15 000 km tagant ei ole kohustuslik, kuid kui soovime, et auto eluiga oleks võimalikult pikk ja mootori mehaanika säiliks, siis meie kliimas on selline vahetusvälp soovituslik, et tagada mootoriõli omaduste säilimine (eeldatavasti).
Kindlasti tasub hooldusraamatust järele vaadata ka see, mida peab tootja Sinu sõiduki puhul rasketeks töötingimusteks. Sellisel juhul võib olla tarvis õli vahetusvälpa lühendada.
Soovid ise autol õli vahetada? Soovitame õige õli leidmiseks kasutada õlitootja kataloogi. Näiteks siin on näha Liqui Moly oma, kuhu andmed sisestades leiad kiirelt enda sõidukile vastava õli. Õlide valikut näed aga siit.